ماهان شبکه ایرانیان

اعتراض شورای شهر به آمارهای دروغ و انتصابات ناشایستگان در شهرداری تهران

انتصابات شهردار تهران بارها موضوع تذکر اعضای شورای شهر تهران بوده، با وجود تأکید اعضای شورای شهر تهران به اینکه دخالتی در انتصابات ندارند اما ورود برخی از مدیران که سابقه حضور در شهرداری تهران را ندارند، بدون سابقه کار اجرائی یا برخلاف اساسنامه سازمان‌ها و شرکت‌ها مورد انتقاد آنها بوده است.

روزنامه شرق نوشت: در چند ماه اخیر برخی از اعضای شورای شهر تهران بارها نسبت به بی‌توجهی شهرداری به تذکراتشان گلایه کرده‌اند. به اعتقاد آنها شهرداری پاسخ قانع‌کننده‌ای به تذکرات نمی‌دهند و آنها از این پاسخ‌ها قانع نمی‌شوند.
 
مهدی اقراریان روز گذشته در جلسه شورای شهر تهران به کارشکنی‌هایی که شهرداری تهران برای ملاقات‌های مردمی ایجاد کرده اشاره کرد. موضوعی که پیش از این توسط جعفر شربیانی در جریان بازدید از منطقه 17 تذکر داده شده بود.
 
اقراریان روز گذشته اعلام کرد که علی‌رغم موانع ایجادشده، این کار انجام می‌شود و خوشبختانه ملاقات‌های مردمی به درخواست شهروندان بدون حضور مجموعه مدیریت شهری، در حال برگزاری است. روز گذشته هم مطابق روال همیشه یکی از این ملاقات‌ها انجام شد و نکات مهمی در جریان این دیدار ثبت و طی مکاتبه‌ای به شهردار منتقل خواهد شد. اما در اینجا به‌صراحت می‌گوییم که کارهای بزرگ نیاز به انسان‌های بزرگ دارد و نباید کارهای مسئولیت‌های بزرگ را به افراد کوچک و بی‌تجربه سپرد.
 
رئیس کمیته نظارت شورا گفت: در نگاه شهردار تهران به مسائل، خطری وجود دارد که باید اینجا بازگو شود و آن اینکه عوارضی که از مردم دریافت می‌شود، برای اهداف سیاسی نبوده و باید در راستای خدمت به مردم دریافت و هزینه شود. شهروندان متوجه ناکارآمدی‌ها هستند. در بازدیدهایی که انجام شد متوجه شدیم که مسائل بسیار کوچکی هستند که حتی شهرداران منطقه نیز توان حل‌وفصل آن را ندارند. برخی از بوستان‌ها با بحران خشک‌شدن درختان مواجه‌اند. گره‌های ترافیکی محلی و منطقه‌ای تبدیل به یک معضل جدی شده است و سایر مواردی که باید حتما مورد توجه قرار گیرد.
 
انتصابات شهردار تهران بارها موضوع تذکر اعضای شورای شهر تهران بوده، با وجود تأکید اعضای شورای شهر تهران به اینکه دخالتی در انتصابات ندارند اما ورود برخی از مدیران که سابقه حضور در شهرداری تهران را ندارند، بدون سابقه کار اجرائی یا برخلاف اساسنامه سازمان‌ها و شرکت‌ها مورد انتقاد آنها بوده است.
 
در جلسه روز گذشته اقراریان به مسئله آلودگی هوای تهران هم اشاره کرد و گفت: خیلی ساده‌انگارانه به نظر می‌رسد که تصور کنیم تنها از طریق توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی مسئله آلودگی هوای تهران حل می‌شود. البته یکی از اقدامات مهم، مؤثر و اساسی که باید دنبال شود همین امر است. اما اعضای شورای شهر تهران می‌توانند در این زمینه ابتکار عمل را به دست گیرند و به همراه نمایندگان مردم در مجلس، اساتید دانشگاه‌ها و نخبگان یک نهضت مطالبه‌گری به راه اندازند.
 
اقراریان ادامه داد: شاید لازم است سفر دیگری به کشور چین داشته و خوب رصد کنند که کشوری به وسعت چین چه اقداماتی درخصوص هوا انجام داده است. در کمتر از چهار سال معضل آلودگی هوا در برخی از شهرهای خود را که وضعیتی به مراتب بدتر از شهر تهران داشتند حل کرده‌اند. تهران نیاز به یک مداخله جدی و شجاعت در تصمیم‌گیری دارد. یکی از موارد این است که روند شماره‌گذاری خودرو در تهران باید ساماندهی شود. این تعداد خودرو و موتورسیکلت در تهران تا چه زمان قرار است تداوم داشته باشد؟ یکی از اقداماتی که برخی از کشورها از جمله چین انجام داده‌اند، محدودیت در شماره‌گذاری خودروهاست که می‌تواند مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. اقدام در این زمینه شجاعت می‌طلبد و دوباره تأکید و تکرار می‌کنیم اقدامات بزرگ نیاز به انسان‌های بزرگ دارد. با افراد بی‌تجربه نمی‌توان اقدامات بزرگ انجام داد.

آمارسازی دروغ در طرح من شهردارم

اما روز گذشته مشکلات اجرائی طرح من شهردارم باز هم موضوع تذکر اعضای شورای شهر تهران بود. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به موضوع آمارهای نادرست و شیوه ناصحیح اجرای طرح «من شهردارم» گفت: نامه‌ای در تاریخ بیست‌وپنجم‌ دی‌ماه سال گذشته به شهرداری تهران داده شده؛ یعنی مربوط به طرح سال گذشته «من شهردارم» است. من این نامه را در کمیسیون برنامه و بودجه هم خواندم و جناب آقای باقری، معاون آقای شهردار، هم حضور داشتند و گفتند قبول داریم این طرح نواقص و مشکلاتی داشته است و قول دادند این نواقص حل شود. اما نه‌تنها حل نشده، بلکه به شکل گسترده‌تر و واقعا شگفت‌آورتر این روش غلط و غیرقابل قبول ادامه پیدا کرده است.
 
او در ادامه متن را قرائت کرد. در بخش‌هایی از این نامه که مربوط به طرح من شهردارم 2 بود، اشاره شده بود که این طرح دارای اشکالات و نواقص فراوانی است و چون هدف افزایش آمار مشارکت‌کنندگان بوده است، با تعیین سهمیه برای هر منطقه و ناحیه و ایجاد رقابت عملا کیفیت مشارکت تحت‌الشعاع قرار گرفت و این امر با ایجاد نظارت‌های مختلف و با تماس گسترده از طریق یک شماره تلفن همراه و ارسال پیامک، همه تلاش خود را به کار بستند.
 
مراجعه به در منازل برای کسب نظر آنان درخصوص طرح‌های توسعه محلی بود ولی گزارشات دریافتی حاکی از عدم رعایت این موضوع در دریافت شماره تلفن‌های همراه بود که نارضایتی‌های بحق مردمان را به همراه داشت. استفاده از فرصت خدمات دیگر شهرداری از قبیل میز کنترل فشار خون، دریافت تماس‌های ایستگاه‌های آتش‌نشانی و همکاری با کارت‌های رایگان که در نهایت به ثبت غیرواقعی برخی مشارکت‌ها، همراه دانش‌آموزان و برخی از رهگذران بالابردن آمار این طرح بوده است. مجریان طرح برای افزایش آمار شماره همراه از افراد نزدیک و دوستان اقدام کرده و  این روند نارضایتی‌هایی به همراه داشت. طرح شکایت‌ها و گزارش‌های مردمی از برخی مراکز مدیریت شهری تهران به شهرداری اعلام شد که نیاز به بررسی جدی دارد.
 
‌اجرای روش‌های غیراصولی: متأسفانه، در برخی موارد، مجریان طرح بدون هماهنگی و نظارت دقیق از سوی شهرداری، روش‌های غیراصولی و نادرستی را برای جمع‌آوری آمار و افزایش مشارکت به کار گرفته‌اند. به عنوان مثال، بعضی از مناطق شهری به اجبار از کارکنان و افراد وابسته به نهادهای دولتی و خصوصی درخواست ثبت‌نام و مشارکت در طرح را داشتند که این امر نه‌تنها در افزایش کیفیت مشارکت نقشی نداشته، بلکه موجب نارضایتی شدید شهروندان شده است.
 
اتلاف منابع انسانی و مالی: با توجه به اینکه زمان و انرژی زیادی از نیروی انسانی شهرداری و همچنین هزینه‌های قابل توجهی برای اجرای این طرح صرف شده است، متأسفانه خروجی به‌دست‌آمده متناسب با این هزینه‌ها نبوده و بهره‌وری مطلوبی به همراه نداشته است. به‌ طور مشخص، در مدت یک ماه، با وجود ظرفیت بالای نیروی انسانی و تبلیغات گسترده، تنها بخش محدودی از مردم توانستند به‌ طور واقعی در طرح مشارکت کنند.
 
تعارض با اهداف هوشمندسازی شهر: یکی از مهم‌ترین اهداف شهرداری تهران، توسعه شهر هوشمند و استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات برای مدیریت مشارکت شهروندان است. این درحالی است که اجرای طرح «من شهردارم» به‌ صورت سنتی و غیرهوشمندانه انجام شده و فرصت بهره‌گیری از ابزارهای نوین مانند سامانه‌های آنلاین و پلتفرم‌های دیجیتال را از بین برده است.
 
ضعف نظارت و کنترل اجرائی: فقدان نظارت دقیق بر روند اجرای طرح و عدم پاسخ‌گویی مناسب به شکایات و گزارشات مردمی، یکی از مهم‌ترین دلایل ناکامی این طرح محسوب می‌شود. بسیاری از شهروندان که با روش‌های نادرست مواجه شده‌اند، شکایت خود را اعلام کرده‌اند، اما تاکنون اقدام مؤثری برای رفع این مشکلات انجام نشده است.
 
عضو شورا گفت: روز چهارشنبه و پنجشنبه که تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل بود، کارکنان شهرداری مجبور بودند در خیابان بچرخند و شماره گیر بیاورند! روی پروژه‌هایی که قبلا مشخص شده تأیید بگذارند و آمار را بالا ببرند. اگر تذکر نمی‌دادیم، اگر نامه نمی‌دادیم، اگر به عنوان اعضای شورا مطلع نمی‌شدیم، اگر داد کارمندان شهرداری بلند نمی‌شد، اگر معتمدین محل اطلاع نمی‌دادند، می‌گفتیم خبر نداشتیم اما ما یک سال پیش این تذکر را دادیم و به آن توجه نشد. آقای باقری گفتند تخلف شده و استثناست. اما ثابت شد بنای طرح بر این نوع جمع‌آوری شماره از مردم است! حالا شما منتشر کنید سه میلیون شرکت کردند، چه فایده! این روش را قطع کنید. روشی که نارضایتی شهروندان و کارکنان شهرداری را به دنبال دارد، متوقف کنید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان
تبلیغات متنی