آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی:

داعش ادامه تفکر «مجسمه و مشبهه» است

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه داعش مصیبت جهان اسلام است گفت: تفکر داعش ادامه تفکر «مجسمه و مشبهه»است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 6 بهمن ماه در درس تفسیر در مسجد اعظم و در ادامه تفسیر سوره مبارکه غافر گفت: خدا دارای اسمای فراوانی است که الله از جمله اسماء اعظم است، الرحمان هم مطرح است لکن، الله خودش اسم اعظم ولی از الرحمان اعظم است و در قرآن نیز دو تعبیر الله و الرحمان آمده است که هر کدام را بخوانید فرقی نمی‌کند و سایر اسمای حسنی در آن هست.
این مفسر قرآن در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه قرآن، وقتی الله را آورده، الرحمان را صفت او قرار می‌دهد افزود: اما در هیچ جایی الله، صفت رحمان نیست و معلوم می‌شود که الله اعظم از الرحمان است.
این مرجع تقلید عنوان کرد: درباره حاملان عرش و اینکه چه کسانی هستند هم فرمود «ثمانیه» هستند؛ این هشت موجود با عظمت در روایات آمده که فرشتگان چهارگانه و تعدادی از ائمه(ع) هستند.
وی افزود: در فضای شرک‌آلود آن دوره، مشرکان قداست برای فرشتگان و استقلال برای آنان قائل بودند و آنها را می‌پرستیدند تا شفیع آنان باشد ولی قرآن می‌گوید هیچ موجودی استقلال قائم به ذات ندارد و آن‌ها همه کارهای خود را باید با تدبیر الهی انجام دهند.
عدم استکبار فرشتگان

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: فرشتگان هرگز مستکبر در عبادت خدا نیستند، اینها دائما در تسبیح هستند و اجلال آن‌ها برای این است که قداستشان مستقل نیست و از همین بندگی و تسبیح به دست آورده‌اند لذا اگر بخواهند شفاعت کنند بدون اذن خدا نمی‌توانند و خدا هم شفاعت را فقط مخصوص مرتضی المذهب‌ها قرار داده است.
وی ادامه داد: در آغاز سوره غافر فرمود که کفار، خصم کینه‌توز شما هستند و برای ابطال تلاش انبیاء هم کارهای علمی انجام می‌دهند و هم کارهای عملی، ولی خدا می‌فرماید این طور نیست که حال که شما دشمن دارید، دوستی نداشته باشید؛ حاملان و حافین حول عرش دوست شما و در کنار شما هستند و دعاگویند و هیچ نگران نباشید.

این مرجع تقلید تصریح کرد: امروز هم اگر کسی تحریم کند و علیه ایران حرف بزند و شعار بدهد و تهاجم کند اگر ما واقعا به دنبال حق باشیم فرشتگان و حاملان عرش برای ما طلب استغفار و حفاظت از طرف خدا می‌کنند و مراقب ما هستند و نباید نگرانی داشته باشیم زیرا این سنت الهی در همه عصرها، جاری است.
داعش؛ مصیبت جهان اسلام

وی با بیان اینکه فرشتگان مانند انبیاء و ائمه قبل از آفرینش و زمان خلق شده‌اند به رد دیدگاه مشبهه و مجسمه پرداخت و تصریح کرد: زمخشری حرف لطیفی دارد و گفته «اگر معاذالله خدا در عرش و جسم بود ایمان به آن خدا شرفی نمی‌آورد» مثل کسی که آفتاب را دیده و به آن افتخار و شرافت کند آفتاب را خب همه می‌بینند این که هنری نیست، اگر حاملان عرش خدا را می‌دیدند دیگر ایمان به غیب نبود که تمجید و شرفی برای فرشته داشته باشد زیرا محسوس و معلوم است. وی بیان کرد: اینکه می‌بینید فخر رازی با جلال و شکوه از زمخشری یاد می‌کند با اینکه این دو یکی از اشاعره و دیگری از معتزله است برای این است که او گفته اگر در همه کشاف جز این تعبیر نبود فخر و شرف برای او(زمخشری) کفاف می‌داد.
این مفسر قرآن عنوان کرد: همان طور که امروز داعش شمشیر در دست دارد و مصیبتی برای جهان اسلام است آن روز هم مجسمه و مشبهه مصیبت برای فرهنگ اسلامی بودند و معاذالله خدا را جسم می‌دانستند و بخشی از حنابله نیز از این گروه هستند، رئیس مذهبشان از پله منبر آمد پائین و گفت خدا این طور در قیامت از عرش پائین می‌آید که من می‌آیم و این داغ فرهنگی بر دل‌هاست.
وی در ادامه گفت: در آیه 5 سوره شوری فرمود فرشتگان استغفار می‌کنند برای «لمن فی الارض» ولی عرض شد که این عمل مخصوص مومنین است زیرا در جایی دارد که فرشتگان برخی افراد را لعن می‌کنند.

مونث و مذکر در قیامت وجود دارد اما رابطه زن و شوهری نه

صاحب تفسیر تسنیم عنوان کرد: درباره قیامت هم عرض شد که در قیامت مونث و مذکر هستند اما کسی زن و شوهر نیست، آنجا حور مطرح است ولی ادب قرآن این است که به مردان وعده حوری می‌دهد ولی به زنان با صراحت نمی‌دهد این ادب قرآن است وگرنه حوری و همسران خوب برای زنان هم هست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان