ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی در جلسه تفسیر:

پیدایش معتزله و اشاعره حاصل دوری از اهل بیت(ع) است

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه داعش حاصل تفکر اشاعره است، گفت: معتزلی‌ها و اشاعره به علت نرفتن در خانه اهل بیت(ع) یکی دست عقل را بسته و دیگری بی‌حساب باز گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 5 بهمن ماه در درس تفسیر در مسجد اعظم در سخنانی با اشاره به استغفار فرشتگان برای مومنان گفت: نکته لطیفی را صاحب مجمع البیان مطرح کرده است که کفار و منافقان آن قدر تیره و تاریک هستند که توسط فرشتگان دیده نمی‌شوند که بخواهند برای آنان استغفار کنند.
وی ادامه داد: در جریان مرگ که توفی است و توسط عزرائیل صورت می‌گیرد، عزرائیل برای مرگ و توفی هر کسی نمی‌آید و هر کسی هم شایستگی ندارد که ایشان بیاید بلکه مجموعه زیردست آن حضرت برای توفی می‌آیند مگر انسان‌هایی که شایستگی این کار را دارند لذا جبرائیل و عزرائیل مجموعه زیردست زیاد دارند و«مطاع ثم امین» نیز به همین موضوع تفسیر می‌شود.

وی با بیان اینکه چهار فرشته تلقی اصلی را بر عهده دارند و به واسطه مدبرات و فرشتگان دیگر کارها انجام می‌شود تصریح کرد: کار فرشته‌ها جمع میان تحمید و تسبیح است؛ فرشته هرگز نمی‌گوید اگر فلان کس نبود یا فلان فرشته نبود مشکل من حل نمی‌شد و هرگز مومن واقعی هم نمی‌گوید اگر فلان کس نبود مشکل من حل نمی‌شد می‌گوید خدا را شکر که خدا مشکل من را توسط فلان فرد حل کرد؛ این حرف غیرتوحیدی را مومن راستین نمی‌زند و اول توجه به فرد و بعد خدا را مدنظر قرار نمی‌دهد. فرشتگان نیز کسی را حمد می‌کنند که ذات مستقل دارد و آن ذات، خداست.
این مفسر قرآن اظهار کرد: کسی که نماز شب می‌خواند و 40 مومن را دعا می‌کند فرشته خوی است و روز هم مشکل 40 مومن را حل می‌کند.

اشعری‌ها دست عقل را بستند و اشاعره بی حساب باز گذاشتند

وی در بخش دیگری از سخنانش به دیدگاه اشعری‌ها و معتزلیون پرداخت و اظهار کرد: حرف اشعری‌ها آن است که عقل را از صحنه بیرون کرده‌اند چون اینها غدیر را بستند و سقیفه را راه انداختند و کسی که می‌خواهد چنین کاری بکند باید جامعه را خلع سلاح کند و بازار عقل را راکد و بازار نقل را رواج دهد و همین باعث شد تا سقیفه روی کار آمد، کار عادی نبود که اینها کردند؛ با انکار حسن و قبح، دست عقلانیت را و دست کلام و ... را بستند، می‌گوئیم چه چیزی قبح و حسن است می‌گویند باید شرع بگوید. شرع به دست کیست به دست آن‌هاست، عقل را معزول کردند دیدند دست علی را بستن کافی نیست بر سیره علی مهار زدند.

وی تاکید کرد: خیلی خیانت کردند، گفتند حسن و قبح ربطی به عقل ندارد و نقل آن را می‌فهمد و نقل از آن کیست؟ از هر کسی که خودشان خواستند نقل کردند و رسانه‌ها هم در دست آنان بود لذا هر فضیلتی برای علی (ع) بود برای اولی و دومی تراشیدند و اینها 150 خبرنگار جعلی، جعل کردند خب چه توقعی است که این تفکر داعش تولید نکند.
آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: در برابر اینها معتزله هستند که چون دسترسی به اهل بیت(ع) نداشتند یا نخواستند عقل را باز کردند اما نفهمیدند چگونه باز کنند؛ عقل را باید عقل محض و صرف باز کند کسی باید دست عقل را باز کند که عاقل است، دست عقل را آنچنان باز کردند که سخن از تفویض درآمد، می‌گویند بر خدا واجب است که مومن را به بهشت ببرد و بر خدا حرام است که ظلم کند، این خطر است اینکه خدا را محکوم قانون قرار دهیم شرک مرموز و محکوم است.
تفویض حاصل دوری از معارف اهل بیت(ع) است

صاحب تفسیر تسنیم گفت: چون درِ خانه اهل بیت(ع) نیامدند تفویضیه را ایجاد و عقل را مستقل کردند و گفتند عقل می‌فهمد که خدا باید این کار را بکند. ولی وقتی امامیه حرف زد گفت ما یقین داریم که خدا مومن را بهشت می‌برد ولی قانونی نداریم که قانون بر خدا حکومت کند؛ ما نمی‌گوئیم باید خدا مومن را به بهشت ببرد زیرا قانون بر خدا حاکم نیست. هیچ چیزی بر خدا حاکم نیست ما می‌گوئیم ظلم یقینا از خدا صادر نمی‌شود و ما یقین داریم که خدا ظلم نمی‌کند نه اینکه نباید ظلم کند.
این مفسر قرآن با بیان اینکه امامیه دست عقل را باز کردند و کم کم کتاب‌های الغدیر پیدا و غدیر احیاء شد و جاودانگی هم از غدیر خواهد بود اظهار کرد: ما می‌گوئیم بر خدا واجب نیست که تائبین را به بهشت ببرد بلکه یقین داریم که خدا تائبین را به بهشت می‌برد لذا توبه و بندگی و اطاعت بر سر جایش ثابت است و فرشتگان هم دعا می‌کنند که خدایا اینها را حفظ کن و به پاداش خوب برسان.
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: در سوره طور فرمود کسانی که ایمان آوردند و ذریه‌ای از آن‌ها هم که ایمان داشتند فرزندان و ذریه آنان را به ایشان ملحق می‌کنیم تا در محفل خانوادگی در بهشت انس بیشتری داشته باشند که همه به علاقه ما کان است زیرا در آنجا دیگر ولد و والدی نیست. البته مراد این نیست که چون پدرشان یا مادرشان خوب بود از نسبیت استفاده کنند بلکه چون ذریه هم مومن بوده‌اند به آنان ملحق می‌شوند.
کافران در قیامت نه می‌توانند خودکشی کنند نه از عذاب رها شوند

آیت الله جوادی آملی بیان کرد: برعکس برای کافران و منافقان نیز در آن روز عذابی است که نه می‌توانند خودکشی کنند و نه مرگی در کار است زیرا مرگ را اماته کرده‌اند. اینکه به مسئولان دوزخ التماس می‌کنند که از خدا بخواه جان ما را بگیرد برای این است ولی مرگی در کار نیست و علتش هم این است که خدا به آنان می‌گوید ما در توبه را تا اواخر عمر بر روی شما باز کردیم و شما خودتان آن در را بستید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان