«شهر تهران به یک برنامه ویژه نیاز دارد. فعلاً تمرکز دوستان بر مرز و در واقع بحث اشتغال اتباع است، اما در مورد اسکان اتباع، حتی آنهایی که مجوز اقامت دارند، نیز محل چالش و سؤال مردم است. باید برای آنها نیز یک برنامه مشخص و یک برنامه سازماندهی شده در دستور کار وزارت کشور قرار گیرد.»
به گزارش ایلنا، «ناصر امانی» عضو شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره پراکندگی اتباع در تهران گفت: در برخی از محلات، تعداد اتباع بسیار بالاست و تا حد30 درصد جمعیت محله را تشکیل میدهد و در برخی مناطق نیز تعداد کمتر است، اما در همه محلات، به ویژه در محلات جنوبی و کمبرخوردار که بافت فرسوده دارند و قیمت اجاره خانه پایین است، تعداد آنها عمدتاً متمرکز است.
حضور اتباع خارجی در این مناطق، در واقع مسائلی را ایجاد کرده است؛ معمولاً آسیبهای اجتماعی، فقر، کمبرخورداری و حضور اتباع کنار هم وجود دارد. تقریباً در محلات کمبرخورداری که من به بازدید از آنها میروم، یکی از نارضایتیها و خواستههای مردم تعیین تکلیف اتباع بیگانه و نحوه اسکان و اشتغال آنها و رفع تبعات حضورشان در این محلات است.
وی همچنین افزود: البته برای تعیین تکلیف، شورای ما وظیفهای ندارد و بیشتر این مسئله متوجه وزارت کشور است که امیدواریم با اقدامات و قولهایی که وزیر محترم کشور دادند، از تبعات آن، انشاءالله کاسته شود و ما منتظر اقدامات آنها هستیم.
امانی اضافه کرد: ولی شهر تهران به یک برنامه ویژه نیاز دارد. فعلاً تمرکز دوستان بر مرز و در واقع بحث اشتغال اتباع است، اما در مورد اسکان اتباع، حتی آنهایی که مجوز اقامت دارند، نیز محل چالش و سؤال مردم است. باید برای آنها نیز یک برنامه مشخص و یک برنامه سازماندهی شده در دستور کار وزارت کشور قرار گیرد.
چه تعداد اتوبوس به ناوگان شهر تهران اضافه شده است؟
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که در دوره مدیریت شهری فعلی، چه تعداد اتوبوس به ناوگان شهر تهران اضافه شده است؟ گفت: کارنامه مدیریت شهری نشان میدهد که 1000 دستگاه اتوبوس در این دو یا سه سال اخیر به شهر تهران اضافه شده و اکنون تعدادی هم قرارداد با تأمینکنندگان داخلی و خارجی بسته شده است. دوستان میگویند تا سقف دو هزار و پانصد دستگاه قرارداد بستیم، اما اینها به تدریج وارد خواهند شد. این چیزی است که شهرداری میگوید.
وی افزود: در مورد ناوگانهای مترویی نیز همان 630 واگنی است که در اواخر دوره چهارم و اوایل دوره پنجم قرارداد آن بسته شده بود. این قرارداد یک مدت معلق مانده بود، اما دوستان رفتند پیگیری کردند و از اعتبارات خود شهرداری پیشپرداخت آن قرارداد را پرداخت کردند و تولید را آغاز کردند. قول دادهاند که از اوایل سال آینده، اولین سری این قطارها انشاءالله وارد تهران شود.
توجهی به تذکرات شورا نمیشود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر همچنین در پاسخ به این پرسش که جدای از تأمین واگنها برای اورهال آنها وضعیت به چه صورت است؟ گفت: در واقع، اعتبار لازم برای اورهال پیشبینی شده، اما متأسفانه تخصیص اعتبار داده نمیشود. گزارش عملکرد بودجه شهرداری حاکی از این است که متأسفانه تخصیص به اندازه کافی داده نشده و ما پیگیر هستیم که انشاءالله اعتبارات شرکت بهرهبردار مجری را برای اورهال، همچنین اتوبوسرانی و مترو افزایش دهند تا بتوانند تعداد بیشتری را تعمیر، نگهداری و وارد مدار کنند.
«عدم ثبات مدیریتی» ویژگی دوره کنونی مدیریت شهری
امانی همچنین در پاسخ به این سوال که در مدیریت شهری گاه شاهد انتصابات و جابجاییهای مکرر و پشت سر هم هستیم و بعضی از مدیران چند پست را در مدت نه چندان طولانی عوض کردهاند، موضع شورای شهر در این باره چیست؟ گفت: این موضوع یکی از اعتراضات ما بوده و مرتب هم تذکر دادهایم، اما متأسفانه توجهی از طرف شهرداری به آن نمیشود. ویژگی اصلی این دوره عدم ثبات مدیران و عدم ثبات مدیریت است که این موضوع آسیبهای جدی به مأموریتها و وظایف شهرداری وارد میکند.