معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجان شرقی گفت: احداث قطعه 6 آزاد راه تبریز-ارومیه در سال 1397 به شکل مشارکتی شروع شده و در حال حاضر در مجموع 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای تکمیل بیش از 30 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
به گزارش ایسنا، علی فرجی در گفتوگو با خبرنگاران اظهار کرد: تکمیل پروژه احداث آزادراه تبریز-ارومیه متعاقب بهرهبرداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه گام اساسی باقیمانده برای ایجاد مدل ترافیکی جدید و کاهش قابل توجه مسافت دسترسیهای سریع و مطمئن منطقهای و بینالمللی و تحول ترانزیتی اقتصادی در منطقه شمال غرب کشور است.
وی با بیان اینکه اتمام این آزادراه و بهرهبرداری از آن سهم بزرگی در کاهش ترافیک و تلفات جادهای استان خواهد داشت، افزود: فرایند اجرای این طرح در قالب 6 قطعه طراحی شده و آنچه که از اهمیت بالایی برخوردار است عدم آغاز به کار قطعه پنج با وجود اتمام مطالعات نهایی و تعیین تکلیف بهرهبرداری از قطعه 6 است.
وی ادامه داد: با عنایت به اثرات مثبت اجرایی طرح برای 2 استان آذربایجان شرقی و غربی، همچنین محوریت آن برای شمال غرب کشور و تعهد کشور به کنوانسیون بزرگراههای آسیایی تکمیل و بهرهبرداری از این طرح اهمیت بالایی یافته است.
معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجان شرقی طول کل طرح آزادراه تبریز-ارومیه را 162 کیلومتر و طول طرح در استان آذربایجان شرقی را 122 کیلومتر اعلام کرد.
وی تشریح کرد: قطعه یک آزادراه به طول 24.5 کیلومتر با پیشرفت 96 درصد و زیر ترافیک، قطعه 2 به طول 15.5 کیلومتر با پیشرفت 96 درصد زیر ترافیک، قطعه سه به طول 17 کیلومتر با پیشرفت 10 درصد در حال واگذاری، قطعه چهار به طول 31.5 کیلومتر با پیشرفت 80 درصد 29 کیلومتر زیر ترافیک، قطعه پنج به طول 44 کیلومتر در حال واگذاری و قطعه 6 آزادراه به طول 28 کیلومتر (رینگ دوم جنوبی تبریز) فاز یک پیشرفت 55 درصدی دارد.
وی مطرح کرد: احداث قطعه 6 آزاد راه تبریز-ارومیه در سال 1397 به شکل مشارکتی (40 درصد سهم دولت و 60 درصد سهم بخش خصوصی) شروع شده و در حال حاضر در مجموع 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجان شرقی، فرجی با بیان اینکه 16 کیلومتر از این قطعه در قالب فاز (1) 55 درصد پیشرفت داشته و 12 کیلومتر باقی مانده پیشرفتی ندارد، گفت: اعتبار هزینه شده برای طرح، مبلغ 22 هزار میلیارد ریال است که برای تکمیل و بهرهبردای از این قطعه به اعتباری بالغ بر 30 هزار میلیارد ریال (سهم دولت) موردنیاز است.