عصر ایران- کشور عمان توانسته است تنها با یک برند در حوزه عطر و ادکلن، میلیون ها دلار درآمد زایی کند و کار را به جایی برساند که بزرگ ترین شرکت تولید لوازم آرایشی جهان، پیشنهاد 3.2 میلیارد دلاری برای خرید این برند به طرف عمانی دهد.
طی هفته های اخیر خبر مربوط به سرمایه گذاری گروه لورئال فرانسه در "امواج" یا آمواژ (Amouage) به یکی از مهم ترین موضوعات در دنیای تجارت تبدیل شده است. آمواژ شرکت کالای لوکس عمانی است، که در سال 1983 تأسیس شد.
عطرهای آمواژ بعضعا حدود 400 یورو و بیشتر (برای یک بطری 100 میلی لیتری) قیمت گذاری می شوند. فروش خردهفروشی امواج (آمواژ) در سال 2023 به بیش از 210 میلیون دلار رسید که در طی سه سال بیش از دو برابر شده است. این شرکت تحت کنترل SABCO است که گروه تجاری محلیای است به ریاست سید خالد بن حامد آل بوسعیدی و همچنین در بخشهای املاک و مستغلات، رسانه، توزیع خودرو و تجهیزات الکتریکی فعالیت دارد.
پیشنهاد لورئال برای برند آمواژ مبلغی حدود 3.2 میلیارد دلار بوده و این بخشی از راهبرد برند بزرگ فرانسوی برای افزایش قدرت خود در بازار کالاهای لوکس آرایشی است. لورآل همواره پیگیر خریدها و قراردادهای لایسنس برندهای موفق بوده که به آن کمک کرده تا مجموعهای از برندهای لوازم آرایشی و عطر را ایجاد کند. این شرکت سال گذشته برند آرایشی استرالیایی ایزاپ (Aesop) را به ارزش 2.5 میلیارد دلار خریداری کرد.
آمواژ؛ قدرت نرم عمان
نکته جالب در رابطه با عطرهای برند آمواژ به طراحی خاص شیشه ها یا همان بطری های عطر مربوط می شود که با تم فرهنگ و سلطنت عمان هماهنگی دارد. به عبارت دیگر در برندسازی و توسعه آمواژ تلاش شده تا زبان برند بیانگر اصالت عمانی آن باشد.
پس از انتشار خبر مربوط به سرمایه گذاری مذکور، یک عکس نقاشی در شبکه اکس منتشر شده که بیشتر جمله بالای تصویر موجب جلب نظر و توجه به تصویر مذکور شده است.
در این نقاشی یک شیشه عطر آمواژ مشاهده می شود که در ساحل عمان قرار دارد و گردشگران از کشورهای مختلف(با توجه به طرح پرچم روی چمدان های آن ها) در حال ورود هستند. بالای تصویر نوشته شده: «قدرت نرم عمان»