مجموع فروش گیشه چین در سال 2024 با کاهش شدید 23 درصدی نسبت به سال گذشته به 5.81 میلیارد دلار (42.5 میلیارد یوان) رسید.
به گزارش ایسنا، مجموع فروش گیشه چین در سال 2024 با کاهش شدید 23 درصدی نسبت به سال گذشته به 5.81 میلیارد دلار (42.5 میلیارد یوان) رسید، که پایینترین میزان از سال 2015 است و 34 درصد کمتر از اوج پیش از کووید در سال 2019 است و نشانهای از ادامه چالشها برای بازگشت به شرایط عادی پس همهگیری است.
فروش سالانه سینمای چین در سال 2023 به 7.5 میلیارد دلار (54.9 میلیارد یوان) رسید؛ رقمی که علیرغم اینکه هنوز 14.5 درصد کمتر از سطح پیش از همهگیری 2019 بود، امیدوارکنندهتر تلقی میشد.
در مجموع، 501 فیلم (425 عنوان داخلی و 76 عنوان خارجی) در سال 2024 اکران شدند، رقمی تقریباً مشابه با 512 فیلم در سال 2023.
موفقترین فیلمها
سه فیلم داخلی در صدر جدول قرار گرفتند که هر کدام بیش از 3 میلیارد یوان (410 میلیون دلار) فروش داشتند:
- «یولو» ساخته جیا لینگ (472 میلیون دلار/3.46 میلیارد یوان)
- «پگاسوس 2» ساخته هان هان (464 میلیون دلار/3.38 میلیارد یوان)
- «جانشین» به کارگردانی مشترک یان فی و پنگ دامو (454 میلیون دلار/3.32 میلیارد
پس از آن، دو فیلم دیگر هر کدام بیش از 2 میلیارد یوان (273 میلیون دلار) فروش داشتند:
- «ماده 20» ساخته ژانگ ییمو (335 میلیون دلار/2.45 میلیارد یوان)
- انیمیشن «خرسهای بونی» (273 میلیون دلار/2 میلیارد یوان).
دو فیلم دیگر بیش از 1 میلیارد یوان (137 میلیون دلار) فروش داشتند:
- «مکانی به نام سکوت» ساخته سم کوا (184 میلیون دلار/1.35 میلیارد یوان)
- «داوطلبان: نبرد مرگ و زندگی» ساخته چن کایگه (164 میلیون دلار/1.2 میلیارد یوان).
فیلم «جانی کیپ قدم میزند» ساخته دونگ رونیان که در 29 دسامبر 2023 اکران شد، 176 میلیون دلار (1.29 میلیارد یوان) فروش داشت و اگر در سال 2024 اکران میشد، در بین ده فیلم برتر قرار میگرفت.
ژانرهای موفق
پنج فیلم برتر همگی دارای عناصر کمدی بودند و چهار فیلم از آنها جزو آثار پرفروش سال نوی چینی بودند. ژانر کمدی با سهم 36 درصدی از بازار، محبوبترین ژانر در میان مخاطبان محلی بود و سال نوی چینی مهمترین بازه اکران به شمار میرفت.
چالشها
علیرغم موفقیت فیلمهای پرهزینه، بیشتر فیلمها حتی نتوانستند از 68.3 میلیون دلار (500 میلیون یوان) عبور کنند. تنها 16 فیلم (شامل عناوین خارجی) به این رقم دست یافتند که نسبت به 31 فیلم در سال 2023 کاهش داشت.
فیلمهای خارجی
برای دومین سال متوالی، هیچ فیلم خارجی نتوانست از مرز 1 میلیارد یوان عبور کند.
موفق ترین فیلمهای خارجی در گیشه سینمای چین در سال 2024: «گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید» با فروش 130 میلیون دلار (956 میلیون یوان)، انیمیشن ژاپنی«پسر و مرغ ماهیخوتر» ساخته هایائو میازاکی (108 میلیون دلار/791 میلیون یوان) و «بیگانه: رومولوس» (107 میلیون دلار/786 میلیون یوان) بودند.
سهم بازار فیلمهای خارجی از 16.2 درصد در سال 2023 به 21.3 درصد در سال 2024 افزایش یافت اما همچنان از سهم 35.9 درصدی سال 2019 عقبتر بود.
کاهش مخاطبان
در حالی که قیمت بلیت طی چهار سال گذشته (2021-2024) بالای 5.50 دلار (40 یوان) باقی مانده، تعداد مخاطبان سینما از 1.3 میلیارد در سال 2023 به 1 میلیارد کاهش یافت. سهم مخاطبان زیر 25 سال به 21 درصد کاهش یافت، در حالی که مخاطبان زن افزایش یافته و اکنون 58 درصد کل مخاطبان را تشکیل میدهند.
فیلمهای موفق کارگردانان زن
با صدرنشینی «یولو» در گیشه، جیا لینگ اولین کارگردان زن چینی نام گرفت که به صدر جدول سالانه گیشه سینمای این کشور رسید. این درام انگیزشی، که با کاهش وزن 50 کیلویی واقعی بازیگر-کارگردان برای ایفای نقش یک بوکسور همراه بود، زمینهساز تولید آثار بیشتری با محوریت زنان شد.
فیلم «داستان او» ساخته شائو ییهوی، درباره یک مادر مجرد و دوستی او با یک همسایه زن، به بزرگترین فیلم ماه دسامبر تبدیل شد و پس از اکران در 22 نوامبر، 98.5 میلیون دلار (712 میلیون یوان) فروش کرد.
جایگاه بازار جهانی
چین همچنان دومین بازار بزرگ گیشه جهانی پس از آمریکای شمالی باقی ماند. اما عملکرد ناپایدار گیشه – پس از افزایش 83 درصدی سالانه در سال 2023 – نشاندهنده چالشهای بیشتر در مواجهه با رکود اقتصادی و کاهش هزینههای مصرفکنندگان است.