عصر ایران- هونگچی EHS7 در چین با نام هونگچی تیانگونگ 08 معرفی شد. این خودرو برای بازار اروپا طراحی و پیشفروشهای اروپایی آن از نمایشگاه خودروی پاریس آغاز شده است.
ئی اچ اس7 بر اساس پلتفرم ماژولار تیانگونگ ساخته شده و پنج نسخه از آن با قیمتهای مختلف از 32750 دلار تا 46400 دلار عرضه میشود. این خودرو بهعنوان یک شاسیبلند تمام الکتریکی متوسط رو به بزرگ معرفی شده است. نسخههای مختلف به شرح زیر هستند:
- 520 مکس (32,750 دلار)
- 605 مکس (34,100 دلار)
- 565 اولترا (چهار چرخ متحرک): (38,200 دلار)
- 730 مکس (42,300 دلار)
- 680 اولترا (چهار چرخ متحرک) (46,400 دلار)
EHS7 از منظر ابعاد: 4925 میلیمتر طول، 1950 میلیمتر عرض و 1680 میلیمتر ارتفاع را ارائه می دهد، در حالی که فاصله محورهای آن دقیقاً سه متر است. این خودرو بخشی از خط تولید خودروهای انرژی نو (NEV) هونگچی است و فلسفه طراحی آن بر زیبایی کشور چین تأکید دارد.
در قسمت جلویی، خودرو دارای چراغهایی است که به شکل عدد 7 طراحی شدهاند. در عقب نیز مجموعه چراغ مشابهی وجود دارد. خودروی جدید هونگچی در شش رنگ الهامگرفته از طبیعت عرضه میشود: بنفش کوههای دور، سفید جریان ابر، آبی دریا آرام، خاکستری ماه ربع، نقرهای کهکشان و سیاه شب قطبی.
این خودرو از سیستم تعلیق بادی استفاده میکند و به سیستم فرمان عقب نیز مجهز است. در آینده، با بهروزرسانی نرمافزاری (OTA)، خودرو قابلیت حرکت بهصورت خرچنگی (crab walk) را پیدا خواهد کرد. شعاع گردش آن 5.3 متر است و حداکثر زاویه چرخش برای چرخهای عقب به میزان 8 درجه مثبت و منفی خواهد بود.
داخل خودرو، هونگچی EHS7 یک فضای لوکس و بایکفیت است که البته امتداد خطوط بسیار شلوغ و پررنگی دارد. به عبارت دیگر با یک فضای مینیمال نظیر آنچه که این روزها در صنعت خودرو مد شده، مواجه نمی شویم. اینجا حسی از خطوط چهره اژدها، رودخانه های چین و حتی معماری سنتی این کشور قابل حس خواهد بود.
تیانگونگ 08 سیستم هوشمند صوتی AI دارد که از جدیدترین فناوری iFlytek Smart TTS بهره میبرد. این سیستم از تولید تصویر و متن پشتیبانی میکند و میتواند اثرات ترکیب صدا بهطور طبیعی را با کیفیتی مشابه به محصولات رده اول بازار ایجاد کند.
یک شگفتی دیگر ترکیب رنگهای تریم داخلی خودرو است. این خودرو با گزینههای رنگ داخلی بنفش مایل به قرمز، آبی الکتریکی یا خاکستری ملایم عرضه میشود.
سیستمهای گرمایش و تهویه برای صندلیهای ردیف اول و دوم بهصورت استاندارد در تمامی نسخهها وجود دارند. اما جالب است که تنها صندلی راننده دارای قابلیت ماساژ است. علاوه بر این، تمام نسخهها بهجز 680 Ultra از چرم مصنوعی استفاده میکنند، در حالی که نسخههای بالاتر از ترکیب چرم واقعی و مصنوعی بهره میبرند.
حجم صندوق عقب 643 لیتر است که با تغییر حالت صندلی های ردیف آخر به 2050 لیتر افزایش می یابد.
در چین، هونگچی تیانگونگ 08 با سه نوع باتری مختلف عرضه میشود: 75 کیلوواتساعت، 85 کیلوواتساعت و 111 کیلوواتساعت.
هر دو نسخه 75 کیلوواتساعت و 85 کیلوواتساعت از باتریهای فسفات آهن لیتیم استفاده میکنند. باتری کوچک تر که توسط زیرمجموعه BYD، یعنی FinDreams تأمین میشود، میتواند حداکثر برد 520 کیلومتر را برای خودرو فراهم کند. شارژ سریع این باتری حدود 25 دقیقه طول میکشد.
باتری 85 کیلوواتساعتی توسط ائتلاف CATL با FAW (شرکت مادر برند هونگچی) تولید میشود. این باتری میتواند نسخه تک موتوره را به برد 605 کیلومتر و نسخه چهارچرخ متحرک را به برد 565 کیلومتر برساند. شارژ سریع این باتری نیز حدود 20 دقیقه طول میکشد.
در نهایت، باتری 111 کیلوواتساعتی نسخه های تک موتوره را به برد 730 کیلومتر و نسخههای دو موتوره را به برد 680 کیلومتر می رساند. مانند نسخه 85 کیلووات ساعتی، شارژ سریع این باتری نیز حدود 20 دقیقه طول میکشد.
تمام نسخهها دارای موتور الکتریکی 253 کیلوواتی هستند که روی محور عقب نصب شده و میتواند حداکثر 450 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. نسخههای دو موتوره یک موتور الکتریکی 202 کیلوواتی به محور جلو اضافه میکنند که میتواند حداکثر 306 نیوتنمتر گشتاور تولید کند.
نسخه های دو موتوره زمان شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت را در 3.9 ثانیه ثبت میکنند. نسخههای تک موتوره با باتری 75 کیلوواتساعتی شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت را در 6.5 ثانیه ثبت می کنند که با باتری 85 کیلوواتساعتی به 6.3 ثانیه کاهش می یابد. مصرف انرژی نسخه های تک موتوره 15.7 کیلووات ساعت در هر 100 کیلومتر است که در نسخه های دو موتوره به 16.9 کیلووات ساعت در هر 100 کیلومتر میرسد.
هونگچی EHS7