ماهان شبکه ایرانیان

مقایسه تعداد کارکنان الجزیره و صداوسیمای ایران

برنامه جنجالی "جعبه سیاه" شبکه افق با هدیه دادن کفن به مهمان، نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح بین‌المللی نیز با انتقادات شدیدی روبرو شد. این در حالی است که مقایسه عملکرد صداوسیما با شبکه‌های بین‌المللی مانند الجزیره، نشان از تفاوت فاحش در کیفیت برنامه‌سازی و تأثیرگذاری رسانه‌ای دارد.

صابر گل‌عنبری، کارشناس روابط بین‌الملل، در کانال تلگرامی خود نوشت:

«جنجال برنامه جعبه سیاه شبکه افق به خارج از مرزهای ایران هم کشیده شد و برخی رسانه‌های خارجی از جمله شبکه العربیه هم به عنوان عجیب‌ترین هدیه به انتقاد از آن پرداخته‌اند.

ظاهرا گمان برده‌اند که همه در ناز و نعمت و در سرزمین خودساخته ژوزه ساراماگو زندگی می‌کنند که مرگ در آن توقف کرده و سراغ کسی نمی‌آید. بنابراین صلاح دیده‌اند که در ستایش مرگ مهمان و بیننده را زهره ترک کنند که مبادا کسی مرگ را فراموش کرده باشد.

در واقع چاپ آگهی ترحیم و «هدیه»! کفن به شخصی مثل این است که علیه او شعار مرگ سر دهی و با کشیدن اسلحه به مرگ تهدیدش و به او و خانواده‌اش شوک مرگ وارد کنی!

تفکر جزیره‌ای دقیقا همین است؛ بریده از واقعیت و به قول فردوسی همه زندگی مرگ پنداشتند. همین نگاه جزیره‌ای است که یک رسانه را چنان فاقد پایگاه اجتماعی می‌کند که این سوتی با پخش و پخش مجدد 50 قسمت برنامه دیده نمی‌شود، اما وقتی در بازپخش ششم یکی از مهمانان به قول عمل‌نشده معترض می‌شود، تازه جامعه می‌بیند که چنین برنامه‌ای پخش شده که به میهمانان خود کفن هدیه داده است.

این در حالی است که رسانه در دنیای مدرن یکی از مولفه‌های بنیادین قدرت یک کشور است که برای برخی کشورها تا حدودی خلا نبود مولفه‌های سنتی قدرت چون جمعیت، وسعت سرزمینی و قدرت نظامی را پر کرده است. همین امر در حوزه خلیج فارس در جنوب ایران مشهود است. در منطقه کشور کوچکی مثل قطر یک امپراتوری رسانه‌ای در سطح جهانی است که ضریب نفوذ قابل توجهی برای این کشور در افکار عمومی منطقه و حتی در غرب (الجزیره انگلیسی و ….) خلق کرده است. در واقع هیچ کشوری در جهان نیست که رسانه‌اش صدها برابر جمعیت آن کشور در خارج مخاطب داشته است.

تعداد کارکنان الجزیره حدود 4 هزار نفر است و تعداد کل کارکنان صدا و سیمای ایران حدود 40 هزار نفر؛ اما عملکرد صدا و سیما قابل مقایسه با الجزیره نیست. مجموعه شبکه‌های متعدد الجزیره در 450 میلیون خانه در 150 کشور در دسترس است. همین الجزیره عربی جدا از خود قطر، روزانه بیش از دهها میلیون‌ ببینده در جهان دارد و ضریب نفوذ آن به حدی است که برخی انقلاب‌های عربی در 15 سال گذشته را محصول آن می‌دانند.

امروز در کنار این شبکه‌های تلویزیونی، رسانه‌های دیجیتال الجزیره نیز بسیار فعال‌ و پربیننده هستند. یوتیوب الجزیره در گروه اخبار و سیاست بر اساس شاخص تیوبلار لابس در اکتبر گذشته با حدود 902 میلیون بازدید در جایگاه نخست جهانی ایستاد و پلتفرم‌های دیجیتالی آن در تنها سه ماهه اول جنگ غزه هم بیش از 19 میلیارد بازدید داشته است.

تنها خود شبکه خبری الجزیره عربی با دریافت بیش از 83 جایزه در زمینه‌های مختلف از نهادهای بین‌المللی شانه به شانه رسانه‌های معتبر و حرفه‌ای جهان پیش می‌رود و الجزیره انگلیسی در حال گسترش چشمگیری در دنیای غرب است و در سال 2023 برای هفتمین سال متوالی، به‌عنوان بهترین پخش‌کننده سال از سوی جشنواره فیلم و تلویزیون نیویورک انتخاب شد.

در واقع اگر عملکرد یک رسانه حرفه‌ای نباشد، نمی‌تواند بعد از سه دهه همچنان بماند و جایگاه و موقعیت آن روز به روز فربه‌تر از قبل شود.

ترکیه در همسایگی ایران نیز همچنان در اندیشه ارتقای جایگاه خود در صادرات فیلم و سریال است و بنا به روزنامه اکونومیست انگلیس جایگاه سوم درامای جهان را پس از آمریکا و انگلیس کسب کرده و توانسته است سالیانه 600 میلیون دلار از این صادرات درآمد کسب کند. همچنین سریال‌های ترک سالیانه در 170 کشور به نمایش در می‌آیند.

صنعت فیلم‌سازی ترکیه خود نه فقط محملی برای نفوذ در ناخودآگاه جوامع دیگر و ترویج فرهنگ و معرفی تاریخ این کشور است، بلکه مدخلی مهم نیز برای تبلیغ گردشگری آن به عنوان رکن اقتصادش است.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان
تبلیغات متنی