در رزمایش اخیر نزاجا، تصویری توسط صداسیما منتشرشده که برخلاف تمام دفعات پیشین، پوشش پیشرانه (موتور) این پهپاد برداشته شده و نوع موتور که مشخصا از نوع روتَکس-915 است، دیده میشود.
به گزارش کانال خبری پارتیزان، پیشرانه روتَکس-915 در حداکثر دور موتور خود یعنی 5800 دوربردقیقه، قدرتی برابر با 141 اسببخار دارد؛ البته این دور موتور و قدرت بهطور پایدار نبوده و در حالت پایدار و مداوم، در حداکثر دور موتور 5500 دوربردقیقه، این موتور 135 اسببخار قدرت ارائه میکند.
در ایران موتورهای خانواده روتَکس بهوفور در پهپادها استفاده میشوند:
- روتَکس-912 (100 اسببخار قدرت): در کمان-12، مهاجر-6 و شاهد-181
- روتَکس-914 (با 115 اسببخار قدرت): در شاهد-129 و شاهد-139
- روتَکس-915 (با 141 اسببخار قدرت): در ابابیل-5
روتکس-915 نسبت به روتکس-912 (تولید از سال 1984) و روتکس-914 (تولید از سال 1996) موتور جدیدتری بوده و از سال 2017 تولید میشود. روتکس-915 همانند دیگر اعضای خانواده خود یک موتور 4 سلیندر مجهز به توربوشارژر است.
در کشورمان موتورهای سری روتکس صرفاً وارداتی نیستند و بهطور مثال، روتکس-912 مشخصاً مهندسی معکوس شده و اگر با قطعیت از تولید 100 درصد این موتور در داخل صحبت نکنیم، اما میتوانیم از بومیسازی بخش زیادی از قطعات این موتور سخن بگوییم.
باتوجه به تجربیات کشور در تولید داخلی تمام یا بخش زیادی از اجزای موتورهای سری روتکس و نرخ مصرف بالای آنها و همچنین وجود تحریمها، تصور خرید مستقیم و پرتعداد این موتورها از شرکت روتکس منطقی نبوده و بهنظر شاهد تولید داخلی بخش اعظمی از این موتورها یا تمام اجزای آن هستیم.