عصر ایران- لامبورگینی مارزال یک خودروی مفهومی است که نخستین بار توسط لامبورگینی در نمایشگاه خودروی ژنو در سال 1967 ارائه شد.
این خودرو که توسط مارچلو گاندینی از برتونه طراحی شده بود. هرچند تولید مارزال محدود به یک دستگاه شد اما ایده ای برای محصولات بعدی لامبو مانند اسپادا ارائه کرد.
استایل مارزال در زمان معرفی آن رادیکال بود، این خودرو با درهای بال مرغ دریایی و یک موتیف شش ضلعی قوی در سرتاسر، از جمله در پنجره عقب، تزئینات داخلی و چرخهای منحصر به فرد منیزیم کامپانیولو متمایز بود. دیگر عناصر طراحی نوآورانه شامل روکش داخلی نقرهای و 6 چراغ جلو باریک در دماغه نازک گوهای شکل بود.
مارزال برای مدت طولانی در موزه مطالعات طراحی برتونه قرار داشت. در حراج RM Sotheby's Villa d'Este در 21 مه 2011 به قیمت 1٬512٬000 یورو با احتساب حق بیمه خریدار فروخته شد.
لامبورگینی مارزال
مارزال از یک موتور 4٫0 لیتری شش سیلندر خطی استفاده میکرد که 175 اسب بخار خروجی داشت. حداکثر سرعت 118 مایل بر ساعت (190 کیلومتر بر ساعت) تخمین زده شد. این موتور توسط جیامپائولو دالارا براساس پلتفرم 12 سیلندر لامبورگینی طراحی شد که به یک جعبهدنده 5 سرعته متصل شده بود.
این خودرو مجهز به سه کاربراتور وبر 40 DCOE بود که ورودیهای هوا مستقیماً در پشت سر سرنشینان عقب قرار داشت. موتور به صورت عرضی در عقب خودرو و کاملاً پشت محور عقب نصب شده بود. جعبهدنده از میورا بود.
شاسی مارزال بر پایه شاسی تولیدی میورا ساخته شدهاست که 120 میلیمتر (4٫7 اینچ) گسترش یافتهاست. فاصله بین دو محور 2٬620 میلیمتر (103 اینچ) بود. کاپوت جلو از آلومینیوم ساخته شد. وزن ناخالص 2٬690 پوند (1٬220 کیلوگرم) بود.
سامانه تعلیق، فرمان و ترمزهای مورد استفاده در مارزال همگی از میورا تولیدی گرفته شدهاند. بهدلیل طراحی بدنه، حرکت سیستم تعلیق در مقایسه با میورا محدود بود.
متن از ویکیپدیا