بوئینگ برای اینکه رییس جمهور ایالات متحده سفر بسیار راحتی داشته باشد، این هواپیمای حدود 71 متری را طوری طراحی کرده که بتواند به هر گوشه ای از کره زمین پرواز کند. برد این هواپیما قبل از سوختگیری مجدد به 12,500 کیلومتر محدود میشود، اما میتواند در هوا سوختگیری کند که اساساً برد نامحدودی به آن میدهد. علاوه بر این، هواپیمای رییس جمهور آمریکا برای مقاومت در برابر یک پالس الکترومغناطیسی ساخته شده است در صورتی که خود هواپیما یا ایالات متحده قربانی چنین حمله ای شود.
به گزارش خبرآنلاین، 747-200B فقط زمانی نیاز به فرود دارد که آب و غذای سرنشینان آن تمام شده باشد. در غیر این صورت، همه چیزهایی که یک مرکز فرماندهی کوچک برای عملیاتی ماندن نیاز دارد، از جمله ارتباطات ماهواره ای چند فرکانسی و دفتری که به یک مرکز پزشکی تبدیل می شود، را در خود دارد.
Air Force One جدید یک قابلیت خود را از دست خواهد داد
با توقف تولید هواپیمای 747 توسط بوئینگ، نسخه 747-200B یکی از آخرین 747 های موجود در آسمان بوده، و قرار است با 747 دیگری جایگزین شود. برای جایگزینی ایر فورس وان فعلی، نیروی هوایی ایالات متحده بوئینگ 747-8 را انتخاب کرد؛ سریعترین و پیشرفتهترین نسخه 747. این مدل جدیدتر میتواند بیش از 1600 کیلومتر بیشتر را طی کند.
از نسل قبلی خود دوربردتر است، اما این افزایش برد با یک نقطه ضعف همراه است: قادر به سوخت گیری در هوا نخواهد بود، که آن را به یک مرکز فرماندهی کمی کمتر قابل اعتماد تبدیل می کند. علاوه بر این، چنین نقصی، در صورت وقوع یک حمله هماهنگ به خاک آمریکا، دوام حاکمیت دولت را به خطر می اندازد. نیروی هوایی این قابلیت را از Air Force One جدید به عنوان وسیله ای برای کاهش هزینه ها حذف کرده است.
به گزارش The War Zone، یک منبع نزدیک به کاخ سفید گفته است که حذف این توانایی مشکلی ایجاد نمی کند زیرا چیزی نیست که یک رئیس جمهور تاکنون از آن استفاده کرده باشد. با این حال، یک اپراتور بوم سوختگیری هوایی در یک هواپیمای KC-135 مدعی شده است که چند باری هواپیمای ایر فورس وان را در هوا سوختگیری کرده است که ظاهراً به دوران ریاست جمهوری جرج اچ دبلیو بوش باز می گردد.
747-8 جدید دارای ویژگی هایی است که از 747-200B پیشی گرفته است، از جمله انتشار 16 تن دی اکسید کربن کمتر در هر سفر و پرواز با سرعت 0.855 ماخ در مقایسه با 0.84 ماخ ایر فورس وان قبلی. جزئیات دیگر در مورد نسل بعدی Air Force One وجود ندارد، اما مطمئناً یک دفتر بیضی شکل پرنده و مرکز فرماندهی خودکفا باقی خواهد ماند.