آیت‎الله العظمی مکارم شیرازی:

حیات طیبه تحقق اقتصاد مقاومتی است/ بیان ۱۲ مورد در قرآن با عنوان «طیبه»

گروه حوزه‎های علمیه: آیت‎الله العظمی مکارم شیرازی، با انتقاد از مسایل فرهنگی و رشد تجمل‎گرایی و دوری از قناعت تاکید کرد: حیات طیبه مد نظر قرآن کریم امروز با تحقق اقتصاد مقاومتی حاصل می‎شود.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت‎الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، امروز 25 دی در اجلاسیه علمای بلاد و جامعه مدرسین در سخنانی گفت: امروز عمدتا 4 خطر فرهنگی، اقتصادی، نظامی و خطرات سیاسی برای کشور وجود دارد که از سوی دشمنان ما را تهدید می‎کند البته این به معنای مرعوب شدن نیست بلکه به معنای چاره‎اندیشی است.

خطر فرهنگی و اقتصادی وجود دارد

وی ادامه داد: خطر نظامی بر اثر قوت و قدرت کشور خطر کمرنگی است، گزینه‎هایی که ما را تهدید می‎کردند که روی میز است، بیشتر زیر میز بود زیرا قوت و قدرت نظامی کشور به حدی رسیده است که آنان می ترسند دم از حمله نظامی بزنند، مسایل سیاسی هم بر اثر سیاست حکیمانه ای که کشور و رهبری و مسئولان در پیش گرفته اند خطر سیاسی مهمی هم نیست اما خطر فرهنگی و اقتصادی وجود دارد و باید به جنگ آن رفت و آن ها را اصلاح کرد.

دشمن بمباران اخلاق و اعتقادات را هدف قرار داده است

وی ادامه داد: دشمن بمباران اخلاق و اعتقادات را هدف قرار داده و از همه وسایل هم در این راه استفاده می‎کند، انواع شبهه افکنی ها به وسیله ماهواره ها و رسانه‎ها در حال انجام است و از سوی دیگر به دنبال ایجاد مذاهب گمراه وعرفان‌های ساختگی مشغول هستند و دست به یک فرد از فرق ضاله که می‎زنیم صدای کنگره آمریکا بلند می‎شود و از این طریق می‎خواهند عقاید نسل جوان را تضعیف کنند و برخی رسانه‎های ما نیز در خواب هستند و  با هدف فراگیری علم استفاده از این وسایل را توجیه می‎کنند.

این مرجع تقلید بیان کرد: اسرئیل با اینکه زمین کمی در اختیار دارد اصرار دارد تا به کشت تریاک بپردازد و در جوانان جنوب لبنان به صورت رایگان پخش کند و گاهی سعی دارند مفهوم فساد و منکر را عوض کنند، کار به جایی برسد که بگویند آیا اگر چند موی زن بیرون باشد آسمان به زمین می آید؟

شما بزرگان باید مراقب نسل جوان باشید

وی تاکید کرد: نباید جامعه ما تسلیم این شگردها شود؛ در مسایل فرهنگی خطر زیاد است و شما بزرگان باید مراقب نسل جوان باشید و با ادبیات صحیح جوان پسند آنان را به سوی مکتب قرآن و اهل بیت سوق دهید و دعوت کنید چرا که اگر این سرمایه ما را از ما بگیرند سرمایه اصلی کشور از دست رفته است.

وی افزود: در مسایل اقتصادی مسئله پیچیده تر می‎شود و شاهد تحریم، انحصارطلبی و بخل غرب در اینکه تکنولوژی فقط در اختیار خودشان باشد هستیم؛ به شدت دنبال این هستند که ما روی پای خود نباشیم ولی جوانان ما الحمدلله با این مسئله مخالفت کرده و کشور را به رشد علمی رسانده اند، آنان سعی می‎کنند وابستگی اقتصادی ایجاد کنند، می‎گویند ما در انرژی هسته‎ای سوخت به شما می‎دهیم شما چه نیازی به تولید دارید، یعنی شما به ما وابسته باشید و هر وقت نگاه کج به اسرائیل کردید ما شما را تحریم می‎کنیم.

این مفسر قرآن  ادامه داد: زندگانی تجملاتی و مصرفی از دیگر شگردهای آنان است، اتومبیل‎های بالای یک میلیارد به داخل می‌فرستند و اسباب دیگر همینطور زیرا وقتی زندگی تجملاتی شد اداره آن آسان نیست.

وی اظهار کرد: امام علی فرمود سبکبال شوید تا به مرحله سعادت برسید و بتوانید به مقصد نایل شوید. همین مرام نامه ای که آیت الله یزدی از علمای اسلامی در صد و ده سال قبل بیان کردند، توصیه به صرفه جویی اقتصادی است، فرمودند که اگر مرده‎های ما از کفن غیرایرانی استفاده کنند نمی‏‎گوئیم کافرند ما بر آنان نماز میت نمی‎خوانیم، بعضی مجالس الان 18 نوع غذا تهیه می کنند در صورتی که این با ساده زیستی در تضاد است؛ وقتی زندگی از ساده زیستی دور شد اداره آن آسان نیست و از نظر روانی هم مردم راحت نیستند.

آیت‎الله مکارم شیرازی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی را که فرمودند ابتدا باید از خانه خودمان شروع کنیم، بعد فامیل را دعوت کنیم، اگر خودمان الگو و اسوه نباشیم نمی توانیم دیگران را دعوت کنیم، علمای صد و ده سال قبل ابتدا از خودشان شروع کردند.

وی با مفید دانستن اجلاسیه علمای بلاد تاکید کرد: نتایج این اجلاس را در اختیار دیگران بگذارید و تلاش کنیم تا به نتایج آن هم عمل کنیم و رسانه‎ها نیز نتایج این اجلاسیه را نشر بدهند و به اطلاع مردم برسانند.

12 موضوع مختلف در قرآن به عنوان طیبه نام برده شده است

آیت‎الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه بیان کرد: 12 موضوع مختلف در قرآن به عنوان طیبه نام برده شده است که یکی از آن حیات طیبه است و فرمود اگر قناعت داشته باشید حیات طیبه خواهید داشت.

این مرجع تقلید اظهار کرد: اقتصاددانان می گویند بیشترین هزینه‎های امروز برای تجملات است لذا اگر دقت کنیم می بینیم اگر قناعت سرافرازانه داشته باشیم همین اقتصاد مقاومتی محقق می‎شود که حیات طیبه به دنبال آن می‌آید.

مکارم شیرازی تاکید کرد: در روایت است که به دنبال قناعت بروید تا بی نیاز شوید، امام صادق(ع) فرمودند که من ضامن کسی شده‌ام که کسی که اقتصاد و میانه‎روی پیشه کند هرگز گرد و غبار فقر بر پیشانی او نخواهد نشست.

این مفسر قرآن تاکید کرد: اگر دو چیز در میان ما باشد تحریم اثر نخواهد کرد؛ یکی تلاش و کوشش همگانی در تولید که همه برای تولید زحمت بکشند و دیگری هم قناعت و اقتصاد مقاومتی پیشه کردن است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر