ماهان شبکه ایرانیان

دانشنامه «احادیث پزشکی» به چاپ هجدهم رسید

گروه حوزه‌های علمیه: به دنبال استقبال از کتاب «دانشنامه احادیث پزشکی»، چاپ هجدهم این اثر منتشر و روانه بازار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) مرتضی خوش‌نصیب، محمدتقی سبحانی‌نیا، رسول افقی و احمد سعادت‌فر از پژوهشگران پژوهشکده علوم، معارف و حدیث مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث، این کتاب 672 صفحه‌ای را گردآوردی کرده‌اند.

«دانشنامه احادیث پزشکی» براساس احادیثی از زبان پیامبر(ص) و امامان معصوم‏ (ع) درباره طب و طبابت، بیمارى‏‌هاى جسمانى و راه علاج آنها و نیز لزوم رعایت آداب ظاهرى مربوط به بدن در پنج بخش تنظیم شده است.

بخش اول با عنوان پزشکی، در سه فصل به طبابت از نظر اسلام، آداب و احکام طبابت و دستورات طبّى می‌پردازد. بخش دوم، با نام بیمارى؛ گونه‏‌ها، پیامدها و نیز وظایف بیمار و آداب عیادت او را شامل می‌‏شود.

بخش سوم، در بردارنده مطالب مربوط به اندام‏هاست که قلب، مغز و اعصاب، چشم، گوش، دهان و دندان، دستگاه تنفس، پوست، خون، استخوان، مو، ناخن و آلات تناسلى را در برمی‌گیرد. هم‌چنین به تأثیر خوردن و آشامیدن در سلامت و بیماری به همراه درمان با غذاها و گیاهان دارویی پرداخته شده است.

بخش چهارم این کتاب به نقش خوردن و آشامیدن در سلامت و بیمارى اختصاص دارد. در این بخش، گزارش‏هایى درباره سیرى و گرسنگى، آداب خوردن و نوشیدن و آداب خوردن گوشت آمده است.

بخش پنجم احادیثى را در زمینه مداوا با انواع خوراکی‌ها و داروها با ذکر نام و خاصیت آنها در شصت فصل گزارش می‌‏کند. در پایان این کتاب فهرستى از آیات، اعلام، جمعیت‏ها، بیماری‌ها، اماکن و منابع ارائه شده است.

پیش‌تر کتاب «دانشنامه احادیث پزشکی» به دو زبان فارسی و عربی در دو مجلد به چاپ رسیده بود. چاپ هجدهم کتاب «دانشنامه احادیث پزشکی» در شمارگان 1000 نسخه به بهای 34 هزار تومان توسط سازمان چاپ و نشر«دارالحدیث» به چاپ رسیده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان