ماهان شبکه ایرانیان

کتاب «جلسات خانگی قرآن» منتشر شد

گروه حوزه‌های علمیه: کتاب «سنت حسنه اسلامی-ایرانی جلسات خانگی قرآن»، اولین اثر از مجموعه «پیوند خانه با قرآن» توسط انتشارات زبان قرآن منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در بخشی از این کتاب آمده است: «جلسات خانگی قرآن» به عنوان مردمی‌ترین و خودجوش‌ترین ساز و کار فعالیت قرآنی در کشور، نهادی است که به شهادت روایات، مُبدع آن شخص پیامبر(ص) و مبدأ آن خانه و خانواده آن حضرت بوده است.
در بخش دیگری از آن می‌خوانیم که روایات نشان می‌دهد، اولین «مکتب‌خانه» را به معنای «خانه محل آموزش قرآن» رسول خدا(ص) بنیان نهاد؛ آن گاه که با حالتی متأثر از ادراک وحی، از غار حراء فرود آمد و به خانه بازگشت و آیات نازل شده را بر خانواده خویش تلاوت فرمود؛ به این ترتیب، نخستین «جلسه خانگی قرآن» شکل گرفت و نهضت «مکتبِ قرآنی خانه‌ها» کلید خورد.
از آن پس، «آموزش خانگی قرآن» جزئی از سیره و سنت رسول خدا(ص) شد و آن حضرت، همواره این سیره را به عنوان «الگویی راهبردی در نظام تعلیم و تعلّم قرآن کریم» سفارش می‌فرمود؛ الگویی که پس از پیامبر(ص) در سیره اهل‌بیت(ع) نیز به دقت دنبال شد و با درایت آن بزرگواران، پس از واقعه جانسوز عاشورا، با سفارش به برگزاری «روضه‌های خانگی» تکمیل شد تا خانه‌های مسلمانان، به مکاتبی برای اشاعه روزافزون فرهنگ قرآن و عترت(ع) در سرتاسر جهان مبدّل شوند. کتاب حاضر، ضمن اشاره به مسائلی درباره «جلسات خانگی قرآن» به ترسیم گوشه‌ای از این سنت ارجمند نبوی(ص) می‌پردازد.

نویسنده در فصل اول کتاب با عنوان کلیات، به بیان اهمیت توجه به نهاد جلسات خانگی قرآن و ضرورت توسعه فرهنگ برگزاری جلسات خانگی پرداخته است. در فصل دوم، ضمن بررسی تاریخچه برگزاری جلسات خانگی قرآن از صدر اسلام تاکنون، گوشه‌ای از فرهنگ ارتباط خانگی با قرآن در سیره پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) از جوامع حدیثی و منابع تاریخ اسلامی استخراج و تبیین شده است.
فصل سوم کتاب، به ارائه تعاریف و اصطلاحات مورد نیاز در حوزه جلسات خانگی قرآن می‌پردازد و به بررسی جایگاه جلسات خانگی در نظام آموزش قرآن کشور و میان سایر نهادهای فعال قرآنی و نیز در منشور توسعه فرهنگ قرآنی پرداخته است؛ همچنین به کارکردهای مختلف آموزشی، تربیتی، تبلیغی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جلسات خانگی اشاراتی دارد.
در فصل چهارم، به منظور شناخت هرچه بهتر این نهاد قرآنی مردمی، انواع و اقسام جلسات خانگی قرآن در حال حاضر، شناسایی و تقسیم‌بندی شده است.
نویسنده در فصل پنجم کتاب، برخی از آثار و ویژگی‌های عام و خاص جلسات خانگی قرآن را برشمرده است و در فصل ششم به ارائه راهبردها و راه‌کارهای توسعه فرهنگ جلسات خانگی در جامعه پرداخته و در پایان، به برخی از موانع و آسیب‌های گسترش جلسات خانگی قرآن اشاره داشته است.
علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب، می‌توانند با شماره‌های 9-37744298-025 و 66973809-021 و 66955405-021 تماس بگیرند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان