ماهان شبکه ایرانیان

یک محقق حوزه علمیه:

رشد اخوت و کرامت انسانی مهمترین مولفه‌های جامعه پیشرفته اسلامی است

گروه حوزه‌های علمیه: یک محقق حوزوی بیان کرد: رشد اخوت اجتماعی و کرامت انسانی مهمترین مولفه‌های جامعه پیشرفته اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) حجت‎الاسلام والمسلمین علی عسکری وزیری، محقق ومدرس حوزه علمیه دیشب 8 بهمن در  نشست علمی ویژگی و شاخص‎های جامعه پیشرفته از منظر قرآن و حدیث که در دبیرخانه انجمن‎های علمیه حوزه برگزار شد گفت: طرح جامعه پیشرفته و استخراج ویژگی‎ها وشاخصه‎های آن نه مضر است و نه لغو بلکه برای رسیدن به الگوی جامعه پیشرفته از منظر اسلام بسیار مفید است.
وی افزود: شاخص‎ها در این حوزه به دو شکل کمی و کیفی تقسیم می‎شوند که در ابتدا باید شاخصه‎های کمی را به کیفی تبدیل کنیم.
وی در بیان تعریف مقوله پیشرفت به معنی عام گفت: در حقیقت پیشرفت به معنی حرکت رو به جلو در فرد و جامعه با هدف دستیابی به آینده بهتر و استفاده بهینه از منابع مادی و معنوی جامعه اسلامی است.
عسکری وزیری در بیان الگوی جامعه پیشرفته تصریح کرد: در حقیقت در جامعه پیشرفته شهروندان به مبانی و دستورات اخلاقی و اجتماعی اسلام پایبند هستند و آنها را در زندگی خود پیدا می‎کنند.
عقلانیت ابزاری؛ پایه پیشرفت در غرب

این پژوهشگر حوزوی با ذکر این مطلب که خاستگاه جامعه پیشرفته در غرب بر پایه اومانیسم و عقلانیت ابزاری است، گفت: از دیگر مبانی و خاستگاه‎های اندیشه غرب، می‎توان به سکولاریسم و ابتنا بر نیهیلیسم اشاره کرد.
وی در بیان شاخص‎های جامعه پیشرفته از منظر غرب گفت: این شاخص‎ها شامل دو حوزه کمی و کیفی است که در حوزه کمی می‎توان به اشتغال کامل، تولید سرانه، سطح بالای زندگی، امید به زندگی در بدو تولد، نرخ باسوادی، وجود کالاهای ضروری برای همه، نرخ مشارکت در فعالیت‎های اجتماعی، نرخ پوشش بیمه‎های درمانی و بازنشستگی اشاره کرد.
این پژوهشگر مدیریت اسلامی با اشاره به شاخصه‎های کیفی این جامعه اظهار کرد: از منظر غرب، آزادی انتخاب یک جامعه، وجود اراده سیاسی، عزت نفس، ثبات و امنیت به عنوان مفاهیم کیفی پیشرفت شناخته می‎شود.
وزیری با ذکر این مطلب که در منطق اسلام، پیشرفت مطلوب، ابزار رشد و کمال انسان است، بیان کرد: این شاخص‎ها را باید در سه حوزه شاخصه‎‏های مبانی، شاخص‏‌های ساختاری و عملکردی تقسیم‌بندی کرد.
شاخصه‌های مبنایی اسلام برای پیشرفت

وی در بیان شاخص‎های مبنایی گفت: میزان خداباوری، امیدواری، اطمینان خاطر، هدف‌دار شدن زندگی و میزان معادباوری، میزان ولایت باوری و میزان خودباوری، از جمله مبانی اصلی در این حوزه است.
این استاد حوزه عنوان کرد: سطح امنیت اجتماعی، سطح رفاه اجتماعی و سطح عدالت اجتماعی، از جمله مباحث ساختاری در این حوزه به شمار می‎روند.
وی در بیان شاخص‎های عملکردی در این عرصه گفت: رشد امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، رشد تربیت و تعلیم در جامعه، رشد اخوت اجتماعی و رشد کرامت انسانی در جامعه از جمله مفاهیم عملکردی در این حوزه است.
این پژوهشگر مدیریت اسلامی امید به آینده، روحیه تلاش مضاعف، مهرورزی و خدمت رسانی را به عنوان ویژگی‎‏های بارز جامعه پیشرفته از منظر قرآن و حدیث معرفی کرد.
عسکری وزیری یادآورشد: توجه به مفاهیم ماهوی پیشرفت و توسعه، ارتقای سلامت و رشد ارزش‌‏های اخلاقی در نظام مدیریت منابع اسلامی کشور، لزوم توجه به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی از جمله لوازم رسیدن به الگوی پیشرفت از منظر قرآن است.

یادآور می‌شود این نشست از جمله پیش همایش‌هایی است که به صورت مسلسل و با هدف زمینه‌سازی برای برگزاری همایش ملی پیشرفت از منظر قرآن و حدیث در حال برگزاری است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان