ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی:

وهابیت محصول علم بی‌عمل است

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه هوس با علم نمی‌جنگد بلکه با عقل عملی می‌جنگد، گفت: وهابیت و بهائیت محصول علم بی‌عمل است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 5 اسفند در درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم، در سخنانی با بیان اینکه اصل تقیه و کتمان گرفتاری خیلی از اقوام گذشته بوده است، گفت: اولین کاری که می‌کنند این است که فرهنگ یک ملت را اسیر کنند و وقتی فرهنگ ملتی اسیر شد خود او را هم به اسارت می‌برند.

وی افزود: البته پیامبران حق تقیه ندارند برخلاف امام که مأمور به تقیه است و مجاز است و بسیاری از انبیاء به همین دلیل شربت شهادت نوشیدند.

این مفسر قرآن بیان کرد: البته اینکه یک نبی در مسایل جزیی که امروز و این هفته نگفته و روز دیگری مطلبی را بگوید بحثی نیست ولی در اصل دین تقیه برای انبیاء نداریم؛ مانند امامت حضرت علی(ع) که امامت ایشان را پیامبر(ص) در آخر عمر مطرح کرد زیرا اگر ابتدای رسالت عنوان می کرد مخاطرات زیادی داشت.

وی با اشاره به مباحث گذشته افزود: روشن شد که فضای علمی برای حوزه در تعلیم و تعلیل خلاصه می‌شود و آنان مجتهد می‌شوند و برای توده مردم اگر از علما استفاده نکنند تبلیغ و تکرار به خورد آنان داده می‌شود.
این مرجع تقلید تصریح کرد: اگر غذایی را که بهداشت اجازه نمی‌دهد خورده شود ولی رسانه‌ها تبلیغ کنند مردم می‌پذیرند بنابراین دو اصل برای صاحبنظر شدن در فن شامل؛ تعلیم و تعلیل ضروری است.

وی مردم را ستون دین دانست و عنوان کرد: اگر نماز ستون دین است مردم هم ستون نظام و دین و سیاست هستند؛ مردمی که با تعلیم و تعلیل بار آمده‌اند نه با تبلیغ و تکرار و اگر این ستون پوک باشد واستخف قومه می‌شود.
این مفسر قرآن به موضوع قیامت اشاره و اظهار کرد: مطلب بعدی این است که فضای آخرت و جهنم و بهشت فضای علم است نه فضای ایمان. انسان چشم و گوش دارد که متولی فهم است و دست و پا متولی کار است اگر دست و پای او شکست و ویلچری شد، فلج می‌شود و با این که مار و عقرب می‌بیند ولی نمی‌تواند فرار کند؛ درباره عقل عملی هم که ما عبد به الرحمان و اکتسب به الجنان است وقتی فلج شد با اینکه علم فرد زیاد شده اما کاری نمی‌تواند بکند. یعنی عقل عملی و نظری با هم هیچ ربطی ندارند.
وی افزود: علم بی عمل وهابیت و بهائیت درآورده است پس هوس با علم نمی‌جنگد با عقل عملی می‌جنگد. جهنمی در جهنم صددرصد می‌فهمد که خدا حق است و علم الیقین دارند و می‌سوزد و ناله می‌زند می‌گویند ما را برگردانید تا ایمان بیاوریم ولی آنجا دار ایمان نیست. بنابراین در قیامت جای شهود است و یک لحظه هم جا برای ایمان نیست اگر بود توبه می‌کردند و موحد می‌شدند و در بهشت هم این طور نیست که کسی بتواند ذکر و عبادتی بکند که درجه‌اش بالاتر برود چنین چیزی ممکن نیست.
این مفسر قرآن اظهار کرد: در زمان ظهور حضرت حجت(عج) حق و عدل و حکم الهی آشکارتر می‌شود. انسان در حال احتضار ائمه و فرشته را می‌بیند و آنجا متوجه می‌شود و می‌گوید من را به دنیا برگردانید که به اینها ایمان بیاورم اما دیگر فرصتی وجود ندارد البته مومنان در شرایط متفاوتی هستند.

وی ادامه داد: وضعیت کفار مانند کسی است که خواب است خیلی موارد رویا دارد و باغ و مقام و بوستان و زندگی پررونق را می‌بیند و وقتی بیدار شد می‌بیند خبری نیست. الان هم خیلی‌ها خواب می‌بینند که بانک و در و دیوار برای آنهاست و هنگام مرگ بیدار می‌شوند می‌بینند چیزی ندارند و دستشان خالی است و اینها عاریه است.
استاد حوزه علمیه یادآور شد: امام علی(ع) فرمود انسان دو وصیت دارد یکی عهدیه که چه کسی بر من نماز بخواند و مرا دفن کند و ... و وصیت تملیکی است که برای ثلث مال آدم است حضرت فرمود وصی خود در زمان حیاتت خودت باش و تا زنده‌ای ثلث خود را در راه خیر خرج کن زیرا مال و فرزند و عمل در هنگام مرگ حاضر می‌شوند و مال می‌گوید فقط کفن می‌توانی برداری، فرزند می‌گوید من تا قبر می‌آیم ولی عمل می‌گوید من تا آخر با تو هستم.
جوادی آملی عنوان کرد: در قیامت عذرخواهی کفار نافذ نیست و مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان