به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 4 اسفند ماه در درس تفسیر در مسجد اعظم گفت: مومن آل فرعون با استدلالات عقلانی خود به دنبال دادن آگاهی به مردم بود زیرا اگر جامعه عقلانی نباشد مومن گرفتار تقیه میشود و سحره نیز مغازههایشان برای فریب مردم باز است و شست و شوی مغزی میدهند.
وی با بیان اینکه چگونه میشود فرهنگ ملتی را به اسارت درآورد تصریح کرد: امام علی(ع) در عهدنامه به مالک میگوید این دین اسیر بود. قرآن را اسیر کردند. دین اسیر بود یعنی چه، یعنی صراط مستقیم که مهندس آن جز خدا نیست اسیر بازی برخی افراد شد.
این مفسر قرآن با بیان اینکه چگونه میشود این دین و قرآن و سنت اهل بیت(ع) اسیر شوند، ادامه داد: چراغی که این صراط را بشناسد دو تا است یکی عقل برهانی است و دیگر نقل معتبر است که عقل در مقابل نقل است و در مقابل شرع نیست زیرا شرع مقابل ندارد. شرع صراط است و چراغ در مقابل صراط نیست.
وی اظهار کرد: بنابراین «کلما حکم به العقل حکم به الشرع» از ریشه حرف باطلی است تنها میتوانیم بگوئیم انبیاء و ائمه وحی را گرفته و به ما منتقل کردهاند وگرنه عقل زید و عمرو جز چراغ کار دیگری نمیتواند بکند.
وی با بیان اینکه در دعوای ائمه(ع) با برخی خلفا دعوای زمین و فدک نیست بیان کرد: حرف از فدک نیست. هارون به امام کاظم اصرار کرد که محدوده فدک را بگو من آن را به شما میدهم ولی ایشان همه خاورمیانه را فرمود زیرا فدک یعنی دین و ولایت اسلامی و الهی، سهم، سهم خداست ما که نیامدیم برای باغ سر و صدا داشته باشیم ما برای حکومت و ولایت صحبت می کنیم.
وی افزود: در دوره خلفا مردم قرآن میخواندند و زکات میدادند و نماز جمعه و جماعت میخواندند ولی باز هم قرآن اسیر بود، زیرا قرآن در حد خواندن و ترجمه خلاصه شد وعلی را که قرآن ناطق است در ردیف قاریان چندگانه قرار دادند و معارف قرآنی در حد خواندن و حفظ کردن باقی ماند و به بهانه تحریف از صحنه بیرون رفت به این دلیل فرمود قرآن را اسیر کردند.
این مفسر با بیان اینکه مهجوریت قرآن از باب ترک قرائت و مظلومیت نیست بلکه از باب هذیان پنداشتن از سوی برخی افراد است عنوان کرد: اینها چراغ را خاموش و عقلانیت را بستند و نگذاشتند چراغ مشتعل شود لذا ماند نقل و نقل را هم در دو قرن ابتدا جلوگیری کردند و بعد هم مطابق میل خود تحریف کردند.
آیتالله جوادی آملی عنوان کرد: بیان نورانی امام اختصاص به محدوده خاصی نداشت به قبل و بعد نظر دارد الان هم عرفان کاذب و سحر هست و هر قدر عقلانیت کم شود این مسایل زیاد میشود.
وی تاکید کرد: برخی تلاش میکنند با بیان خواب مردم را هدایت کنند اگرچه خواب انبیاء حجت است ولی خواب دیگران که مبنایی ندارد نباید برای گریاندن و خندان مردم استفاده شود زیرا این استخفاف قوم و مردم است.