آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی:

اضلال خداوند کیفری است/ عدم فرض اضلال ابتدایی برای خدا

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر تسنیم گفت: اضلال ابتدایی برای خدا هیچ فرض تحققی ندارد و اضلال کیفری نتیجه عمل خود اوست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 21 بهمن در درس تفسیر خود در مسجد اعظم، گفت: انسان‌ها سه گروه هستند کسانی که یا خود در موضوعی مجتهد هستند و در دانشگاه و حوزه به تخصص و اجتهاد رسیده‌اند یا ارتباط خود را با این دو مرکز را قطع نمی‌کنند.

وی افزود: اما گروه سومی هستند که سرگردان هستند و به همین دلیل آسیب‌پذیرترین قشر در مقابل هجمه‌های فرهنگی هستند و دشمن می‌تواند مطالب غیرمفید را با چند بار تکرار و تبلیغ به خورد آنان بدهد.

وی ادامه داد: این نوع تبلیغات به خورد مردم دادن همیشه بوده و الان هم غرب و صهیونیست و اومانیسم همین طور است و مردم را سرگردان می‌کنند و با تبلیغات چیزهایی که می‌خواهند به خورد مردمی می‌دهند که سرگردان در فهم حقیقت‌اند.
این مفسر قرآن در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه همه عالم جنود و سرباز خدا هستند تصریح کرد: فرمود هیچ کسی نمی‌تواند شما را از امساک خدا حفظ کند. فرض ندارد خدا بخواهد کسی را بگیرد و مجازات کند ولی کسی بتواند جلوی آن را بگیرد زیرا همه موجودات آسمانی و زمینی جنود الهی هستند و مهمتر از همه بیان امام علی است که فرمود اگر خدای ناکرده خدا بخواهد کسی را بگیرد با اعضاء و جوارحش او را می‌گیرد.
وی ادامه داد: اگر چشم و گوش ما سربازان الهی باشند آیا کسی می‌تواند جلوی آن را بگیرد. هیچ ممکن نیست کسی از فرمان الهی فرار کند.

وی بیان کرد: درباره مومنان نیزفرمود در رحمت الهی باز است و اگر بخواهد نعمت و رحمتش را سرازیر می‌کند منتهی خداوند نعمت را عطا می‌کند اما می‌بیند فرد، بیراهه و کج‌راهه می‌رود لذا خدا در را می‌بندد و وقتی در را بست فرد به حال خودش رها می‌شود.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه رهاکردن انسان توسط خدا اضلال کیفری است تاکید کرد: خداوند اضلال ابتدایی ندارد فرمود این قرآن هدایت برای همه انسان‌هاست و بعد هم نعمت انبیاء و اولیاء و کتاب و عقل را به انسان هدیه کرد بنابراین اضلال ابتدایی معنا ندارد بلکه اضلال کیفری در نتیجه تمرد انسان ایجاد می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر