ماهان شبکه ایرانیان

حجت‎الاسلام رضایی اصفهانی:

نگاه جامع‌نگرانه مد نظر قرآن به علم مهمترین راه برای پیشرفت است

گروه حوزه‎های علمیه: رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث گفت: مهمترین راه برای پیشرفت کشور از منظر قرآن نگاه جامع نگرانه به علم از حیث تجربی، عقلی، نقلی و شهودی به آن است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) حجت‎الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، امروز 21 اسفند در همایش پیشرفت از منظر قرآن و حدیث گفت: قرآن توجه جامعی به علوم مختلف تجربی و غیر آن دارد لذا هم به خلقت انسان و هم به غذا و هم به مطالعات میدانی و سیر در زمین و ... پرداخته است.

وی ادامه داد: قرآن کریم در کنار علوم تجربی به علوم عقلی مانند دعوت به برهان و استدلال و تفکر همچنین به علوم نقلی مانند قصص انبیاء و ...در کنار علوم شهودی و علوم لدنی توجه کرده و پرداخته است.

عضو هیت علمی جامعه المصطفی(ص) تصریح کرد: قرآن به چهار راه معرفت بشری که در علوم چهارگانه ذکر شد اشاره دارد و نسبت به علوم تجربی در عین داشتن نگاه مثبت، رویکردی اتخاذ کرده است که موجب پیشرفت می‎شود.

رضایی اصفهانی بیان کرد: دو هزار آیه درباره علوم طبیعی و انسانی در قرآن وجود دارد و حتی قرآن به برخی دانش نماها مانند کهانت و سحر توجه داشته است و آن را نهی کرده و در عوض بر علوم مثبت تاکید زیادی کرده است.

وی افزود: قرآن نگاهی قدسی به علم دارد و روایاتی داریم که آن را نه در ردیف عبادت بلکه بهتر از آن می داند همچنین علوم را واجب، مستحب و حرام دسته بندی کرده ولی علم مباح نداریم.

این محقق قرآنی با اشاره به سه مرحله علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین عنوان کرد: قرآن به یک دانش جامع نگر و حکمت فراگیر در بحث علم تاکید دارد و می فرماید اگر پدیده ای مادی مانند کوه را هم مطالعه می کنید از زاویه سه نوع علم تجربی، عقلی و با نگاه وحیانی بررسی کنید.

رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث تصریح کرد: این نوع نگاه سه بعدی در غرب به علوم وجود ندارد و فقط به جنبه تجربی آن می نگرند در حالی که نگاه جامع نگرانه به علم را موجب پیشرفت می داند.

وی اظهار کرد: وقتی به علم اینچنین نگاه کنیم قدسی می شود و در اهداف علم و مبانی و اخلاق علمی نیز اثر می‎گذارد.

رضایی اصفهانی عنوان کرد: این نوع نگاه در علوم انسانی  در نطام سازی بسیار موثر است زیرا یکی از مشکلات دوره معاصر در دنیا نگاه تک بعدی به علم است و دانشمندان جامع نداریم لذا رشد معقول و منطقی که مورد تاکید قرآن است دیده نمی شود.

وی بر لزوم تجدید نظر در آموزش و پرورش و نظام تعلیم کشور در حوزه و دانشگاه بر محوریت این چهار نگاه به علم تاکید کرد. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان