به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتاللهالعظمی عبدالله جوادی آملی امروز 17 اسفند ماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم در سخنانی گفت: خداوند در قرآن کریم فرمود آسمان و زمین را با ستونهای نامرئی خلق کرد و مرغان و پرندگان هزاران کیلومتر در فضا طی مسیر میکنند و چه کسی اینها را نگه میدارد و هدایت میکند و بعد از این آیات آفاقی هم به آیات انفسی اشاره کرد.
وی ادامه داد: بدن چون جدای از جان ما است و حتی مفاهیم استدلالی و علوم چون مفهوم است آیات آفاقی است و نه انفسی. اگر کسی حقیقت چیزی را شهود کرده است انفسی است و لذا فرمودهاند که «من عرف نفسه فقد عرف ربه» و گرنه کسی که درباره نفس سخن گفته چون علمش حصولی است آیات آفاقی محسوب میشود.
آیات انفسی و آفاقی برای تعقل کردن است
این مفسر قرآن تصریح کرد: خداوند فرمود همه آیات انفسی و آفاقی که دادیم برای تعقل کردن است و بعد هم فرمود هر موجودی اجلی دارد که لا یستاخرون و لا یستقدمون.
وی با اشاره به معنای تعبیر«لا یستقدمون» و چرایی آن ادامه داد: پیش از این(پیش از اجل) نمیمیرید یعنی چه؟ اگر زمان مرگ رسید جلو فرض ندارد بنابراین برای این، این تعبیر را گفتند تا معنای یستاخرون شفاف بشود وگرنه خود آن مستحیل است.
وی افزود: اگر این نظم هست ناظم حساب و کتابی دارد و آنچه در نظام هستی راه دارد همه هم با خودشان مرتبط هستند و هم با انسان و کل نظام با هم هماهنگ است اکر کسی بدی کرد این طور نیست که اعمالش از او و طبیعت جدا باشد.
اعمال همان غل و زنجیر قیامت است
این مفسر قرآن عنوان کرد: غل و زنجیری که در قیامت وجود دارد، انسان خودش درست کرده است این بخل میشود غل و زنجیر در دست و پای انسان. کسی که در این دنیا با بخل مشکلی برای دیگری ایجاد میکند همان در او دنیا دامنگیر او میشود و خود جهنمی حطب جهنم میشود.
وی با تاکید بر اینکه باطن گناه، آتش است و میان اعمال و نظام داد و ستد است لذا نار محصول همین سیئات است گفت: در رسانه ای کتبی و غیر کتبی گفتند خدایی که انسان را با زقوم عذاب میکند خدای انتقامگیر و العیاذبالله نامهربان است. اینها نمیدانند که آبروبردن و سلب حیثیت و اختلاس بیت المال خودش زقوم است. فرمود ما بساط آهنگری نداریم و این طور نیست که درصدد انتقام باشیم این اعمال شماست که به این صورت درآمده است .شما نمیدانید جلوی ازدواج را گرفتن و جامعه را بیکار کردن و دست و پای جامعه را بستن به صورت غل در روز قیامت است.
صاحب تسنیم بیان کرد: این جناب جهنم کجاست. اگر کسی درک کند که خیانت به اموال مسلمین و آبروبردن زقوم است از این کار دست بر می دارد چون هرکسی با اعمال خودش میآید. منتهی اینها به علت مخلوط شدن با لذات دنیا نمیتوانند این مسایل را بفهمند همین که به هوش آمدند و مردند احساس میکنند و می فهمند. اینها در دنیا مست مال و جاه و مقام هستند وگرنه این طور نیست که خدا خشن و قهار و نامهربان باشد .او رئوف و رحیم و ارحم الراحمین است ولی انسان غل و زنجیر همراه خود میبرد.
خدا با اراده کار میکند
وی اظهار کرد: این افرادی که این حرفها را میزنند نمیفهمند که خدا با ابزار و جوارح کار نمیکند او با اراده کار میکند ولی انسان هر کاری که کرده زنده و موجود است و موجودی خارجی سرگردان و شناور هم نیست که معلوم نباشد به چه کسی مرتبط است زیرا هر موجودی به لوازم خود مرتبط است.هر کاری که فرد میکند در خط تولید قرار میگیرد؛ مطلبی که نوشته و کاری که کرده موجود می شود و این موجود بیکار نیست.
وی ادامه داد: اینکه میگویند چرا دروغگو رسوا میشود سِرَش این است که این فعل و کار موجود می شود و در خط تولید میافتد و مگر میشود چیزی موجود شود و بیکار باشد؛ نه لوازمی دارد که یک وقتی خودش را نشان میدهد. مگر میشود انسان چیزی را بیافریند و در نظام علی و معلولی بی نتیجه و بی ثمر باشد.
توبه عامل طیب و طاهر شدن
این مفسر قرآن عنوان کرد: فرمود توبه کنید تا طیب و طاهر شوید خدایی که کودهای بدبو را به میوههای شیرین تبدیل میکند توبه را هم همین طور آفریده تا سبب پاک شدن شود زیرا خاصیت این نظام تحول است و بهتر اینکه انسان در این مسیر بیفتد. این طور نیست که حرفی زدیم و مالی حرام شده باد برده است چنین چیزی ممکن نیست.
وی اظهار کرد: اگر کسی ستار بود و سعی کرد آبروی دیگران را حفظ کند یکبار لغزید خدا ستاری میکند اما این طور نیست که کارش آبرو بردن دیگران باشد و سرانجام به عملش مبتلا نشود.