ماهان شبکه ایرانیان

آیت‎الله آملی لاریجانی:

حوزه فقه و قضا نیازمند تحقیقات اجتهادی بیشتر است/ قرآن و سنت؛ دو منبع اصلی

گروه حوزه‎های علمیه: رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در حوزه فقه نیازمند تحقیقات اجتهادی بیشتری هستیم، تأکید کرد: برخی از این به اصطلاح روشنفکران بیان می‎کنند که منابع قرآن و سنت مولد نیستند و مصرف‌کننده هستند که قطعا از زبان افراد کم‌سوادی که خودشان هم به حرف خود واقف نیستند بیان می‎شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله آملی لاریجانی امروز، 14 اسفندماه در مراسم رونمایی از موسوعه شهید ثانی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: گردآوری این موسوعه کار ارزشمندی است که درحوزه نشر معارف اهل بیت(ع) انجام شده است.
وی افزود: امروز در دنیایی به سر می‎بریم که پر از چالش‎های مختلف است و به همین علت باید برای پاسخگویی به نیازهای روز جهان امروز با استفاده از همین منابع به پاسخگویی بپردازیم.
رئیس قوه قضائیه اظهارکرد: غفلت از این آثار فاخر از مهمترین عوامل خودبیگانگی است زیرا این آثار در حقیقت سرمایه‎های اصلی و هویت ما را نشان می‎دهد.
وی گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری به کار اجتهادی در این حوزه نیازمندیم و باید کارهای فاخری برای اعتلای روح دینی در جامعه علمی انجام شود.
لاریجانی اظهارکرد: امروز چشم همه دنیا به ما و جمهوری اسلامی و حوزه است که نگاه اصیل اسلامی و دینی را در حوزه‎های مختلف تبیین کند.
وی گفت:  توجه به این آثار فاخر علمی در حوزه فقه و قضا از ضروریات دنیای امروز است و حوزه ماست زیرا امروز در مسایل قضایی و جزایی نیازمندیم تا احکام فاخر اسلامی را استخراج و بیان کنیم.
رئیس قوه قضائیه اظهارکرد: امروز مشکلاتی که در حوزه مسایل جزایی وجود دارد را باید از این منابع بیرون بکشیم زیرا عنوان می‎شود که اسلام دیگر توانایی پاسخگویی به این گونه مسایل را ندارد و این مسایلی است که در فضای علمی بعضا به گوش می‎رسد.
وی گفت: برخی از این به اصطلاح روشنفکران بیان می‎کنند که منابع قرآن و سنت مولد نیستند و مصرف‌کننده هستند که قطعا از زبان افراد کم‌سوادی که خودشان هم به حرف خود واقف نیستند بیان می‎شود.
آملی لاریجانی تصریح کرد: ابزار تفقه در دین نیز باید متناسب باشد، در واقع این ابزار شامل قرآن و کتب حدیثی و همچنین روش درست و هدفمند استنباط است.
وی گفت: نباید فکر کنیم که در حوزه اخلاقی نیازمند کار اجتهادی نیستیم بلکه در این عرصه باید کارهای دقیق اجتهادی انجام شود تا مشخص شود که نظرات راجع به مباحثی چون توکل و صبر و.. از چه مناشئی بیرون آمده و مطرح شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در این مراسم گفت: کار تدوین موسوعه‌ها در این پژوهشگاه از 15 سال قبل آغاز شده و در چند سال اخیر شاهد چاپ تدریجی آن‌ها هستیم.

وی افزود: تاکنون موسوعه‌های علامه شرف‌الدین، بلاغی، شهید اول و ثانی منتشر شده و موسوعه کاشف الغطاء و شیخ بهایی نیز سال آینده منتشر می‌شود.

وی اظهار کرد: تلاش کرده‌ایم تا از صرف احیای آثار بزرگان بیرون بیائیم و نگاه راهبردی به این مسئله داشته باشیم، از این رو با موسوعه شرف‌الدین و کاظف الغطاء نگاه تقویت پیرون اهل بیت در لبنان و عراق کلید خورده است.

وی افزود: موسوعه شهید ثانی در 55 عنوان و 30 جلد ارائه شده و مقدمه‌ای نیز از سوی مرکز کتاب‌شناسی شیعه به آن اضافه خواهد شد.

لکزایی بیان کرد: این اثر هم در کتاب سال حوزه و هم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شده است.

همچنین آیت‌الله استادی در سخنانی تصریح کرد: استادی با بیان اینکه تاریخ علم رشته‌ جدیدی در دنیاست، گفت: حوزه نباید از این رشته غافل باشد و باید روندعلمی فقه و اصول و تفسیر و کلام و ... به صورت تاریخی و در قرون مختلف بررسی شود.

وی تأکید کرد: نیازمند این هستیم که 20 اثر مانند موسوعه شهید ثانی مربوط به قرون مختلف در حوزه تألیف و تدوین شود و برخی آثار نیز که چاپ شده ولی منقح نیست تنقیح شود.

استادی اخلاص را رمز موفقیت برخی آثار مانند تفسیر مجمع‌البیان برشمرد و تصریح کرد: طبرسی 10 سال برای تفسیر زحمت کشید تا ده نفر آن را بخوانند و بنویسند و منتشر شود و باید این اخلاص امروز نیز در حوزه وجود داشته باشد.

حجت‎الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه نیز با اشاره به اجرای فعالیت موسوعه‌نگاری در این مرکز گفت: در این مدت 156 جلد کتاب در 51 عنوان چاپ و یا آماده به چاپ است که در این راستا فعالیت‎های انتشاراتی در حوزه موضوعی نیز آغاز شده است که از آن جمله می‎توان به انتشار کتاب رؤیت هلال اشاره کرد.
وی افزود: هم اکنون دو فعالیت در این دفتر کلید خورده است که از مهمترین فعالیت‎های این مرکز در آینده خواهد بود که اولین آن شامل انتشار دانشنامه اهل بیت(ع) است که قرار است سالی 4هزار صفحه در این زمینه به رشته تحریر درآید.
واعظی بیان کرد: پروژه دیگری که در این زمینه منتشر خواهد شد، انتشار دائرةالمعارف قرآن کریم است که در این زمینه نیز هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت و امیدواریم هرچه زودتر شاهد رونمایی از این آثار فاخر باشیم.
وی گفت: انجام یک فعالیت و طرح ده ساله در زمینه احیای آثار بزرگان در دفتر تبلیغات ضروری است زیرا باید در این زمینه با زمانبندی دقیق حرکت کنیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اظهارکرد: انتشار موسوعه تخصصی شیخ محمد حسین کاشف الغطا از پروژه‎های آتی این مرکز است که در این حوزه منتشر خواهد شد.

در خاتمه نیز از موسوعه شهید ثانی در 30 جلد رونمایی شد. این موسوعه در جلد سبز رنگ و شبیه به شهید اول در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان