معاون علمی و فناوری رییس جمهور درباره برگزاری همایشی برای نخبگان افغانستانی توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش ایلنا، حسین افشین معاون علمی فناوری ریاست جمهوری در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به بودجه این معاونت گفت: نصف بودجه این معاونت امسال محقق شد، البته آقای پورمحمدی در جریان است و ایشان تعهد دادهاند اصلاح شود که تا امروز در مجلس اصلاح نشده و امیدوارم تا پایان بررسی لایحه بودجه 1404 اصلاح شود.
معاون علمی رییسجمهور در خصوص مجوز شرکتهای دانشبنیان گفت: دانشبنیانی مجوز نیست بلکه براساس کاری که فرد بر اساس دانش خود انجام می دهد یک گواهی دریافت میکند و نباید در سامانه قرار بگیرد. حذف آن کار بسیار سختی است و برای حذف آن باید یکسری اقدامات انجام شود.
وی درباره برگزاری جلسات نخبگان افغانستان در ایران گفت: تلاش ما این است که برای کشورهای مختلفی که نخبگان آنها در داخل کشور حضور دارند و از خدمات آنها استفاده میکنیم این همایشها را برگزار کنیم؛ چراکه همانطور که عرض کردم ما برای نخبگان مرز نمیشناسیم. ممکن است برای کشورهای عربی هم این جلسات را به صورت کلی برگزار کنیم و باید به یک تعدادی برسند.
افشین گفت: این کار دو پیام داشت اول اینکه به هر حال برای ما مهم است نخبگان را بینالمللی ببینیم و همانطور که در دنیا هم از نخبگان کشورهای دیگر استقبال میکنند ما هم استقبال میکنیم. نکته دیگر این است که افغانهایی که در ایران هستند بخش اعظم نخبگانیشان هم در ایران هستند و ما باید به آنها اهمیت دهیم این اولین همایش بود و انشاالله ادامه پیدا کند.
معاون علمی و فناوری رئیسجمهور درباره هوش مصنوعی گفت: ما در واقع تلاش میکنیم در حوزههای مختلف نمونههای موفق را بسازیم و تکثیر کنیم الان در صنعت برق و نفت این کار انجام شده است. در صنایع و معادن این کار را انجام میدهیم و تلاش میکنیم نمونههای موفق و قابل اعتماد را اجرا و تکثیر کنیم.
وی درباره تحقیقات درباره ساخت هواپیما گفت: کا در مورد ساخت هواپیمای هشت نفره را شروع کردهایم و به محض اینکه بنده گفتم، واکنشهایی مطرح شد که خودشان سوار میشوند یا نمیشوند. معاونت علمی همانطور که عرض کردم از هر تلاشی که نخبگان و دانشمندان ما انجام میدهند حمایت میکند. یعنی ما چیزی را هدفگذاری نمیکنیم مگر در فناوری نو که اقتصادی باشد.
معاون علمی و فناوری رئیسجمهور ادامه داد: الان دو الی سه توافقنامه خوب برای همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع و معاونت علمی برای ساخت هواپیما داریم. البته هنوز هماهنگ نشده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا هواپیما ایرانی است، گفت: اینکه ما فکر میکنیم لزوما هر چیزی را که انجام میدهیم باید تماما از نظر هر قطعه ایرانی باشد از نظر اقتصادی غلط است. مهم این است که دانش فنیاش را داشته باشید که قطعات مختلف را در کنار هم جمع کنید. مهمترین پارامتر این است و نباید الزام کنیم که هر قطعه که اقتصادی نیست و تعداد زیادی آن را ندارد باید در ایران تولید کنیم.