آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

قرآن اعطای مال را نشانه تکریم انسان نمی‌داند/ نحوست برخی زمان‌ها ذاتی نیست

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه براساس ایات سوره مبارکه فجر، نعمت و نقمت برای مومنان آزمایش و ابتلاست، تاکید کرد: قرآن اعطای مال به برخی را نشانه تکریم و ندادن آن به برخی دیگر را نشانه اهانت نمی‌داند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله العظمی جوادی آملی امروز 19 فروردین ماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم در سخنانی گفت: از امام صادق درباره بسته بودن آسمان و زمین سؤال شد فرمود چیزی از آسمان به عنوان آب نازل نمی‌شد و از زمین هم چیزی نمی‌روئید. این روایت در جای خود مورد احترام ولی باران از فضا و جو نازل می‌شود و نه از آسمان و آنجا که شمس و قمر است؛ بنابراین رابطه‌ای با بحث اسمان و زمین که تکوینی است ندارد.
وی افزود: خدا گاهی زمین را مخاطب قرار داده و می‌گوید گزارش بده و گاهی به آسمان می‌گوید که تدبیر امور کند همان طور که امر آن به او وحی شده است.

وی با بیان اینکه ساختار مادی اسمان و زمین از گاز است گفت: موضوع دیگر اینکه خلقت عالم خلقتی نیست که باطل در آن راه یابد ظلم و بطلانی در اینجا راه ندارد مانند جنازه‌ای است که دریا قبول نمی‌کند و آن را بالاخره به ساحل بر می‌گرداند.

امداد عام الهی

این مفسر قرآن بیان کرد: اگر در سوره اسراء فرمود به عده‌ای کمک می‌کنیم که اهل گناه هستند؛ خداوند فرمود هر دو گروه مومنان و ظالمان را کمک می‌کنیم، این امداد مادی است به عنوان آزمون، مثلا کسی می‌خواهد ربا بگیرد ما پول را در اختیار همه قرار می‌دهیم و آنها را آزمایش می‌کنیم برخی آن را در ربا می‌برند و ما هم او را گرفتار عذاب می کنیم.
این مرجع تقلید ادامه داد: در سوره فجر فرمود ما هر دو گروه را آزمایش می‌کنیم یعنی کسی که به سلامتی و پول و ... مبتلاست مورد امتحان است و آزمایش می‌شود. کسانی که علم و پولی دارند مبتلا به شکر و کسانی که این نعمت‌ها را ندارند مبتلا به صبر هستند و البته دار کرامت اینجا نیست و در قیامت است و براساس همین آیات فجر نه بی پولی و بیماری اهانت و نه سلامتی و پول نشانه تکریم است.
کافران مهلت می‌یابند ولی رها نمی‌شوند

وی بیان کرد: تکوین در برابر اعتبار است مثلا فلان رنگ برای پرچم فلان کشور ولی زمین و آسمان حقیقت تکوینی دارند و چه انسان باشد و چه نباشد وجود دارد و در ادامه فرمود بعد از تبیین این مسایل سخن از انذار و تبشیر است و کسانی که استکبار ورزند بعد از اتمام حجت مدتی مهلت داده می‌شوند یعنی مهمل نیست اگرچه امهال هست. اگر توبه نکردند و راه شرک و انحراف را ادامه بدهند بگو شما را انذار می‌دهم به صاعقه قوم ثمود و فرق نمی‌کند که عاد و ثمود گذشته باشد یا الان.
این مفسر قرآن اظهار کرد: به معاصران پیامبر می‌فرماید مبادا شما به قدرت و ثروت خود مغرور شوید زیرا قبل از شما کسانی بودند که قدرتشان ده برابر شما بود و به علت استکبار خود به خاک سپرده شدند و به ماجرای قارون نیز می‌پردازد زیرا قارون می‌گفت من اموالم را با تلاش خودم به دست آورده‌ام؛ خیلی از ماها هم گرفتار این حرف هستیم و بینمان رایج است که من خودم زحمت کشیدم و به مال و علم رسیدم و قارون هم بیش از این نگفت. به همین دلیل ما اسلامی حرف می‌زنیم ولی قارونی فکر می‌کنیم.
صاحب تفسیر تسنیم در ادامه با اشاره به ارسال یک پیامبر برای برخی اقوام عنوان کرد: در برخی مناطق یک پیامبر بیشتر نداشتند ولی تعبیر قرآن این است که آنها همه پیامبران را تکذیب کردند زیرا آنچه خدا بر آدم تا خاتم نازل کرد همه من عندلله است و اگر من عندالله نبود در آن اختلاف ایجاد می‌شد و اگر خطوط کلی یکی است هر پیامبری به هر سرزمینی برود همان پیام را دارد و اگر سرزمینی یک پیامبر داشت در واقع حرف همه پیامبران را زده و کسی که او را تکذیب کند حرف همه پیامبران را تکذیب کرده است.
وی افزود: این طوفانی که در قوم عاد و ثمود و زید باد معمولی نبود بادی بود که میان خانه مومنان و کافران فرق می‌گذاشت و همان روزی که برای کفار نحس بود برای پیامبر و مومنان سعدات بود.

سعد و نحس ایام و مکان‌ها ذاتی نیست

این مرجع تقلید بیان کرد: نحس و سعد زمان و مکان نسبی است و ربطی به ذات روز ندارد. این طور نیست که روز ذاتا نحس و یا سعد باشد بلکه باید از برخی روزها مثل قدر و عاشورا پند و بهره گرفت وگرنه اینها ذاتا نحس و سعد نیستند.
ایت الله جوادی آملی اظهار کرد: لیله قدر به علت نزول قرآن ارزش دارد نه به خاطر خود این روز و یا عاشورا را روز آموزش جهانی می‌دانیم پس باید مظروف را از ظرف جدا کنیم؛ مظروف اثربخش است و آثار فراوانی دارد ولی ظرف نه نحس و نه سعد است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر