ماهان شبکه ایرانیان

بانک مرکزی به بانک‌ها هشدار داد؛ شفافیت اطلاعات بانکی الزامی شد

بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای، بر ضرورت اجرای کامل قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در شبکه بانکی تاکید کرد و به بانک‌ها نسبت به تاخیر در پاسخگویی و عدم انتشار اطلاعات هشدار داد.

بانک مرکزی طی بخشنامه ای بر ضرورت اجرایی شدن کامل «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» در شبکه بانکی تاکید کرد.

به گزارش مهر، بانک مرکزی اعلام کرد: پیرو بخشنامه شماره 59791‏/02 مورخ 17/‏03/‏1402‬ این بانک پیرامون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و نیز قانون ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد، «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» مصوب سال 1387 مجلس شورای اسلامی، حق دسترسی مردم به اطلاعاتی که شخصی و محرمانه نیست را مجاز دانسته که از جمله‌ی این اطلاعات می‌توان به اطلاعات مربوط به عملکرد شبکه بانکی کشور، سیاست‌های مالی، تسهیلات، بخشنامه‌ها و … اشاره کرد.

این در حالی است که حسب بازرسی‌ها و گزارشات مراجع ذی‌صلاح، موارد زیر در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی حاصل شده است؛

1- عمده بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی بر خلاف ماده (8) «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» و ماده (4) «آئین‌نامه اجرایی ماده (8) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» ‏- که به مهلت ده‌روزه‌برای ارائه‌ی پاسخ به درخواست متقاضی اشاره دارد ‏-، تأخیرهای فراوان و غیرقابل قبولی در پاسخ به درخواست‌های مردمی مبنی بر دسترسی به اطلاعات موضوع قانون مذکور، داشته‌اند.

2- به‌رغم تأکید «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» و آئین‌نامه‌های آن مبنی بر قراردادن کلیه قوانین و مقررات اعم از تصویب‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها، رویه‌ها، تصمیمات مرتبط با حقوق شهروندی و … در تارنمای داخلی دستگاه‌های مشمول و از جمله بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، بررسی‌ها حاکی از آن است که دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها (به‌طور کلی مصوبات داخلی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی) در پایگاه‌های اشاره‌شده درج نمی‌شود و این موضوع در تعارض با مقرره مذکور می‌باشد.

3- ضعف در زمان پاسخگویی، نبود رویه‌های مشخص برای رفع ابهام از درخواست‌ها و عدم ارسال گزارش‌های دوره‌ای به دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات (موضوع فصل پنجم قانون «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات») از جمله چالش‌های اصلی شناسایی‌شده هستند که تأثیر منفی بر رضایت عمومی خواهند داشت و بایستی مرتفع شوند.

با توجه به مراتب فوق و با اشاره به مفاد بخشنامه شماره 59791‏/02 مورخ 17/‏03/‏1402‬ بانک مرکزی، ضروری است:
1- به‌منظور کاهش حجم درخواست‌های مردمی مبنی بر دسترسی به اطلاعات و در نتیجه افزایش رضایت عمومی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی با ایجاد قسمت بخشنامه‌ها و مقررات داخلی، در صفحه اول تارنمای الکترونیک خود، تمامی بخشنامه‌ها و ضوابط مشمول «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» را بلافاصله پس از ابلاغ به واحدهای عملیاتی، در این قسمت منتشر نمایند.

2- با توجه به این که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند زمان پاسخگویی به درخواست‌های مردمی را مطابق با ماده (8) «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» و ماده (4) «آئین‌نامه اجرایی ماده (8) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» یعنی حداکثر ظرف ده روز از تاریخ دریافت درخواست مدیریت کنند، لذا ضروری است اقدام به تشکیل واحدهای پاسخگویی تخصصی با رویکرد افزایش سرعت و دقت در پاسخگویی نمایند به نحوی که به محض دریافت درخواست اطلاعات، ظرف مدت ده روز، درخواست واصله تعیین‌تکلیف گردد.

3- نظر به لزوم افزایش آگاهی عمومی نسبت به حقوق قانونی مشتریان شبکه بانکی کشور، تمامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلف‌اند در صفحه اول تارنمای الکترونیک خود، پیوند (لینک) الکترونیک سامانه شفافیت (سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات) را ایجاد کرده و در دسترس مخاطبان قرار دهند.

بانک‌ها موظفند مراتب را با لحاظ مفاد بخشنامه شماره 149153‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/96 مورخ 16/‏05/‏1396‬ به واحدهای ذی‌ربط ابلاغ کرده و بر حُسن اجرای آن نظارت کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان