ماهان شبکه ایرانیان

احمد مبلغی:

لباس عصر بر تن فقه پوشانده شود/ از مطالعات شریعت‌شناسی غفلت شده است

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه باید لباس عصر بر تن فقه پوشانده شود، تاکید کرد: مراکز تحقیقاتی مطالعات شریعت‌شناسی را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در سخنانی در مراسم افتتاحیه کنفرانس توسعه علوم فقهی در مسقط، پایتخت کشور عمان با تاکید بر اینکه باید لباس عصر بر تن فقه پوشانده شود، گفت: گرچه برای تحقق این مهم (عصری‌سازی فقه)  باید موضوعات عصر را در دستور کار مطالعات و استنباطات فقهی قرار داد، ولی آنچه فوری تر به نظر می رسد بخشیدن کارکرد عصری به فقه است.

مبلغی تصریح کرد: کارکرد عصری این است که فقه در کارکرد خود به حدی از کیفیت برسد که مشکلات انسان را بر اساس دین و در چارچوب آن حل کند، در غیر این صورت، ممکن است فقه کارکردگریز خود به بخشی از عوامل گسترده تر یا پیچیده تر مشکلات انسان معاصر بدل گردد.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی یادآورشد: شکل گیری کارکرد فعال، قوی، دقیق، و عصری برای فقه، نیازمند مطالعات ژرف توسط فقهاء است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه متاسفانه در مراکز تحقیقاتی ما مطالعات شریعت شناسی جریان ندارد، پیشنهاد داد: پیشنهاد می شود که فصل یا شاخه ای تحت عنوان فقه کارکردها گشوده شود تا با مباحث خود، ارتقای کیفیت کارکرد فقه را  در چارچوب دین (و با احتراز از بستر های غیر فقهی) پی گیری و تضمین کند.
وی گفت: از مهمترین محورهایی که باید در فقه کارکردها گشوده شود، کلام شریعت است. آنچه اکنون وجود دارد کلام صفات، کلام معاد و ...است. کلام شریعت یعنی بررسی و مطالعه جوانب متعلق به شریعت از آن جهت که فعل خداوند است.
مبلغی افزود: آنچه در مطالعات شریعت شناسی کنونی وجود دارد، بررسی مصادر شریعت و رجوع به شریعت است که اولی یک بحث اصولی، و دومی عبارت از خود فقه می باشد.

وی با معرفی کردن شناخت خصائص شریعت و اوصاف آن به عنوان عمده ترین بخش شریعت شناختی کلامی گفت:  فطری بودن ، سمحه بودن، آسان بودن ، اخلاقی بودن ، بیضاء (سفید بودن) و .... صفات شریعت را تشکیل می دهند که باید مورد مطالعه دقیق قرار گیرند.
مبلغی با اشاره به این که مستنبطی که به  شریعت نزدیک می شود ولی شناخت درست و عقلانی از آن ندارد،  در بسیاری از مسائل از شریعت دور می شود، اظهار کرد: فرجام چنین مستنبطانی آن است که شریعتی را به مردم معرفی می کنند که عاری از خصائص شریعت وخالی از طعم شریعت است.

وی با اشاره به این که  دینی بودن از خصائص شریعت است، گفت: دینی بودن شریعت به این معناست که آمده تا دین را تقویت، و معنویت های دینی را نفوذ ببخشد و کاری کند که مردم فوج فوج به دین گرایش یابند نه آن که آنان را از دین بیزار نماید و دین را تضعیف کند.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، با اشاره به آیه شریفه «شَرَعَ لَکُم مِّنَ الدِّینِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى وَعِیسَى»(آیه 13 سوره شوری) گفت: در این آیه شریعت برای اقامه دین و عدم اختلاف عملی در دین معرفی شده است.
مبلغی گفت: اگر معرفت کلامی شریعت مستولی( غالب) گردد مذاهب فقهی به سمت استنباط هایی از شریعت به پیش می روند که نتائج آن به دین در جامعه خدمت کند نه آن که به تفرقه در افتند و دین را نابود نمایند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان