آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

آه مظلومان یمن دامان عربستان را خواهد گرفت/ تبیینی لطیف از علم دینی

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر گرانسنگ تسنیم ضمن ارائه تبیینی نو از علوم دینی مرتبط با خلق آسمان و زمین به حوادث یمن اشاره و تاکید کرد: آه مظلومان یمن روزی دامان عربستان را خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی، امروز 16 فروردین ماه در ادامه درس تفسیر خود در مسجد اعظم به خلقت آسمان و زمین اشاره کرد و گفت: خداوند قبل از هر چیزی آب را آفرید و تخت فرمانروایی خود را بر آب مستقر کرد. البته این آب از سنخ چشمه و جوی نیست و آن تخت هم از چوب و سنگ نیست زیرا در آن موقع چیزی وجود نداشت. قرآن می‌فرماید بررسی کنید ببینید که صاحب این صنعت کیست که قبل از خلق هر چیزی چنین صنعتی را خلق کرده است.
وی با بیان اینکه عرش بر آب خلق شد در حالی که بسته و رتق بود اظهار کرد: خدا آن را آفرید و بعد فرمود ما آن را باز کردیم «ففتقناهما» که بسته زمین به زمین و بسته دخان به آسمان تبدیل شد و همه اینها در حالی بود که در آن هنگام نه نفتی و نه گازی و گازوئیلی بود و دخان خاصی بود و ما نمی‌دانیم آن دخان چیست و علم موظف است که آن را بررسی کند.

کار حوزه و دانشگاه کشف اسرار نظام سپهری است

این مفسر قرآن بیان کرد: قرآن دانشگاه ها را دعوت به کشف راز و رمز نظام سپهری کرده است و مثلا انسان می‌تواند کشف کند که دوره رتق تا فتق چند میلیارد سال بوده است زیرا اگر قابل کشف نبود قرآن دعوت به این مسئله نمی‌کرد.
وی افزود: شمس و قمر و ستارگان ابتدا به صورت دخان بوده و فرمود در آسمان اول هستند و از شش آسمان مابقی چیزی در دسترس ما نیست و برای هر قسمتی نیز فرشتگانی خلق شد و تدبیر هر عالمی را به فرشتگان مربوطه سپرد و بعد به انسان‌ها فرمود «اولم یروا، اولم یتفکروا» یعنی بروید اینها را کشف کنید زیرا اینها جزء عالم شهادت است و جزء اسرار غیب نیست.

تبیینی لطیف بر علم دینی

این مرجع تقلید عنوان کرد: اسرار غیب برای انبیاء و ائمه است؛ همانند قصه‌هایی که از سرگذشت انبیاء قبلی مانند نوح و ابراهیم و مریم و ... در قرآن ذکر شده است و اینها کار حوزه و دانشگاه نیست و اگر بخواهیم هم راهی به غیب نداریم ولی بررسی نظام سپهری کار حوزه و دانشگاه است.
آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: در قرآن تصریح نشده که زمین مانند آسمان دارای طبقات است ولی در برخی ادعیه و روایات ذیل برخی آیات این مسئله وجود دارد و معلوم می‌شود که ما هفت طبقه آسمان و هفت طبقه زمین داریم.
وی به بیان واژه «دحیها» و «طحیها» پرداخت و گفت: معنای این دو همان معنای دحو الارض را می‌رساند و نشان می‌دهد که کارهای زمین بعد از آسمان انجام شده است و اینکه فرمود در آسمان بر روی کفار بسته است منظور آسمان سپهری نیست زیرا الان کفار ترمینال و رفت و آمد به آنجا دارند.

آه مظلوم؛ فاصله میان زمین و آسمان

وی اظهار کرد: وقتی از امام مجتبی سوال شد که فاصله میان آسمان و زمین چقدر است فرمود اگر منظور آسمان غیب است بین زمین و آسمان، آه مظلوم است. الان همه ما در بحث یمن و بحرین و ... محروم هستیم. کشوری که ادعای خادم بودن حرمین شریفین را دارد به کشوری حمله کند که پیرو اهل بیت(ع) هستند. این آه باید اثر کند و ما از ذات الهی مسئلت می‌کنیم به حق همه انبیاء و اولیاء و حضرت فاطمه(س) که گذشته به شهادت و آینده به میلادش مرتبط است این یمنی‌های مطلوم را از خطر بیگانه نجات دهد.
جوادی آملی بیان کرد: آنجا که فرمود روزی آسمان و روزی زمین را خلق کردیم منظور روز در مقابل شب نیست و بعد فرمود آن را باز کردیم و هر کدام از این روزها شاید میلیاردها سال باشد.

تفسیر زمخشری از خلق 6 روزه منطبق با فصاحت قرآن نیست

وی با اشاره به بیان تفاسیر در این زمینه گفت: برخی گفته‌اند دو روز برای آسمان و دو روز برای زمین صرف شد و می ماند دو روز دیگر که برای بین آسمان و زمین است اگرچه زمخشری دو روز را برای زمین و دو روز هم برای کوه ها و تنظیم فصول و ... و دو روز را برای آسمان ذکر کرده و طرفداران زیادی هم پیدا کرده است ولی این حرف مطابق با فصاحت و ادبیات قرآن نیست و به فرض هم که باشد در تفسیر «ما بینهما» چه می‌گویند و این مسئله با این فرض مجهول می ماند در حالی که در قرآن به آن تصریح شده است.
استاد برجسته حوزه بیان کرد: قرآن می‌فرماید که ستاره‌ها و سیاره‌ها همه در آسمان اول است که این مسئله بر خلاف تصور پیشینیان است که فکر می‌کردند اینها در افلاک دیگر وجود دارند.

فهم تمامی موجودات عالم

این مفسر قرآن با بیان اینکه همه چیز در عالم خلقت دارای شعور و زنده است تصریح کرد: در روز قیامت این زمین و مسجد و ... شهادت می‌دهند که فلان همسایه مسجد به مسجد رفته یا نه و اینها همه بیدارند و می فهمند و حیات دارند و ممکن نیست چیزی مخلوق خدا باشد و نفهمد.

وی تاکید کرد: به صراحت در قرآن فهم موجودات بیان شده است و این که گفته شود اینها مجاز است قابل قبول نیست. ماجرای ستون حنانه را هم شیعه و هم سنی نقل کرده‌اند و این مسایل وجود دارد و چنین نیست که مجاز و یا تمثیل و خلاف باشد و تشبیه هم در کار نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر