عضو انجمن قرآن‌پژوهی حوزه:

خروجی دروس تفسیر حوزه نه متناسب با تعداد کلاس‌ها است و نه پاسخ‌گوی نیازها

گروه حوزه‌های علمیه: عضو انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه تعداد کلاس‌های تفسیر را مناسب توصیف کرد و تاکید کرد: خروجی دروس تفسیر حوزه در جامعه متناسب با تعداد کلاس‌ها نیست و باید تحولاتی در دروس و شیوه تربیت نیرو صورت گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر ادیب‌زاده، عضو انجمن قرآن‌پژوهی حوزه و مدرس مرکز تخصصی تفسیر حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان اینکه وضعیت کلی تفسیر در حوزه بد نیست، گفت: باید مواد درسی و موضوعات بهتر از این باشد، زیرا مواد درسی فعلی جوابگوی رفع نیازها نیست.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات موجود این است که تربیت نیرو در بحث تفسیر و علوم قرآنی متناسب با نیازسنجی‌ها صورت نگرفته است و یا نیازسنجی دقیقی انجام نشده و تربیت نیرو نیز هم راستا با آن نیست.

ادیب زاده تصریح کرد: هم اکنون 300 تا 400 فارغ‌التحصیل در تفسیر داریم، ولی تعداد قابل توجهی که کارآیی لازم را برای رفع نیازها داشته باشند وجود ندارند.

وی تاکید کرد: برای رفع این مسئله باید دو کار اساسی صورت گیرد. یکی اینکه تربیت نیرو متناسب با نیازهای جامعه و مواد درسی نیز متناسب با نیازها تدوین و تالیف شود و دوم اینکه باید مراکزی مانند موسسه اسراء و مرکز تخصصی تفسیر کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی بیان تفسیر و نحوه تالیف تفسیر را بگذرانند و یا طوری تربیت شوند که بتوانند در تدریس و آموزش مورد استفاده باشند.

وی اظهار کرد: نیازهای روزافزونی در مدارس، دانشگاه‌ها و مساجد برای بیان تفسیر و تبلیغ قرآن‌محور پدید آمده است، ولی بعضا نیروی متخصص نداریم و حتی کلاس‌هایی که در حوزه قم برگزار می‌شود از لحاظ آماری وضع خوبی دارند، اما بازخورد و انعکاس آن در جامعه متناسب با آمارها نیست.

عضو مجمع عالی تفسیر ادامه داد: عدم هماهنگی مواد درسی با نیازهای جامعه و عدم تربیت نیروهای زبده از مشکلات حوزه است در صورتی که با برنامه ریزی مناسب می‌توان استفاده بهینه تری صورت داد و این مشکل در بدنه حوزه مشهود است.

عضو انجمن قرآن‌پژوهی بیان کرد: در بحث تحول‌زایی و رویکرد به علوم انسانی نیز باید این دو موضوع، محور کار قرار گیرد، یعنی در درجه اول دروس حوزه اعم از تفسیر متناسب با نیازهای روز باشد و از طرفی نیازسنجی از مراکز مختلف صورت گیرد تا مثلا اگر مرکز تحت مدیریت اقای قرائتی درخواستی برای طلبه تفسیرگوی آشنا به قواعد و مباحث داشت مراکز تربیت کننده این نیروها به راحتی بتواند تعداد قابل توجهی نیرو در اختیار آنان قرار دهند در صورتی که الان چنین چیزی مشاهده نمی‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان