اسلام آمده است که همه نژادها با هم اند، مثل دنده های شانه می مانند، هیچ کدام بر هیچ کدام تفوق ندارند، نه عرب بر عجم و نه عجم بر عرب و نه ترک بر هیچ یک از اینها و نه هیچ نژادی بر دیگری و نه سفید بر سیاه و نه سیاه بر سفید، هیچ کدام بر دیگری فضیلت ندارند .فضیلت با تقواست، فضیلت با تعهد است، با تعهد به اسلام است. (1)
ما کرارا عرض کردیم به همه برادرهای کردمان که آمدند اینجا، برادرهای بلوچمان که آمدند اینجا که اسلام اینطور مرزهائی که در سایر مسلک ها هست، ندارد.اسلام با صراحت می گوید که آنی که پیش خدا کرامت دارد.آدم متقی است، آدمی است که روشش صحیح باشد، تقوا داشته باشد، فاسد نباشد، مفسد نباشد و نسبت به همه، عرب و عجم و کرد و ترک و اینها بطور علی السواء به همه نظر دارد.همانطوری که خدای تبارک و تعالی در ایجاد یک طایفه با طایفه دیگری فرق ندارد، همه را نعمت داده است...فرق نگذاشته است بین این ناحیه که کرد می نشیند، آن ناحیه که ترک می نشیند، آن ناحیه که عرب است، آن ناحیه عجم است، این حرف ها در کار نیست.پیغمبر اکرم (ص) در عین حالی که خودشان عرب بودند، از ایشان نقل می کنند که فرموده اند که فخری بر عرب و از عرب بر عجم نیست و از عجم بر عرب نیست، هیچکدام به دیگری تفوقی ندارد، همه آنها از یک پدرند و از یک مادرند و علی السواء هستند، در عین حالی که اسلام این معنا را می گوید، جمهوری اسلامی هم همین معنا را می خواهد پیاده بکند، ما همین معنا در رأس برنامه هایمان هست. (2)
کردستان قضیه ای نیست که بین ما و دولت ما و بین کردها باشد.کردها یا غیر کردها و همه طوائفی که در ایران زندگی می کنند همگی در مقابل قانون عل السواء هستند، در مقابل دولت علی السواء هستند.هیچ فرقی بین کرد و ترک و لر و غیره نیست.ما می گوئیم: حکومت اسلامی حکومت اسلامی همان است که در صدر اسلام بوده است که همه طوائف در مقابل قانون علی السواء بودند.ما الان می خواهیم یک همچو معنائی را متحقق بکنیم که تمام طوائف علی السواء باشند .
ما با کرد هیچ اختلافی نداریم، کردها هم با ما اختلافی ندارند.اینها که قضیه کردستان را ایجاد کردند دسته ای هستند که از خارج ارتزاق می شوند و الهام می گیرند که از این طرف یا از آن طرف، اکثرا از آمریکا، چنانکه بعضی نوشتجات هم که اخیرا به دست آورده اند (3) موید آن است و معلوم شده که در قضایای خرمشهر و خوزستان و قضایای کردستان آمریکا دست داشته است، این مطلبی است که آنها پیش آوردند.ما گرفتار اجانب هستیم همانطور که تا حالا بودیم.مسأله ای بین ما و کردها نیست که محتاج به حل باشد.مسأله ما و کردها همان مسأله ای است که بین ما و فارس ها است.فارس ها هم از ما می خواهند که امور شهرشان را خودشان اداره کنند و هیأتی را برای امور شهرشان تعیین کنند که آباد بشود و برق و اسفالت و همه چیزشان درست بشود.این همان چیزی است که کردها، لرها و ترک ها هم می خواهند.فرقی بین آنها نیست .اگر نبود که ما برای خاطر کردها و زن و بچه های هموطنان خودمان فکر نمی کردیم، قضیه کردستان پیش ما چیزی نبود که راه حلی لازم داشته باشد راه حل نظامی اش درست انجام می شد بلکه اگر نظامی ها هم دخالت نمی کردند، خود افراد مملکت ایران می رفتند.مکررا از ما خواستند که بروند، عشایر و کسان دیگر خواستند که برای اصلاح کارها به آنجا بروند و این کارها را اصلاح بکنند، لکن ما نمی خواهیم برادرکشی بشود.ما امیدواریم با توجه به کاری که رفتند کردستان، قضیه با حسن تفاهم حل بشود و خود جمعیت کرد اشخاص خرابکار را کنار بگذارند تا تمام جهات حاصل بشود. (4)
قضایائی که در ایران واقع شده است اینها ریشه اش از خارج و یک مقداری هم از ریشه هایی که رژیم سابق دارند و طرفدارانشان است.امت اصیل، نه کرد و نه آذربایجانی با ما مواجه نیستند، البته یک تبلیغاتی در کردستان همان اشخاص خارجی کردند که خیال کردند که یک تفرقه ای بین مثلا اکراد و غیر اکراد، بین اقلیت های اینجا و غیر آن هست و این برای این است که اسلام را درست نمی گذارند ما معرفی کنیم.من امید این را دارم که اگر اسلام آنطوری که ما می خواهیم در اینجا تحقق پیدا کند، پیاده بشود.نه کرد و نه لر و نه ترک و نه سایر قشرها که هستند هیچ یک از اینها اصلا نمی خواهند که خودشان علیحده باشند، علیحده بودن روی این زمینه است که یک دولت مرکزی بخواهد بر آنها یک تحمیلاتی بکند.مثل همین است که اول هم گفتم که تا گفته می شود رژیم، دولت و امثال اینها، مردم توی ذهنشان همان رژیم سابق و همان دولت های سابق می آید که در تهران نشسته بودند و تحمیل می کردند به همه قشرهای ایران، زور می گفتند و آنها را محروم می کردند و تمام ذخائرشان را به دیگران می دادند و در خوزستان مردم گرسنگی می خوردند و نفت زیر پایشان برای خارج صادر می شد .اینها اگر حکومت اسلامی را ببینند و بدانند که چه خواهیم کرد و چه میل داریم انجام بدهیم، آن روزی که حکومت اسلامی پیدا بشود تمام این قشرهایی که هستند این مسائل از پیش آنها دیگر طرح نمی شود طرح اینکه ما می خواهیم خودمان حکومتمان باشد، ما می خواهیم شهرداری، خودمان باشد، اینها روی این زمینه است که از دولت های سابق ضربه خوردند، آن ضربه ای که از دولت های سابق خوردند، تلخی که در ذائقه همه قشرها هست این اسباب این شده است که اینها خیال کنند که این حکومت اسلامی هم مثل حکومت شاهنشاهی است همانطور که حکومت شاهنشاهی همه ذخائر را می برد و کردستان در حال فقر بود و عرض بکنم که بیمارستان نداشتند و دانشگاه نداشتند و هیچ چیز و فرض کنید که بلوچستان هم همین طور بختیاری هم همین طور، اینطور بود، الان هم که می شنوند حکومت، اصلا در ذهنشان بیش از آن حکومتی که در رژیم سابق بود، نمی آید...مسائل اینطور نیست، البته یک قضیه که واقع می شود قلم های دشمن های ما به راه می افتد و یک قضیه کوچکی را بزرگش می کنند الی ماشاء الله یک قضیه در آذربایجان مثلا پیش می آید، قضیه جزیی که قابل ذکر خیلی نبود، آذربایجان مخالفتی با اسلام نداشت، این را در خارج بزرگش می کنند و در رادیوها سر و صدا در می آورند که حکومت آذربایجان چه می خواهد بشود و جمهوری آذربایجان چه! این حرف ها در کار نیست، این حرف ها همه اش تبلیغات است، واقعیت ندارد. (5)
این غائله ای که در کردستان پیش آوردند اینطور نبود که کردها می خواستند یک غائله ای درست کنند، کردها نظری به این نداشتند، غائله ای بود که اجانب، آنهائی که می خواهند ما را غارت کنند این غائله را با آن اشخاصی که همدست آنها در غارتگری بودند مثل حزب دموکرات، سران حزب دموکرات البته، این غائله را بوجود آوردند که در آنجا یک برادر کشی ای بود و یک چیزهائی بشود و نگذارند که این ملتی که پیش برده است نگذارند که تا آخر برود نهضت را به آخر برساند.و این خوف...در بلوچستان و در سیستان هم هست و این نقشه در آنجا هست. (6)
اینجانب به همه ملت از ستم هائی که به شما برادران کرد در طول حکومت استبدادی شده است و از تبعیض هائی که بر خلاف اسلام بر شما روا داشته اند مطلع هستیم، لکن باید بدانید که این شما برادران نبودید که مورد ستم و ظلم واقع شدید، سایر برادران ترک و لر و عرب و بلوچ و فارس و ترکمن هم با شماها شریک بوده اند و همه محروم بودند.از آنچه شما محروم بودید.شما اگر به زاغه نشینان و گودنشینان تهران توجه نمائید، خواهید دید آنان از همه محرومترند. (7)
اقلیت های مذهبی
سئوال: در جمهوری اسلامی حقوق اقلیت های مذهبی، نژادی و سیاسی چه خواهد بود؟ آیا حزب کمونیست آزاد خواهد بود؟ جواب: اسلام بیش از هر دینی و بیش از هر مسلکی به اقلیت های مذهبی آزادی داده است، آنان نیز باید از حقوق طبیعی خودشان که خداوند برای همه انسان ها قرار داده است، بهره مند شوند.ما به بهترین وجه از آنان نگهداری می کنیم.در جمهوری اسلامی کمونیست ها نیز در بیان عقاید خود آزادند. (8)
سئوال: آیا جمهوری اسلامی شما اجازه خواهد داد تا مذاهب دیگر به طور آزاد و آشکار به انجام امور مذهبی شان بپردازند؟ جواب: بله، تمام اقلیت های مذهبی در حکومت اسلامی می توانند به کلیه فرائض مذهب خود آزادانه عمل نمایند و حکومت اسلامی موظف است از حقوق آنان به بهترین وجه حفاظت کند. (9)
در اسلام ما بین اقشار ملت ها هیچ فرق نیست.در اسلام حقوق همه ملت ها مراعات شده است، حقوق مسیحیین مراعات شده است، حقوق یهود و زردتشتیین مراعات شده است، تمام افراد عالم را بشر می داند و حق بشری برای آنها قائل است، تمام عالم را به نظر محبت نگاه می کند، می خواهد عالم مستضعفین نجات پیدا کنند، می خواهد تمام عالم روحانی بشوند، تمام عالم به عالم قدس نزدیک بشوند.اسلام برای نجات مردم بشر آمده است که از این علائق جسمانی آنها را رها کند و به روحیات برسد. (10)
و ما می دانیم که اسلام نسبت به اقلیت های مذهبی همیشه احترام قائل بوده است حتی حضرت امیر (سلام الله علیه) در یک قضیه ای که خلخالی از پای یک زن ذمیه که یهودیه هم بوده است برده اند، می فرماید که من شنیده ام که یک همچو چیزی شده است که اگر انسان بمیرد سزاوار است.ما برای اقلیت های مذهبی احترام قائل هستیم و اینها اهل ملت ما هستند، اهل مملکت ما هستند و من امیدوارم که حکومت عدل اسلامی برای آنها بسیار خوب باشد.و آنها در پناه اسلام با زندگی مرفه، آزاد و به طور صحیح اینجا زندگی بکنند. (11)
ما حساب جامعه یهود را از حساب صهیونیزم و صهیونیست ها جدا می دانیم، آنها جزء اهل مذهب اصلا نیستند.تعالیم حضرت موسی سلام الله علیه که تعلیمات الهی بوده است و در قرآن بیشتر از همه انبیا ذکر حضرت موسی شده است و تاریخ حضرت موسی در قرآن گفته شده است، یک تعلیمات ارزنده ای است و ترتیبی که حضرت موسی رفتار کرده است با فرعون، یک شبان بوده است با یک عالم قدرت و اراده و این بر ضد قدرت بزرگ فرعون قیام کرد و فرعون را از بین برد.
قدرت الهی و توجه به مصالح مستضعفین در قبال مستکبرین که اولش فرعون بوده، قیام بر ضد مستکبرین طریقه حضرت موسی سلام الله علیه بوده و درست این معنی بر خلاف آن چیزی است که این طایفه و صهیونیست ها برنامه دارند.اینها اتصال به مستکبرین پیدا کردند، جاسوس آنها هستند، نوکر آنها هستند و بر ضد مستضعفین عمل می کنند.عکس تعلیمات حضرت موسی که از همین مردم عادی مثل سایر انبیا، از همین مردم عادی بازار و کوچه و اینها، اشخاص را برداشت و بر ضد فرعون و قدرت فرعونی قیام کرد.از مستضعفین حمله شد به مستکبرین که آنها را از استکبارشان پائین بکشد، به خلاف طریقه این صهیونیست ها که اینها با مستکبرین مربوط هستند بر ضد مستضعفین عمل می کنند.این مقدار از یهودی هائی که بازی خوردند و از اقشار عالم جمع شدند آنجا شاید آنها الان پشیمان باشند، آنان که یهودی هستند و نمی خواهند غیر تعالیم عالیه موسی را داشته باشند پشیمان باشند از اینکه رفته اند آنجا، برای اینکه کسی که برود و ببیند اینها چه برنامه دارند و چه جور آدمکشی می کنند و چه جور اتصال به آمریکا و دیگر اقشار دارند، این نمی تواند تحمل کند که یک طایفه ای به اسم اینکه ما از جامعه یهود هستیم بر ضد تعالیم حضرت موسی عمل بکنند.ما می دانیم که حساب جامعه یهود غیر حساب جامعه آنهاست و ما با آنها مخالف هستیم و مخالفتمان برای این است که آنها با همه ادیان مخالف هستند، آنها یهودی نیستند.آنها یک مردم سیاسی هستند که به اسم یهودی یک کارهائی را می کنند و یهودی ها هم از آنها متنفر هستند و همه انسان ها از آنها باید متنفر باشند. (12)
به اقلیت های مذهبی رسمی وصیت می کنم که از دوره های رژیم پهلوی عبرت بگیرند و وکلاء خود را از اشخاص متعهد به مذهب خود و جمهوری اسلامی و غیر وابسته به قدرت های جهان خوار و بدون گرایش به مکتب های الحادی و انحرافی و التقاطی انتخاب نمایند. (13)
پی نوشت ها:
1 بیانات امام خمینی در جمع اعضای شرکت کننده در کنگره آزادی قدس، صحیفه نور، جلد 12، ص 281، تاریخ: 18/5/ .59
2 بیانات امام خمینی در دیدار با کارکنان بخش زبانهای خارجی صدا و سیما، صحیفه نور، جلد 10، ص 19 18، تاریخ: 29/7/ .58
3 اشاره حضرت امام در آن تاریخ به انتشار اسنادی است که از سوی دانشجویان پیرو خط امام پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران منتشر گردید.مطابق اسناد بدست آمده آمریکائیان (سازمان سیا) در یک تلاش وسیع سعی می کردند با تماس و ارتباط با مقامات بالای کشور در ارکان اجرائی و سیاسی کشور نفوذ کرده و از طرفی در تهییج و تحریک گروههای مسلح ضد انقلاب و حمایتهای مالی و سیاسی از آنها، انقلاب را به بیراهه و به نابودی بکشانند.
4 مصاحبه امام خمینی با خبرنگار شبکه رادیو و تلویزیون آلمان غربی، صحیفه نور، جلد 10، ص 170 169، تاریخ: 17/8/ .58
5 مصاحبه امام خمینی با حسنین هیکل، صحیفه نور، جلد 11، ص 55 54، تاریخ: 28/9/ .58
6 بیانات امام خمینی در جمع نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان، صحیفه نور، جلد 9، ص 210، تاریخ: 5/7/ .58
7 پیام امام خمینی به خواهران و برادران کرد، صحیفه نور، جلد 10، ص 196، تاریخ: 26/8/ .58
8 مصاحبه امام خمینی با روزنامه هلندی دی ولت گرانت، صحیفه نور، جلد 3، ص 48، تاریخ : 16/8/ .57
9 مصاحبه امام خمینی با خبرگزاری یونایتدپرس، صحیفه نور، جلد 3، ص 75، تاریخ: 17/8/ .57
10 بیانات امام خمینی در جمع گروهی از فلسطینیان، صحیفه نور، جلد 5، ص 241، تاریخ : 13/1/ .58
11 بیانات امام خمینی در دیدار با گروهی از ارامنه، صحیفه نور، ج 5، ص 116، تاریخ : 7/12/ .57
12 بیانات امام خمینی در جمع اعضای جامعه کلیمیان ایران، صحیفه نور، جلد 6، ص 165 164، تاریخ: 24/2/ .58
13 وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام (س)، صحیفه نور، جلد 21، ص 187، تاریخ تحریر : 26/11/61، تاریخ قرائت: 15/3/ .68