ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

«من» و «ما» کردن دنبال توهم رفتن است

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه من و ما کردن و دنبال آیت‌الله العظمی و آیت‌الله رفتن و عنوان گرفتن دنیاطلبی است به ضعف علم اصول پرداخت و تأکید کرد: علم اصول کنونی قدرت پویا کردن فقه را ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی امروز، 29 فروردین‌ماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: تمام سختگیری‌ها برای کافران ناشی از این است که اینها در برابر نعمت‌های الهی کفران نعمت کردند، قرآن فرمود ما کل نظام هستی را به بهترین وجه خلق و همه را به عنوان مائده خلق کردیم تا میهمان دعوت کنیم که همان جامعه انسانی است و زمین را با همه کوه‌ها و معادن آفریدیم و بعد انسان را هم زیبا آفریدیم تا از آن بهره ببرد و به او قدرت تعقل و عمل دادیم تا برابر آنچه عقل فهمید عمل کند و برای او کرسی قضا قرار دادیم تا بین قانون عقلی و عمل داوری کند.

تفکیک قوا در کشورها کپی‌برداری از خلقت انسان است

وی افزود: تفکیک قوا در تمدن‌های بشری از ساختار خلقت انسان گرفته شده است؛ گفتند انسان یک قوه مجریه و مقننه و قضائیه می‌خواهد تا مجریه عمل کند، مقننه قانونگذاری کرده و قضائیه هم داوری کند. لذا مجری باید غیر مقنن و هر دو غیر از قاضی باشد. وی افزود: حداقل این تفکیک چهار هزار سال سابقه دارد و گفته‌اند از ساختار درونی انسان نشئت گرفته است. خدا به او عقل داده تا بفهمد که چی بد و چه چیزی خوب است البته مقدار زیادی از فهم انسان به وسیله وحی و نبوت و امامت تکمیل و تمام شده است و قدرت اجرائیه داده تا قوانین را اجرا کند و کرسی قضا را هم در کنار این دو به عنوان نفس لوامه گذاشت تا سرزنش کند و به او فشار می‌آورد و یا اگر کار خوبی کرد بسیار خوشحال است.

ساختار فطرت تغییرناپذیر است

این مفسر قرآن بیان کرد: این سه را ذات اقدس اله محکم، متقن و عادل برای رسیدن به مقصد آفریده است. شهوت و غضب هر چه بخواهند از راه حلال فراهم است ولی برای اینکه بیراهه برود ابلیس این قوا را اجاره می‌کند و مسیر انسان را عوض می‌کند و زشت را به جای زیبا و حق را به جای باطل جلوه می‌دهد. این تغییر ساختار و زیرساخت‌های اصلی نیست زیرا «لا تبدیل لخلق الله» است بلکه این زیرساخت‌ها زنده به گور می‌شود و عقل که سراج درون است در بین اغراض و غرائز دفن می‌کند و این بیچاره در زیر هست و نفس نفس زنان دست و پا می‌زند و گرنه فطرت و عقل عوض نمی‌شود و در قیامت که اغراض کنار رفت اینها نمایان می‌شوند.
صاحب تفسیر تسنیم گفت: رفقای بد هم این نقش را دارند وگرنه اختیار انسان همچنان محفوظ است. از آن طرف هم پیام انبیاء و ائمه و قرآن و عقل و فطرت است، بنابراین از یک طرف شیطان می‌گوید که من دعوتنامه فرستادم و از طرف دیگر مبشران وحیانی نیز دعوتنامه فرستاده‌اند و این فرد خودش دعوت شیطان را انتخاب کرده است.
میل به گناه میل کاذب است

وی عنوان کرد: میل به گناه میل کاذب است وگرنه انسان بالذات انسان را برای کار خیر و سالم و صالح آفرید همان طور که بدن سالم است ولی اگر کسی معتاد شد خودش کرده است زیرا بدن انسان در مقابل کمترین مقدار سم بالا می‌آورد زیرا بدن فقط برای غذای سالم ساخته شده است همین فردی که این غذا را بالا می‌آورد کم کم به جایی می‌رسد که از سم مثل عسل لذت می‌برد و معتاد می‌شود و یا غذای حرام می‌خورد و دروغ می‌گوید.
این مرجع تقلید بیان کرد: جهنمی‌ها می‌گویند خدایا جن و انس بد را به ما نشان بده تا زیر پا له کنیم که باعث جهنمی‌ شدن ما شدند اما خدا به آن‌ها می‌گوید شما خودتان رهبران الهی را ترک کردید و سقیفه را به جای غدیر نشاندید.

کسی با اعتباریات عالم نمی‌شود

این مرجع تقلید تأکید کرد: ما برای شناخت خود و جهان باید معرفت‌شناسی درستی داشته باشیم زیرا کار انبیاء فرهنگ‌سازی است و اساس کار این است که به ما بفهمانند که شما با دو امورحقیقی و غیرحقیقی و اعتباری سر و کار دارید اگر بخواهید عالِم باشید باید با امور حقیقی رابطه برقرار کنید وگرنه با اعتباریات کسی به جایی نمی‌رسد.
این مفسر قرآن عنوان کرد: بارها عنوان شد که شما در دنیا زندگی نکنید بلکه در روی زمین زندگی کنید. اگر بخواهید معدن‌شناس و زمین‌شناس باشید واقعیت است اما اگر بخواهید بازیگر باشید و دنبال بازیگران چیزی گیرتان نمی‌آید. فرمود که دنیا لعب و لهو و زینت و تفاخر است و کسی که در این فضا زندگی کند در جهان بینی دچار سفسطه و در معرفت‌شناسی دچار تردید می‌شود و عوام می‌میرد. در بازیگری علم و حقیقت نیست و انسان خود و جهان را می‌بازد همان طور که در فوتبال که تماما اعتباری است فرد می‌برد و می‌بازد.

دنبال آیت‌الله العظمی و این عناوین رفتن دنیاطلبی است

وی افزود: در حوزه اگر فرد دنبال عظمی و اعظم بگردد و در کلیسا پاپ و ... به جایی نمی‌رسد چون این‌ها اعتبار است و قرارداد و علم و حقیقت نیست. فرمود ما می‌خواهیم شما روی زمین زندگی کنید که زمین و معدن و دریا و آسمان و .. حقیقت است وگرنه من و ما وهم است و با این سرمایه نمی‌توان جهان‌بینی الهی داشت و با آن یا سوفیست می‌شوید و یا شکاک.
صاحب تفسیر تسنیم گفت: مسایل انرژی هسته‌ای را جوان می‌تواند با ده و 15 سال درس خواندن بفهمد همان طور که جوانان ایرانی فهمیدند اما اینکه «دنیا ما هِیَ» این‌ها علم اساسی و مشکل است.

محکومیت مجدد حمله عربستان به یمن

وی با تأکید بر پیچیده بودن معرفت‌شناسی بیان کرد: چه طور می‌شود که کشوری که خود را حاکم و ولی حرمین می‌داند در روز روشن و علنا به یک کشور اسلامی حمله کند و یا کشوری که روی قبر 70 میلیون کشته دو جنگ جهانی ایستاده صدای خود را بالا ببرد و ادعای آقایی بر جهان بکند.

علم اصول کنونی قدرت پویا کردن فقه را ندارد

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: علم ملکوتی ائمه بالاتر از آن است که سند فقهی باشد؛ درست است که فقه، جامعه را اداره می‌کند و اساس کار حلال و حرام و واجب و ... است ولی فقه تا پویا و بالنده نباشد از اداره جامعه عاجز است و فقه پویا نیازمند اصول قَدَر و قوی است و اصول امروز آن قدرت را ندارد که فقه پویا را تولید کند زیرا عقل در اصول راه ندارد. قطع را به اصول آوردند اما عقل را نیاوردند زیرا عقل بیاید مقدمات تجربی و نیمه تجربی و تجریدی و ... دارد و با نیروی قوی وارد صحنه می‌شود.
وی تأکید کرد: البته بارها گفتیم عقل در مقابل دین نیست زیرا ذره‌ای از قوانین الهی با عقل نیامده چه عقل حکیم و فقیه و .. عقل، سراج خوبی است نه صراط که راه را تشخیص می‌دهد. انسان در حد آفتاب هم که باشد از آو کاری ساخته نیست.

علم غیب ائمه(ع) مبنای فقهی نمی‌شود

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: هم قطع قطاع و هم شک شکاک باید در اصول معتبر می‌شد ولی الان نابسامانی میان فقه و اصول وجود دارد. اصول باید مطرح کند که علم ائمه قطع است یا نه؟ البته همان طور که کاشف الغطاء گفته مطالب بشری را باید با علم بشری حل کرد وگرنه علم غیب برتر از آن است که به کار فقه آید به همین دلیل پیامبر و ائمه نیز با علم غیب داوری نمی‌کردند و با علم ظاهر عمل می‌کردند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان