ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

اعضاء و جوارح انسان لا بالجبر و لا بالتفویض جنود سپاه خدا هستند

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه اعضای انسان ضمن اینکه عضو او هستند، سربازان سپاه خدا نیز هستند، تاکید کرد: اگر انسان از اعضا استفاده خوبی نبرد، همین عضوها آبروی او را برده و او را به عذاب گرفتار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی، امروز 26 فروردین در درس تفسیر در مسجد اعظم گفت: در سوره‌های گذشته گذشت که هم مومنان و هم کفار و مشرکان سائق دارند ولی نوع سوق و هدف سوق دادن متفاوت است و کفار را از پشت هی می‌کنند و سائق مومنان آنان را از پشت بدرقه می‌کند و الان هم سائق و شهیدی داریم اینکه گفته شد «من عرف نفسه عرف ربه» برای این است که ما از خود غافلیم.
وی افزود: مسئله دیگر این است که در تمام مواقفی که شهود با ما هستند اعضاء و جوارح جنود الهی هستند و این طور نیست که گاهی سرباز خدا باشند و گاهی نباشند بلکه همیشه جنود خدایند ولی تعدد مالکیت آن برای ما و خدا این است که بدانید اعضاء و جوارح جنود خدایند و اینکه چه زمانی و در کجا آبروی گناهکار را ببرند مصلحت خداست.
وی ادامه داد: کار اعضاء دائمی است اما اینکه کی حرف بزنند مصلحتی است و در قرآن نیز تبیین شده که زبان علیه ما شهادت می دهد و گاهی ما با همین زبان به زبان می‌گوئیم چرا علیه ما شهادت دادی؟ زبان می‌گوید من تا حالا در اختیار تو بودم و با من غیبت می‌کردی ولی الان در اختیار مُنطِق هستم و گفته بگو. اینجا معلوم می‌شود که زبان، سپاه الهی است لذا اگر با الله ارتباط نداشته باشیم همین زبان روزی آبروی ما را می‌برد.
آیت الله جوادی تصریح کرد: همه اعضاء و جوارح همه در اختیار ما هستند لا بالجبر و لا بالتفویض و همه هم ستاد و سپاه خدایند و اگر خدا خواست شمار را بگیرد لشکرکشی نمی‌کند و با همین ها ما را می‌گیرد پس همیشه باید مواظب اعضاء باشیم.

احترام به اعضاء احترام به خداست

وی تاکید کرد: بنابراین اگر کسی واقعا مراقب باشد با اعضاء و جوارح خود در همه حال خوب برخورد و مراعات می‌کند؛ اگر بدانیم کسی از سوی فرمانده کل قوا آمده احترام می‌کنیم باید بدانیم که اعضاء همه از سوی خدا آمده‌اند و سپاه او هستند پس باید به آنها احترام بگذاریم.

همه عالم معیل الهی ‌اند

وی با بیان اینکه همه موجودات الهی معیل خدا هستند ادامه داد: فرمود شما اگر ایمان و تقوا داشته باشید من از راهی که گمان نمی‌کنید شما را به فراطبیعت راه می‌دهم و از راهی روزی می دهم که توجه شما به غیب بیشتر شود. اگر مومن باشیم در زندگی برون رفتی داریم و در کار نمی‌مانیم زیرا فرمود دلم می خواهد مومن کنار سفره توحید بنشیند. پس ما قافله ای هستیم و اعضایی داریم که بدون جبر و تفویض فعلا در اختیار ماست و همین اعضاء اعضای ستاد فرمانده کل قوا هستند و اگر فرمانده دید ما با همین اعضاء بهره صحیح بردیم آبروی ما را حفظ و اگر بیراهه رفتیم و کج راهه مدتی صبر می‌کند و اگر توبه نکردیم با همین اعضاء ما را می‌گیرد و لازم نیست لشکرکشی کند.
این مفسر بیان کرد: دست بده دست ممدوح و تمجید شده است وگرنه دست بگیر ممدوح نیست و با دست بده است که دین یاری می‌شود و اگر فردی با همین اعضاء دین را یاری کرد خدا او را تایید می‌کند. لذا جمع بین آیات به ظاهر متعارض قابل تفسیر می شود و اگر کسی چنین دید قرآنی را داشته باشد یقینا مراقب اعمال خود است.
وی افزود: خدا خطاب به کفار می‌گیود بیتوته‌ها و پشت درهای بسته را خیال کردید خدا نمی‌بیند. بعد فرمود حق و باطل و صدق و کذب و حسن و قبیح برای شما یکی بود و عذرخواهی هم نکردید لذا نه اعتذار و نه اتعتاب اینها پذیرفته نمی‌شود.

تسلط شیطان بر کفار فقط ارسال دعوتنامه است

آیت الله جوادی آملی بیان کرد: چنین افرادی شیطان در دنیا ولی و سلطان آنها می‌شود البته در حد وسوسه زیرا او فقط دعوت کننده است وگرنه خود شیطان گفته نه من بر شما و نه شما بر من مسلط هستید مگر اینکه من فقط دعوتنامه دادم.
وی اظهار کرد: فرمود مشرکان تحدی و هر کاری کردند که نور خدا را خاموش کنند نتوانستند. خودشان به قرآن گوش نمی‌کردند یک گرفتاری بلکه سر و صدا می‌کردند که دیگران هم نشنوند و یا مسافری می‌آمد می‌گفتند اگر کسی داعی نبوت بود کاهن و شاعر و .... است تا کسی به حرف‌های او گوش ندهد و بعد هم مجلس را به هم می‌ریختند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان