ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی؛

ایستادن در مقابل امام زمان، حیوان‌صفتی است

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه خداوند با همه عالم معیت(به معنای استیلا) دارد گفت: به همین دلیل فرموده‌اند که ثالث ثلاثه گفتن، کفر و رابع ثلاثه عین توحید است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی، امروز 24 فرودین ماه در درس تفسیر در مسجد اعظم قم با بیان اینکه خداوند در سوره فرقان فرمود جهان مثل ظل است و وقتی خورشید الهی در قیامت تابید چیزی از ظل باقی نمی‌ماند گفت: فرمود قوم عاد و ثمود که بیراهه رفتند این طور نیست که کار الهی فقط در همین دنیا درباره آنان تمام شود بلکه آخرتی است که عدوالله را در آنجا جمع می‌کنیم.

وی ادامه داد: عده‌ای به الله معتقد بودند ولی می‌گفتند او فقط در دنیا الله است ولی در آخرت کاره‌ای نیست و برخی هر دو را قبول داشتند؛ اینها برخی حشرشان الی النار و برخی الی الجنه و برخی نیز الی الله است.
قیامت اختلاف میان مکاتب و نحل مرتفع می‌شود

آیت الله جوادی آملی بیان کرد: مشرک و منکر مبدا و معاد، حشری دارد و در قیامت معلوم می‌شود که هم مبدایی است و هم نبوت و هم معادی و در این روز همه اختلافات مکاتب و ملل و نحل برطرف می‌شود و دیگر شکی در آن نیست و تعبیر «لا ریب فیه»نیز گاهی به معنای این است که در تحقق آن شکی نیست و گاهی اینکه این روز روز شک نیست و شبهه و ... در کار نیست و در آنجا علم حضوری است که تردیدناپذیر است.
وی ادامه داد: در این روز هم ملحد و مشرک می فهمد که وحی و نبوتی در کار است و هم یهودی و مسیحی می‌فهمد و چون اعدالله فرقه‌های گوناگون هستند باید وضع هر کدام مشخص شود لذا از آنها سؤال می شود که آن صنم و بسمی که می‌پرستیدید کجاست؟ در حالی که آن بتها رخت بر‌می‌بندند چون اسم‌های بدون مسمی بودند و در خارج چیزی جز ذات اله که رب العالمین است الهی وجود ندارد.
آیت الله جوادی آملی بیان کرد: در سوره مجادله سوگند دروغین آنان را بیان کرده و می‌گوید مشرکان در آخرت هم مثل دنیا سوگند دروغ یاد می‌کنند. منتهی در دنیا برای آن است که شما بپذیرید و در آخرت برای الله است که خدا بپذیرد. در آنجا اصل شرک خود را انکار و بعد سوگند دروغ یاد می‌کنند ولی در همان هنگام می‌فرماید دهانشان بسته می‌شود و اعضاء و جوارح آنچه را که حق است شهادت می‌دهند و در موقف بعد دهانشان باز می‌شود و آنها به اعضاء شکایت می‌کنند که چرا این حرفها را زده‌اید. خدا این صحنه‌ها را کاملا روشن کرده و بعد می‌فرماید شما چنین روزی در پیش رو دارید و فرمود این صحنه ها تذکره برای شماست.
خدا در پشت درهای بسته هم حضور دارد

این مفسر قرآن در ادامه با اشاره به اینکه خدا عالم علن و خفا است تصریح کرد: انسان از کسی حیا می‌کند که مبادا او آبرویش را ببرد از این رو کسی که متجاهر به فسق است آشکارا گناه می‌کند و به همین دلیل غیبت او نیز جایز است اما کسی که آبروی خود را دوست دارد مخفیانه گناه می‌کند و این خفا البته از دید مردم است ولی خدا در همه جا هست. کسانی که در پشت درهای بسته تصمیم می‌گیرند خدا در آنجا حضور دارد.

وی ادامه داد: اینها از مردم مخفی می‌کنند که آبرویشان محفوظ باشد و از اعضاء مخفی نمی‌کنند چون نمی‌دانند که اینها امروز شاهدند و فردا شهادت می‌دهند و از خدا هم ابایی ندارند.
امید به توبه

وی افزود: از معصوم سؤال شد که ما از مردم، خودمان را حفظ می‌کنیم چون اگر از ما چیزی ببینند ابروی ما را می‌برند ولی تو با همه اشرافی که داری می‌بینی و پرده پوشی می‌کنی؛ این دین دینی است که اگر کسی با این زاویه نگاه کند توبه هم ممکن است ولی کسی که روز آخرت را و دیدن خدا را منکر است امیدی به توبه هم نیست.
هی کردن کافران به سوی جهنم

مفسر قرآن کریم عنوان کرد: در آخرت مردم سه گروه اصحاب مقرب، اصحاب یمین و اصحاب جهنم می‌شوند. اعضاء و جوارح علیه اصحاب یمین شهادت نمی‌دهند و اصحاب مقرب هم مستثنی هستند ولی اصحاب شمال که گروه‌های فراوانی از مشرک و ملحد و ... هستند به سمت جهنم سوق داده می‌شوند آن طور که حیوانات را از پشت سر سوق می‌دهند. که گفتیم دو نوع سوق وجود دارد که برای مومنان، فرشتگان از پشت سر آنان را سوق می دهند و برای غیرمومنان هی کردن از پشت سر است.
وی با اشاره به ادامه بحث گذشته درباره وضعیت اعضاء و جوارح اظهار کرد: اعضاء و جوارح مرتکب و فاعل نیستند و ابزار کار هستند لذا اینها اگر به دوزخ هم بروند نمی‌سوزند؛ آتش وقتی تبهکار را از دور می بیند مانند همه چیز مُدرِک است و درک می‌کند که اعضاء و جوارح نباید بسوزند و تنها کسی که مسئول است نفس خود انسان است.
این مرجع تقلید عنوان کرد: سؤال می‌شود که اگر دهان بسته است چگونه زبان شهادت می‌دهد  که برخی مانند امین الاسلام طبرسی دلیل آورده‌اند که زبان خارج از دهان شهادت می‌دهد و یا موقف و مقطع فرق می‌کند

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: فرمود همین که در پشت درهای بسته حرف‌های خلاف رضای الهی می‌زنید برای این است که فقط فکر می‌کنید مردم بیننده هستند در حالی که خدا را بیننده نمی‌دانید و اعضاء و جوارح را هم شاهد نمی‌دانید. در حالی که خدا هم علن و هم سر شما را می‌بیند و می داند. فرمود مشکل اصلی شما در مسئله توحید است والا مشکل اصلی اعضاء و جوارح نیستند.
خداشناسی‌ای که باعث جهنم رفتن می‌شود

صاحب تفسیر تسنیم گفت: این گونه خداشناسی باعث سقوط شما شده است شما که جلسه خصوصی درست می‌کنید و برای دیگران تصمیم می‌گیرید؛ به همین دلیل فرمود اکبر و اصغر و دو نفر و سه نفر باشید بدانید خدا با شماست.

ثالث ثلاثه گفتن کفر است

این مفسر قرآن در ادامه تصریح کرد: قرآن دارد تثلیث و ثالث ثلاثه گفتن کفر است. این جان کندن می‌خواهد که بفهمیم چطور ثالث ثلاثه کفر است اما رابع ثلاثه توحید محض و ایمان است. خامس خمسه کفر و سادس خمسه ایمان و توحید است و این یعنی تفسیر قرآن زیرا در روایت فرمود اگر شما دو نفر بودید سومین نفر خدا و اگر چهار تا بودید پنجمین خدا و هر تعداد باشید بدانید خدا همیشه و همه جا با شماست.
مقابله با امام‌زمان حیوان صفتی است

آیت الله جوادی آملی با اشاره به شهادت اعضاء و جوارح و تجسم اعمال بیان کرد: خوی درندگی انسان را به صورت گرگ در می‌آورد لذا همه اعضاء هم شهادت می دهند که این گرگ است؛ در روایتی است که امام سجاد و امام باقر(ع) در صحنه عرفات به دو نفر از شاگردانشان نشان دادند که بیشتر کسانی که به حج آمده بودند مانند حیوان بودند لذا کسی که در برابر امام زمانش بایستد حیوان صفت می‌شود.
مشکل انبیاء در تبلیغ دین

وی افزود: انبیاء و ائمه با یک مشت حیوان طرف بودند که این همه خون دل خوردند. قرآن تعبیر «کالانعام» را به کار برد که تحقیر هم نیست زیرا قرآن کتاب تحقیق است ولی وقتی امام سجاد و باقر صحنه عرفه را نشان دادند شاگردان آنان یک مشت حیوان دیدند و وقتی کسی گرگ شد دیگر ظاهرش شاهد بر اوست و اگر اعضاء و جوارح هم شهادت ندهند ظاهر فرد شهادت می‌دهد. اینجاست که «یعرف المجرمون» فهمیدهمی‌شود و می‌فهمیم که سیما در اینجا یعنی علامتدار و علامت گرگ هم اعضای او و درندگی اوست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان