آیت‌الله العظمی جوادی آملی تاکید کرد:

دیدگاه وهابیت در رد شفاعت اهل بیت(ع) بیراهه رفتن است/ وهابیت؛ محصول بی عقلی

گروه حوزه‌‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه تعطیلی عقل باعث پیدایش وهابیت است گفت: اینکه وهابیون اعتقاد شفاعت و .. را زیر سؤال می‌برند به بیراهه رفته‌اند و نمی‌دانند حرف ما درباره فعل خدا و نه ذات اوست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی جوادی آملی 16 اردیبهشت در درس تفسیر خود در مسجد اعظم طی سخنانی گفت: بحث کردن درباره ذات اقدس الهی مستحیل است لذا روایات ناهی از بحث رد این مسئله، مولوی نیست بلکه ارشادی است و چون بحث در این باره ممکن نیست روایات این گونه آن را مد نظر قرار داده‌ و فرموده‌اند نروید در تفکر در این باره و اگر رفتید گمراه و منحرف می‌شوید ولی راه استدلالات برهانی و کلامی وجود دارد و می‌توان راه یافت و بیش از آن هم مکلف نیستیم.

وی ادامه داد: بنابراین در همه مباحث تفسیر بحث از فعل و برهان درباره خدا وجود دارد؛ صفات الهی دو قسم است برخی مقابل دارد و خدا به هر دو متصف می‌شود و صفت فعل است مانند شفا و مرض و قبض و بسط و احیاء و اماته و مانند آن. صفات ذات مقابل ندارد یعنی خدا به جهل در مقابل علم متصف نیست بنابراین صفات مربوط به فعل نیستند و از ذات خارج هستند و اگر این صفات جزء ذات باشند معاذالله ذات گاهی باید باشد و گاهی نباید باشد.

این مفسر گفت: ادعیه مانند جوشن کبیر و غیر آن را می‌خوانیم و می گوئیم الله به اینها متصف است ولی در هر قضیه موضوع و مهمول به هم متحد هستند و الله با همه صفات و همه صفات با الله متحد هستند اما محور به دست محمول است نه موضوع بحث.

نسبت شفاعت به اهل بیت دادن کفر نیست

وی تاکید کرد: اگر همین صفات یعنی صفات خارج ذات را به اهل بیت هم نسبت دهیم اشکالی ندارد چون رزق فعل خداست و فرشتگان به امر خدا این کار را می کنند و انسان کامل که معلم فرشته خدا هست چرا نتواند بکند؛ آنهایی که از شفاعت طرفی نبسته‌اند نمی‌دانند که حرف شیعه درباره فعل خداست که مدبرات امر که شاگردان اهل بیت هستند انجام می دهند. اگر انسان کامل خلیفه حق است و معلم مدبرات است کاری که به مدبرات نسبت می دهیم می توان به اهل بیت نسبت داد از این رو اینها به بیراهه رفته‌اند.

وی در بخش دیگری ادامه داد: اصرار سوره فصلت بر این است که مبدا و معاد حق است و نبوت راه رسیدن به این دو است. لذا عظمتی که اول و آخر دارد دین هم که در وسط است فعل و دستور اول و آخر است و حقاینت قرآن هم قابل اثبات است.

این مفسر قرآن در تفسیر سیر آفاقی و انفسی بیان کرد: در و دیواری که مسبح حق است ما برای آنها ایات آفاقی هستیم و فرشتگان هم برای ما ایات آفاقی هستند. بنابراین کل این مجموعه را بلکه بینیم اول و آخر هر چیز و درون هر چیز و بیرون هر چیزی خداست و اگر این طور شد مبدا و معاد حق و بالضروره بین مبدا و معاد هم که نبوت است حق می‌شود که همان صراط و نبوت است.
وحدت رمز رستگاری

آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: برخی گفته اند آفاق فتوحات اسلام درباره روم و ایران است. صرف فتح و کشورگشایی ایه الهی نیست اگر حقانیت اسلام معلوم شود نعم الامر ولی فرمود اگر بعد از من علی را تنها بگذارید سرنوشت فرزندان ابراهیم بر سر شما خواهد آمد روزی این سرزمین را یوسف و اسحاق و ... اداره می کردند و فرزندان ابراهیم کم کم فاصله از هم گرفتند و اداره آن از دستشان رفت لذا اختلاف برای جامعه خسران بار است و انشاء الله نظام اسلامی ما تا زمان ظهور از این بلیات به دور باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان