مصطفی خالق‌پور خبر داد:

پایان فیش‌برداری یک جزء قرآن برای تالیف تفسیر ترتیبی از منظر علوم انسانی

گروه حوزه‌های علمیه: به گفته معاون پژوهش پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، کار فیش‌برداری بیش از یک جزء قرآن برای تالیف تفسیر ترتیبی قرآن از منظر علوم انسانی انجام شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی خالق‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی مجموعه‌ای از فعالیت‌های پژوهشی را در دست انجام دارد که ناظر به پاسخ‌گویی به نیازهای روز است.

وی افزود: این نیازها در دو عرصه داخلی المصطفی و فضای بین‌المللی وجود دارد و برخی از تلاش‌های علمی نیز برای رفع نیازهای کشور و مجموعه حاکمیت صورت می‌گیرد.

خالق‌پور از فعالیت پنج پژوهشکده در زمینه علوم انسانی و اسلامی خبر داد و اظهار کرد: پژوهشکده علوم اسلامی دارای شش گروه علمی و پژوهشکده علوم انسانی نیز دارای هفت گروه است و برخی به صورت منطقه‌ای و برخی نیز به صورت موضوعی فعالیت دارند.

یکی دیگر از فعالیت‌های این پژوهشگاه، تدوین متون دسی المصطفی است و تمامی کتاب‌های درسی این حوزه بین‌المللی توسط این پژوهشگاه در رشته‌های مختلف که تعداد آن نزدیک به 150 رشته است تالیف می‌شود.

ترجمه قرآن به زبان‌های مختلف

خالق‌پور ادامه داد: یکی از کارهای پژوهشگاه فعالیت در عرصه ترجمه است و هم اکنون 9 گروه ترجمه فعال داریم که با 36 انجمن زبانی مرتبط است و کار ترجمه متون تالیفی المصطفی به زبان‌های دیگر را بر عهده دارد.

وی از برگزاری دوره دکتری مدیریت پژوهش در مقطع دکتری در پژوهشگاه خبر داد و گفت: پژوهشگاه اقدام به برگزاری دوره دکتری مدیریت پژوهشی خواهد کرد و در رشته‌های قرآن و حدیث، فلسفه و کلام دانش‌پژوه می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ده دانش‌پژوه در این دوره مشغول تحصیل هستند و رشته‌های یادشده نیز در دستور کار قرار دارد عنوان کرد: این ردوره رساله محور است و حداکثر هشت واحد آموزشی دارد و مابقی همه پژوهشی است.

وی با اشاره به محوربودن قرآن در فعالیت‌های این پژوهشگاه تصریح کرد: در تمامی پژوهشکده‌ها، هم در تدوین متون و ... کار قرآنی انجام می‌شود و برخی از متون نیز صرفا قرآنی است.

اجرای پروژه علمی اخلاق نبوی از نگاه انجیل و قرآن

وی از اجرای پروژه علمی «اخلاق نبوی از نگاه انجیل و قرآن» خبر داد و اظهار کرد: محصول این پروژه علمی در قالب کتابی منتشر و به زبان‌های دیگری نیز ترجمه خواهد شد.

تفسیر علوم انسانی

معاون پژوهشی پژوهشگاه المصطفی(ص) از تدوین و تالیف تفسیر ترتیبی قرآن از منظر علوم انسانی خبر داد و افزود: کار فیش برداری بیش از یک جزء این پروژه انجام شده است و بیشتر گروه‌های پژوهشی ما در پژوهشگاه درگیر این پروژه هستند زیرا بحث محوری تفسیر، علوم انسانی است.

وی ترجمه قرآن به زبان‌های مختلف را از دیگر کارهای این پژوهشگاه برشمرد و اظهار کرد: ترجمه قرآن به زبان‌های انگلیسی، چینی، تایی و ... یا انجام شده و یا در حال انجام است و تلاش می‌کنیم تا به ده زبان برسد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان