ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌‌الله العظمی مکارم شیرازی:

حوزه واساتید محترم آن برای ایجاد تحول بپاخیزند

گروه حوزه‌های علمیه: آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) تربیت مجتهد مطلق است تا بتوانیم به اندازه سهم خود قدمی برای تحول در حوزه برداریم تصریح کردند: باید حوزه واساتید محترم آن برای ایجاد تحولات جدید در حوزه بپاخیزند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی 3 خرداد در مراسم افتتاحیه مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) ضمن تبریک ولادت امام سجاد(ع) و اعیاد شعبانیه به اهداف تشکیل این مدرسه اشاره و تصریح کردند: هدف از تشکیل این مجلس افتتاح برنامه دوره تحصیلی فقه و اصول تخصصی است که انشاءالله بتوانیم برنامه ای را شروع کنیم که در حوزه تحولی در برنامه های فقه و اصول ایجاد شود و ان‌شاءلله اینچنین اقداماتی را به شهرستان‌ها نیز برسانیم.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت علم و عالم افزود: امام صادق(ع) در روایتی فرمودند: «اذا کان یوم القیامة جمع الله عزّوجلّ الناس فى صعید واحد و وضعت الموازین فتُوزن دماءُ الشهداء مع مداد العلماء فیرجّح مدادُ العلماء على دماء الشهداء؛ چون روز قیامت شود، خداوند همگان را در یک زمین گرد آورد و ترازوها برپا شود، خون شهدا با مرکّب قلم علماء سنجیده می ‏شود و آنگاه مرکّب قلم دانشمندان بر خون شهدا برترى پیدا می‌کند».

وی با اشاره به اینکه مقام بالای شهید در اسلام بسیار بالاست و شهیدان زندگی جاوید دارند و میهمانان خداوند هستند ادامه داد: به شهدای کربلا، انقلاب، خانواده‌ها و قبور آن‌ها افتخار می کنیم اما آنچه برخون شهید برتری دارد مداد العلما است که دلائل گوناگونی برای آن ذکر کرده‌اند.

این مرجع تقلید گفت: نخستین دلیل آن این است که آنچه که سبب جاودانگی خون شهدا می شود، قلم های علماست؛ چراکه اگر عالمان دین قلم نزده و تاریخ را نمی نوشتند، امروز خون شهدا جایگاه امروزی را نداشت وحتی جریان عظیم کربلا برای کسی روشن نبود.

وی بیان کرد: از دلائل دیگر این است که قلم علما، افکار دشمنان را در هم می‌کوبد و دیگر آنکه شهدا بر قدرت جسمانی تکیه کرد ولی دانشمندان بر منطق تکیه می‌کنند.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی خطاب به جوانان حاضر در این جلسه اظهار کرد: قدر خود را بدانید که توانسته‌اید در این برنامه‌ها شرکت کنید و در مسیر علم و دانش حرکت کنید؛ زیرا دلیل سجده فرشته‌ها به حضرت آدم، علم و دانش بود و عظمت انسان در برابر فرشتگان به این خاطر است. 

وی با تأکید بر نیاز حوزه به تحول، تصریح کرد: امروز در حوزه بزرگ قم، قریب به 60 هزار نفر مشغول به تحصیل هستند که باید تحولات جدیدی را به دلیل نیازهای زمان در حوزه ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: شاید تمام حوزویان نتوانند در مسیر تحول قرار بگیرند اما می‌توان در درون این حوزه بزرگ، حوزه کوچکی ایجاد کرد و حداقل 5 هزار نفر را پرورش داد تا به تحول رسیده و علمایی همچون گذشته داشته باشیم.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه ما می توانیم از میان طلاب جوان و فاضل، افراد مستعد را شناسایی کرده و بنابر استعداد، آنان را پرورش دهیم خاطرنشان کردند: باید استعدادها را کشف و طلاب را پرورش دادو هدف از راه اندازی این مدرسه، تربیت مجتهد مطلق است تا بتوانیم به اندازه سهم خود قدمی برای تحول در حوزه برداریم.

این مرجع تقلید گفتند: اسلام هیچ مسئله ای را بدون جواب نگذاشته و امروز مسائل مستحدثه بسیاری در عصر ماست که نیازمند به پاسخگویی از سوی حوزه است و فقه و اصول بر اساس منطق اهل بیت(ع) بسیار قوی است.

ایشان تصریح کردند: باید حوزه واساتید محترم آن بپا خواسته و تصمیم بگیرند که در دل حوزه بزرگ تحولی ایجاد وحوزه ای قوی را ایجاد کنند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به ضرورت فراگیری زبان توسط مبلغان بیان داشتند: یکی از برنامه های این مدرسه آموزش زبان است و باید مبلغان متخصص در علوم و زبان تربیت کنیم تا در خارج از کشور به تبلیغ اسلام بپردازند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان