آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

حوزه امروز نیازمند درس اخلاق است

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی تاکید کرد: امروز درس اخلاق و حقوق یکی از موضوعاتی است که حوزه به آن نیازمند است زیرا دینی که گفته «العلم فریضه»، نسبت به اخلاق و حقوق هم تأکید فروان دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی‌آملی در دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین اکبر فرجام، مدیر حوزه علمیه خراسان و شورای مدیریت این حوزه گفت: حوزه علمیه مشهد به برکت وجود مقدس حضرت امام رضا(ع) از قدیم الایام، از جایگاه بسیار بالایی در بین علما برخوردار بوده است. در گذشته به برکت این امام همام مراجع بسیاری بزرگی از همین حوزه رشد کرده و به بالندگی علمی و عملی و اخلاقی رسیده بوده‌اند که توانستند خدمات بسیار شایسته و موثری برای امت و جامعه اسلامی انجام دهند.
وی ادامه داد: امروز اگر چه حوزه‌ها از شکوفایی زمان گذشته فاصله گرفته‌اند، ولی باید برای رسیدن به آن جایگاه رفیع گذشته برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام داد تا همچون گذشته در آینده نه چندان دور شاهد رشد، بزرگی و شکوه حوزه‌های علمیه باشیم.

مفسر قرآن کریم بیان کرد: امروز شناسایی استعدادها، تربیت محقق، تربیت استعدادهای درخشان برای مرجعیت یکی از اولویت‌های مهم حوزه‌های علمیه است؛ باید کسانی که در عرصه مرجعیت استعداد درخشان هستند شناسایی، تربیت و تقویت شوند تا آینده مرجعیت حوزه‌ها از هر لحاظ تأمین شود.

وی با بیان اینکه دین با حوزه‌های عملیه زنده است و اساس کار حوزه، زنده نگه داشتن دین و تربیت مرجعیت برای امت اسلامی بوده است بیان کرد: حوزه‌های علمیه باید همواره در مسیر رشد و بالندگی حرکت کنند و در کنار رشد و بالندگی و برنامه‌ریزی دقیق برای شکوفایی طلاب، باید از هر‌گونه نهال فروشی پرهیز کنند زیرا نهال فروشی در حوزه از بدترین آسیب‌های حوزه است؛ آنچه مهم است این است که در کنار شناسایی استعدادهای درخشان، حوزه نیازمند حفظ سرمایه حوزه‌ها از طریق تربیت طلاب برای آینده است.

آیت‌الله جوادی‌آملی افزود: امروز درس اخلاق و حقوق یکی از موضوعاتی است که حوزه به آن نیازمند است زیرا دینی که گفته «العلم فریضه»، نسبت به اخلاق و حقوق هم تأکید فراوان دارد؛ اگر در حوزه به اخلاق و حقوق توجه نشود حوزه در این عرصه دچار خسارت‌ می‌شود و نتیجه آن این است که جامعه از وجود عالم بی عمل رنج می‌برد.

وی گفت: در گذشته موضوع اخلاق یکی از مباحث بسیار جدی علما و حوزه‌های علمیه بود که ثمرات زیادی هم به همراه داشت، اگر خروجی حوزه‌های تأمین آینده اسلام و تربیت مرجعیت و عالم با عمل نباشد، حوزه‌ها و جامعه دچار خسران فراوانی خواهد شد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی همه چیز فراهم است و این شرایط بهترین فرصت برای تربیت طلاب برای آینده حوزه‌های علمیه و جهان اسلام در مقابل اهریمنان است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر