در مقاله‌ای؛

حقوق شهروندی پیشرفته از منظر قرآن بررسی شد

گروه حوزه‌های علمیه: حقوق شهروندی پیشرفته از منظر قرآن از سوی یکی از اعضای هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) و در پانزدهمین شماره مجله قرآن و علم بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مرادخانی، در چکیده این مقاله آورده است: در اسلام حقوق شهروندی اسلامی و عوامل پیشرفت جامعه اسلامی با توجه به مبانی و اهداف قرآنی آن در قالب شهروند جهانی اسلامی تحت عنوان خلیفه خدا در روی زمین مطرح است شهروندی که با کرامت اخذ شده از خداوند در راستای برقراری جامعه توحیدمحور با حفظ ارزش‌های الهی ـ انسانی در پهنای دنیا متعهد است.

گزارش قرآن از دنیا و ارتباط آن با آخرت و محوریت خداشناسی و توحید عبادی و نقش و اهمیت آن در پیشرفته دانستن جوامع اسلامی از دیگر مباحث مهم است. مسئولیت حاکمیت و دولت‌ها در برابر رعایت، حفظ و توسعه پایدار حقوق شهروندی اسلامی در زمینه حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی ـ اجتماعی، فرهنگی و قضایی و همچنین تعهد آحاد جامعه بشری در مقابل آن از جمله مباحثی است که در این نوشتار مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.

در این نوشتار علاوه بر تبیین لغوی کلمه حق و شهروندی، پیشینه حقوق شهروندی و حقوق بشر و حقوق شهروندی مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخشی از این مقاله حقوق بشر، حقوق شهروندی و حقوق شهروندی اسلامی آورده است: قرآن انسان را خلیفه در زمین قرار داده است یعنی نوع انسان به عنوان خلیفه مطرح است هرچند انسان کامل مصداق اکمل و حتمی آن است. علم به اسماء و استعداد انسان باعث این شرافت شده است و همین تعریف حقوق انسان را با نگره وسیعی مورد توجه قرار داده اما حقوق بشر غربی یک تعریف محدود است و مبنای آن نگاه مادی و لائیک به انسان است که از نظریه پردازی اشتباه درباره انسان و حقوق او منشا می‌گیرد.

وی با اشاره به اختلاف ضمانت اجرایی در حقوق از دید اسلام و غرب آورده است: در غرب حکومت و مردم مسئول تضمین حقوق هستند اما در اسلام اولین مسئولیت در رابطه فرد با خدای اوست و در همه جا نیاز به نظارت فیزیکی نیست.

در این مقاله همچنین اختلاف در سنجش پیشرفت و توسعه و پیشرفت در حذف مرزها مورد بررسی قرار گرفته است که علاقه‌مندان برای مطالعه بیشتر این مقاله می‌توانند به صفحات 205 تا 224 پانزدهمین شماره مجله قرآن و علم که از سوی جامعه المصطفی العالمیه منتشر می‌شود مراجعه کنند.

مجله قرآن و علم به صاحب امتیازی جامعه المصطفی، مدیر مسئولی سیدحمید جزایری و سردبیری رضایی اصفهانی منتشر می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر