آیت‌الله مقتدایی تاکید کرد:

قرآن در حوزه از مهجوریت خارج شده است/ بیان مطالب مورد نیاز مردم در تبلیغ

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر شورای عالی حوزه با بیان اینکه با تلاش‌های صورت گرفته قرآن در حوزه از مهجوریت خارج شده است به بایسته‌های تبلیغی اشاره و تاکید کرد: مبلغان در تبلیغ، مطالبی را بیان کنند که به درد مردم می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله مرتضی مقتدایی، دبیر شورای عالی حوزه دیشب 24 خرداد در گردهمایی استادان تفسیر قرآن که قرار است برای تبلیغ در ماه رمضان به استان‌های مختلف کشور سفر کنند با اشاره به روایتی در باب اهیمت ماه مبارک رمضان تصریح کرد: براساس روایت شریفی، میهمانان ضیافت الله نفسشان ثواب تسبیح دارد، خوابشان عبادت است، اعمالشان در این ماه مورد قبول قرار می‌گید و دعا نیز متسجاب می‌شود.

وی افزود: در شهر رمضان، براساس روایاتی که وارد شده است علاوه بر نزول قرآن، صحف ابراهیم، تورات موسی، انجیل عیسی و زبور داوود(ع) نیز نازل شده است.

وی قرآن را هدی للناس دانست و افزود: همان طور که خود قرآن شریف فرموده است هدایت آن برای عموم مردم است و مراد از این هدایت عمومی خارج کردن مردم از تاریکی ظلمت و آشناکردن آنان با نور هدایت است.

وی گفت: قرآن همچنین بینات من الهدی است که مراد از بینات، احکام شرعی است و فرقان است یعنی جداکننده حق از باطل است.

مقتدایی با اشاره به تعبیر قرآن که فرموده ما در این قرآن از هر چیزی مثل آن را بیان می‌کنیم اظهار کرد: در چهار آیه با تعبیر«ولقد صرفنا» و «لقد ضربنا» عینا تکرار شده که نشان گر جامعیت قرآن کریم است.

وی افزود: جامعیت قرآن کریم در بیان همه مسایل مانند احکام شرعی، تاریخ انبیاء، قصص مفید و ... است که در عمق جان انسان‌های طالب هدایت اثر می‌کند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه همه امور اعتقادی و اخلاقی در قرآن جمع است تصریح کرد: قرآن جامع جمیع نیازهای انسانی است و هدف آن نیز انذار و تبشیر مردم است بنابراین نه اختصاص به قومی دون قومی، مذهبی دون مذهب و زمانی دون زمان است و تا یوم القیامة برای همه جوامع بشری قابل استفاده است.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: جامعیت قرآن طوری است که هر قدر جوامع پیشرفت علمی و مادی کنند باز هم نمی‌توانند از قرآن کریم بی نیاز باشند.

وی اظهار کرد: مفسرانی که توفیق تبلیغ در ایام رمضان را یافته‌اند باید قدر این توفیق را بدانند و با رعایت شان قرآن کریم در تبلیغ تاثیر زیادی بر فضای تبلیغی خود بگذارند.

مقتدایی بیان کرد: جلسات تفسیری که در استان‌ها برگزار می‌شود قابل استفاده در صدا و سیما است و شورای عالی حوزه نیز انتظار دارد که صدا و سیما در این زمینه کوتاهی نکند و جلسات را هر مقدار که مقدور است پوشش رسانه‌ای بدهد.

عضو جامعه مدرسین گفت: مفسران گرانقدر به تفسیر تنها اکتفا نکنند بلکه مردم انتظار دارند در کنار تفسیر، مسایل کاربردی مانند احکام، مباحث اخلاقی و توحیدی و معاد و ... در قالب تفسیر یک سوره و یا تفسیر موضوعی برای آنان بیان شود.

مطالبی را بیان کنید که به درد مردم می‌خورد

وی اظهار کرد: مطالبی را بیان کنید که به درد مردم می‌خورد و متناسب با منطقه تبلیغ است.

مقتدایی در خاتمه با اشاره به برپایی بیش از 400 درس تفسیر در حوزه و اهتمام به علوم قرآنی تاکید کرد: حوزه از مهجوریت قرآنی بیرون آمده است و باید البته تلاش‌های بیشتری نیز صورت بگیرد.

یادآور می‌شود این گردهمایی در بیت مفسر گرانقدر قرآن، علامه طباطبایی(ره) برگزار شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان