ماهان شبکه ایرانیان

رئیس پژوهشکده حج و زیارت:

کار تاثیرگذاری در فضای مجازی علیه تکفیرنکرده‌ایم/ لزوم تفکیک اهل سنت از گروه‌های افراطی

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس پژوهشکده حج و زیارت ضمن تبیین مبانی گروه‌های تکفیری و راه‌های جذب نیرو از سوی آنان گفت: گروه‌های تکفیری نه تنها شیعه بلکه اهل سنت میانه‌رو را نیز هدف گرفته لذا باید مرز بین این دو در تحلیل‌ها حفظ شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی امروز 18 خرداد در دومین نشست گروه‌های تبلیغ نوین در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم به تشریح وضعیت منطقه و نحوه تبلیغ گروه‌های تکفیری پرداخت و گفت: اگر امروز نگاهی به جهان اسلام بیاندازیم شاید منطقه‌ای را نبینیم که دچار جریان‌های افراطی نباشد.

وی افزود: در تونس انصارالشریعه، در الجزایر انصارالسنه، در نیجریه بوکوحرام، در مصر انصارالفضیله و...، در آسیای میانه حزب التحریر، در سوریه 41 جریان تکفیری، در لبنان فتح الاسلام، در پاکستان لشکر صحابه و القاعده و...، در افغانستان طالبان و شاخه‌های آن حتی در کشور خودمان جندالله و جیش العدل و.. فعال هستند.

رییس پژوهشکده حج بیان کرد: در حوزه صف هم شاهد رشد این گروه‌ها هستیم؛ در سوریه ادلب، حلب و دیرالزور و.. گرفتار جریان تکفیری هستند و الرمادی هم در عراق تسخیر شده است و با کربلا و نجف نزدیک به 100کیلومتر فاصله دارند.

این مبلغ بین‌المللی حوزه اظهارکرد: متاسفانه امروز شاهد رشد و فعالیت تبلیغی جریان‌های سلفی هستیم و خود وهابیت، سایت‌های اطلاع‌رسانی زیادی ایجاد  کرده‌اند.

علیزاده موسوی بیان کرد: نکته جالب این است که این همه امروز به فضای مجازی رو آورده‌اند. سایت کبار العلما امروز برای آنها مرجع است و امروز به قدری شبکه‌های اجتماعی اهمیت دارد که سایت توئیتر یکی از مهمترین سهامدارانش وهابی‌ها هستند چون معتقد هستند باید در این عرصه کار کنند.

وی گفت: قبلا وارد بقیع که می‌شدیم می‌گفتند شما کافر هستید ولی امروز با توجه به زائر سخن می‌گویند و سعی می‌کنند گارد ما را بشکنند و بعد علیه ما تبلیغ کنند لذا کار آنها جدیدا بیشتر با کلیپ ها و ویدئوها است.

وی افزود: سلفی‌ها به شدت در فضای سایبری ورود داشته و قریب به 100هزار وبلاگ در این زمینه ایجاد کردند همچنین 500 نفر در دانشگاه مدینه استخدام شدند که این کار را انجام دهند.

رییس پژوهشکده حج بیان کرد: امروز جذب داعش نیز از طریق مجازی است و حتی جهاد نکاح آنها هم از همین طریق انجام می‌شود و بسیاری از این زنان به سوریه و عراق می‌آیند تا با مردم عادی هم ازدواج کنند تا آنها را به داعش منتقل کنند.

سوء استفاده داعش از هنر

این مبلغ بین‌المللی حوزه اظهار کرد: آنها امروز در فضای هنری ورود کرد‌ه‌اند؛ در این عرصه پورتالی ایجاد کردند که فیلم‌هایی که در این عرصه لازم دارند را تولید می‌کنند و در این عرصه حداقل سه موسسه فیلم سازی و هنری تاسیس کردند که محصولات خود را با دید هنری می سازند.

علیزاده موسوی بیان کرد: داعشی‌ها به دنبال ایدئولوژی سازی رفته‌اند و ما هم متاسفانه در جرائم آنها افتاده‌ایم و فقط می گوییم آنها سر می‌برند و ... ولی فیل‌ هایی که در خصوص خدمت رسانی به مردم را در دنیا منتشر می کنند تا چهره خود را تطهیر کنند.

وی گفت: امروز داعشی ها به این واقعیت رسیده‌اند که باید تمام فعالیت خود را در حوزه ایدئولوژی در فضای رسانه‌ای و هنری مترکز کنند. امروز گروهی مرکب از چهره‌های اروپایی و آمریکایی در شهر موصل آماده فیلم سازی برای آنها هستند و به گونه‌ای هم فعالیت می کنند که در خصوص کمک‌هایی که به مردم می‌کنند به شدت تبلیغ می‌کنند.

وی افزود: امروز فیلمی را برای مخاطبان فرانسوی خود تهیه کرده‌اند و شعرهایی برای جذب مردم عرب سروده و به آنها هم نشان می دهند.

رییس پژوهشکده حج بیان کرد: امروز حتی فیلم سینمایی داعش هم در تاجیکستان ساخته شده است که به شیوه‌ای رندانه سعی می‌کنند مخاطبان خود را پیدا کنند.

استاد حوزه اظهارکرد: ویژگی وهابیت آن است که فقط بر پایه هیجانات نیرو جذب می‌کنند و بیشتر کار خود را در خصوص جوانان انجام می‌دهند و به همین خاطر است که این همه جذب دارند.

وی گفت: ما شکی نداریم که غرب پشت سر اینها است و این فضای باز را آنها برای داعش فراهم کرده‌اند. مشکل این است که هنوز کار دندا‌ن‌گیر و قوی علیه آن‌ها انجام نشده است؛ البته کار زیاد می شود ولی کاری که دندان‌گیر و تاثیرگذار باشد در حوزه هنر انجام نشده است.

علیزاده بیان کرد: اینها کتابی را به نام اداره التوحش تدوین کرده‌اند که می‌گویند وقتی گروه های تکفیری وارد یک منطقه می‌شوند باید یک فضای رعب و وحشت ایجاد کنند و برای این کار یک توجیه مذهبی می کند حال ما برای این توجیه کاری کرده‌ایم؟ حتی پروژه خلافت موعود را هم در قالب نظریه مطرح کرده‌اند.

لزوم مرزبندی داعش با اهل سنت

وی گفت: اتفاقی که افتاده است این است که امروز فکر می‌کنیم که داعش با شیعه سرجنگ دارد ولی آنها سعی می‌کنند جریان میانه رو اهل سنت را از بین ببرند. ما حتی باید تبلیغاتی انجام دهیم که خط بین داعش و اهل سنت را نیز مشخص کند.

وی اظهارکرد: امروز در جهان اسلام شاهد موج گرایش به شیعه هستیم و امروز خودشان هم اصراردارند که خانه ای در عربستان نیست که حرف شیعه در آن وجود نداشته باشد و ریشه این جنایات هم به خاطر رشد تفکر استراتژیک شیعه است و این مسئله است که وهابیت را ترسانده است.

علیزاده گفت: امروز بیشتر باید در حوزه اعتقادات کار و مبانی آنها را نقد کنیم لذا باید سعی کنیم که محتوا ارایه کنیم و این نیازمند آن است که طلاب هنرمند پای کار بیایند و این روند را به پیش ببرند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان