ماهان شبکه ایرانیان

حجت‌الاسلام رفیعی:

شیطان تسلط تکوینی بر انسان ندارد/ وسوسه؛ گام اول شیطان

گروه حوزه‌های علمیه: یک استاد حوزه علمیه به تبیین گام نخست شیطان برای انحراف انسان پرداخت و تاکید کرد: شیطان تسلط تکوینی بر انسان ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) امروز 8 تیرماه در جلسه تفسیر قرآن در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به گام‌های شیطان در انحراف انسان‌ها پرداخت و گفت: اولین گام وسوسه است.

وی افزود: وسوسه هم می‌تواند انواع فکری، اجتماعی و عملی داشته باشد. فردی خدمت یکی از ائمه(ع) رسید و از ایشان پرسید من وسوسه فکری زیادی پیدا می ‌کنم برای رفع آن چه کار کنم. امام هم در پاسخ فرمودند این عبارت را «آمنا بالله و برسوله و لا حول و لا قوة الا بالله» را زیاد تکرار کن.

رفیعی ادامه داد: در نماز نیز برای ما زیاد پیش می‌آید که افکار مشوش و بیهوده به ذهنمان راه می‌یابد که برای رفع آن نیز سفارش کرده‌اند تا «رب انی اعوذ بک من همزات الشیاطین» را قبل از نماز بخوانیم.

وی با بیان اینکه برخی در کار و برخی در عبادت و ... وسوسه دارند اظهار کرد: وسوسه اجتماعی نوع دیگری از وساوس شیطانی است و در این نوع، انسان به همه سوء ظن پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: برخی آنقدر دچار وسوسه می شوند که حتی نمی توانند پشت سر کسی نماز جماعت بخوانند و به او اعتماد کنند در صورتی که توصیه شده تا حمل بر صحت داشته باشیم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه شیطان گام به گام انسان را منحرف می‌کند افزود: شیطان برای مثلا بی نماز کردن افراد ابتدا باعث می شود تا کاهلی و سستی کند، بعد از مدتی منقطع نماز می‌خواند و در نهایت بی نماز می‌شود البته کار او به اینجا خاتم نمی‌شود بلکه بعد از مدتی به جایی می‌رسد که نمازخوانان را مسخره می‌کند و بعد هم تکذیب که چه کسی چنین چیزی را واجب کرده و سرانجام هم جزء یامرون بالمنکر و مناع للخیر می‌شود. 

وی با بیان اینکه انسان ذاتا محب ایمان و دشمن فسق و کفر آفریده شده است اظهار کرد: متاسفانه امروز مظاهر مال حرام مانند کم کاری، ربا، رشوه و ... در جامعه زیاد شده است در حالی که در بازار مسلمین چنین چیزهایی نباید جود داشته باشد.

استاد حوزه تصریح کرد: شیطان در سه جا بسیار خوشحال می‌شود یکی در جایی که دو مسلمان با یکدیگر قهر می‌کنند که متاسفانه این مسایل نیز در جامعه کم نیست.

وی عنوان کرد: در روایتی است که شیطان از مومن بخیل بیشتر خوشش می‌آید تا از کافر سخی زیرا بخل روزی ایمان مومن را از او می‌گیرد.

رفیعی تصریح کرد: یکی دیگر از مظاهری که شیطان را خوشحال می‌کند هنگام عصبانی شدن است که متاسفانه در رفتارهای اجتماعی ما زیاد دیده می‌شود به گونه‌ای که در کشورهای کفر و لائیک اینقدر عصبانیت در برخوردهای اجتماعی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: البته به انحراف کشاندن انسان از سوی شیطان تکوینی نیست بلکه تنها توصیه می‌کند و کسی که خود زمینه موضوعی را دارد گام شیطان را دنبال می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان