ماهان شبکه ایرانیان

زاکربرگ از «آینده» طرح خود ناامید شده است؟

متاورس رو به احتضار

شرکت متا پلتفرمز در حال برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌های متاورس است، عرصه‌ای که مارک زاکربرگ زمانی آن را آینده‌ شرکت نامیده بود

این تصمیم نشان‌دهنده‌ فاصله‌ شدید با چشم‌اندازی است که زاکربرگ در سال 2021 ترسیم کرده بود؛ زمانی که نام شرکت خود را از فیس‌بوک به متاپلتفرمز تغییر داد تا باور خود را نسبت به فرصت‌های رشد در قلمرو دیجیتال آنلاین که به عنوان متاورس شناخته می‌شود، نشان دهد. متا از سال 2020 تاکنون در بخش آزمایشگاه‌های واقعیت خود که شامل فعالیت‌های متاورس آن نیز می‌شود، بیش از 77 میلیارد دلار ضرر عملیاتی داشته است.

روز پنجشنبه، سرمایه‌گذاران از تصمیم متا استقبال کردند که نشان‌دهنده نگرانی‌هایی است که بسیاری در مورد جهت‌گیری این شرط‌بندی زیان‌بار در طول سال‌ها ابراز کرده‌اند. در پی آن، سهام این غول فناوری بیش از 3 درصد افزایش یافت. در حالی که زاکربرگ در سال‌های اخیر مرتباً از مدیران اجرایی خواسته است که بودجه خود را کاهش دهند، اکنون بر گروه متاورس تمرکز کرده است زیرا به گفته این فرد، این فناوری فراگیر آنطور که شرکت پیش‌بینی کرده بود، مورد توجه قرار نگرفته است.

در شرایطی که بیشتر اظهارات عمومی زاکربرگ در طول سال گذشته در مورد هوش مصنوعی بوده است، او چندین بار اصرار داشته است که شرط‌بندی روی متاورس هنوز می‌تواند نتیجه بدهد. در ژانویه، او به سرمایه‌گذاران گفت که سال 2025 سالی «محوری» برای متاورس خواهد بود. او گفت: «امسال سالی است که تعدادی از سرمایه‌گذاری‌های بلندمدتی که روی آنها کار می‌کردیم، واقعا شروع به ثمر نشستن کرده است، در عین حال که متاورس را از نظر بصری خیره‌کننده‌تر و الهام‌بخش‌تر کرده‌ایم.»

بلومبرگ پیش از این گزارش داده بود که متا قصد دارد بودجه متاورس خود را کاهش دهد. در اوایل، حرکت شرط‌بندی شرکت متا روی متاورس با مشکلات زیادی روبرو شد. حدود یک سال پس از تغییر برند، اسناد داخلی شرکت نشان داد که این گذار با مشکلاتی از جمله فناوری‌های معیوب، کاربران بی‌علاقه و عدم شفافیت در مورد آنچه برای موفقیت لازم است، دست و پنجه نرم می‌کند. در آن زمان، زاکربرگ گفت که گذار به یک تجربه آنلاین فراگیرتر سال‌ها طول خواهد کشید.

در این میان، هوش مصنوعی به عنوان تمرکز اصلی صنعت فناوری در آینده ظهور کرد. مدیران فناوری معتقدند که هوش مصنوعی نحوه تعامل مصرف‌کنندگان با فناوری و همچنین نحوه کسب درآمد این صنعت را تغییر خواهد داد. متا نیز اکنون سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی، از جمله عینک‌های هوش مصنوعی خود را در اولویت قرار داده است.

در ماه ژوئن، زاکربرگ از ایجاد یک بخش جدید «ابرهوش» برای به رسمیت شناختن رسمی این تلاش خبر داد. او بودجه شرکتش را تقسیم کرد و توجه ویژه‌ای به استخدام محققان داشت تا اولویت جدید هوش مصنوعی را منعکس کند. او برای جذب متخصصان هوش مصنوعی به آزمایشگاه هوش مصنوعی خود، بسته‌های حقوقی 100 میلیون دلاری به آنها پیشنهاد داد و بیش از 50 نفر را استخدام کرد.

عینک‌های هوش مصنوعی ری-بن این شرکت در سال‌های اخیر رونق زیادی گرفته‌اند. شریک سخت‌افزاری متا، اسیلور-لوکسوتیکا، اوایل امسال در یک کنفرانس تلفنی اعلام کرد که بیش از دو میلیون جفت از این عینک‌ها را فروخته‌اند و انتظار می‌رود ظرفیت تولید خود را تا پایان سال 2026 به 10 میلیون جفت در سال افزایش دهند.

متا در ماه اکتبر، برای ساده‌سازی بخش هوش مصنوعی خود، به صورت داخلی اعلام کرد که این شرکت حدود 600 شغل را در بخش هوش مصنوعی خود حذف خواهد کرد. سرمایه‌گذاران از نزدیک تحولات هوش مصنوعی متا را زیر نظر دارند. متا در ماه اکتبر برای ساده‌سازی بخش هوش مصنوعی خود، به صورت داخلی اعلام کرد که این شرکت حدود 600 شغل را در بخش هوش مصنوعی خود حذف خواهد کرد.

این تعدیل نیرو، تیم‌های شرکت که بر تحقیقات بلندمدت هوش مصنوعی و سایر طرح‌ها متمرکز بودند را هدف قرار داد - نه تیم جدیدی که استخدام‌های چند میلیون دلاری زاکربرگ را در خود جای داده است. اما چند هفته بعد، سهام متا پس از هشدار این شرکت مبنی بر رشد «تهاجمی» هزینه‌های سرمایه‌ای برای حفظ رقابت در مسابقه تسلیحاتی هوش مصنوعی، سقوط کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان