شناسه : ۲۹۸۱۹۵۰ - شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ ساعت ۰۵:۳۱
اوپنایآی در رشد هزینهکرد مصرفکنندگان رکورد تیکتاک را شکست؛
درآمد ۳میلیارد دلاری چتجیپیتی
طبق تخمینهای ارائهدهنده اطلاعات اپلیکیشن، اپفیگورز، چتجیپیتی تا این هفته به نقطهعطف جدیدی در میزان هزینه مصرفکنندگان جهانی در موبایل، یعنی ۳میلیارد دلار رسیده است
در سراسر جهان، مصرفکنندگان در سال 2025 حدود 2.48میلیارد دلار در برنامه تلفن همراه چتجیپیتی هزینه کردهاند که نسبت به 487میلیون دلار هزینه شده در سال 2024، افزایش 408 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان میدهد. در سال 2023، اولین سال عرضه این برنامه، 42.9میلیون دلار درآمد کسب کرد، قبل از اینکه با رشد 1036 درصدی به رقم 2024 برسد.
این اعداد نشاندهنده افزایش شدید پذیرش مصرفکننده، در مقایسه با سایر برنامههای محبوب است. برای مثال، اپفیگورز به تککرانچ گفت که چتجیپیتی برای رسیدن به 3میلیارد دلار هزینه مصرفکننده 31 ماه زمان نیاز داشت، اما تیکتاک که بیشترین درآمد را دارد، 58 ماه طول کشید تا به این هدف برسد.
چتجیپیتی همچنین سریعتر از برنامههای برتر پخش آنلاین مانند دیزنیپلاس و اچبیاو مکس به این نقطه عطف رسید که به ترتیب در 42 ماه و 46 ماه به رقم 3میلیارد دلار رسیدند. با این حال، گروک از xAI، در مقایسه با سایر رقبای هوش مصنوعی، مسیر درآمدی مشابهی را با چتجیپیتی میبیند. گروک در اواخر سال 2023 برای مشترکین X Premium Plus منتشر شد و سال گذشته به طور گستردهتری در دسترس قرار گرفت. 
اما اگر سرعت هزینههای مصرفکننده را در برنامههای هوش مصنوعی مقایسه کنید، گروک در همان نقطه، زمانی که شروع به کسب درآمد کرد، بیشترین نزدیکی را به درآمد تجمعی چتجیپیتی داشت. اگرچه هزینه 3میلیارد دلاری نشاندهنده استقبال قابلتوجه مصرفکنندگان است، اما این تنها راه برای سنجش میزان پذیرش برنامههای هوش مصنوعی یا درآمد بالقوه بلندمدت نیست.
مشتریان موبایل چتجیپیتی در حال خرید اشتراکهای پولی هستند؛ مانند چتجیپیتی پلاس با قیمت 20 دلار در ماه یا چتجیپیتی پرو با قیمت 200 دلار در ماه برای کاربران پیشرفته. اما برنامههای هوش مصنوعی میتوانند از راههای دیگری، از جمله از طریق پیشنهادات توسعهدهندگان و شاید به زودی برای چتجیپیتی، از طریق تبلیغات، درآمد کسب کنند. علاوه بر این، چتجیپیتی روز چهارشنبه نوعی فروشگاه برنامه خود را راهاندازی کرد که این شرکت در پست وبلاگ خود اشاره کرد که به نوعی در آینده از آن درآمد کسب خواهد کرد.
در همین حال، گوگل در حال بررسی پتانسیل انتقال کسبوکار تبلیغات جستوجوی سالم خود به جستوجوی مبتنی بر هوش مصنوعی، قرار دادن تبلیغات در حالت هوش مصنوعی، مرور کلی هوش مصنوعی، خرید هوش مصنوعی و یک صفحه کشف هوش مصنوعی به طور فزایندهای است. آنتروپیک بازار تجاری را هدف قرار داده و طبق گزارشها، تا سال 2028 به درآمد 70میلیارد دلاری دست خواهد یافت.