با تاخیر یک‌ساله؛

مجموعه مقالات همایش اندیشه‌های علامه طباطبایی(ره) در المیزان منتشر می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه: روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان‌ماه سال گذشته شاهد برپایی همایش فاخر و بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان بودیم، اما متاسفانه به علت مشکلات مالی مجموعه مقالات به صورت منسجم چاپ نشدند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) این همایش به همت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سومین دهه آبان ماه سال 1393 در بیت شریف علامه طباطبایی(ره) و با حضور جمع زیادی از قرآن‌پژوهان کشور و بزرگان حوزه برگزار شد.

تعدادی از مقالات منتخب از میان 600 مقاله ارسالی به نخستین دوره همایش تفسیر المیزان در جریان برگزاری همایش دو روزه قرائت و حاضران از محتوای آن بهره‌مند شدند و تعدادی نیز در قالب مجلات موسسه امام خمینی(ره) به صورت پراکنده به چاپ رسیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن شکراللهی، دبیر اجرایی این همایش در گفت‌وگو با ایکنا درباره چاپ مقالات گفت: همایش با موفقیت به پایان رسید و بازتاب خوبی در میان قرآن‌پژوهان کشور داشت.

وی ادامه داد: متاسفانه با وجود چاپ برخی مقالات در طی برگزاری همایش و انتشار تعدادی از آن‌ها در مجلات موسسه، امکان چاپ یک‌جای آثار به علت مشکلات مالی فراهم نشد.

شکراللهی که به علت اشتغالات تحصیلی بعد از خاتمه همایش از همکاری با دبیرخانه خداحافظی کرده است، اظهار کرد: امکان تبدیل محتوای به نرم‌افزار نیز تا زمانی که بنده همکاری داشتم میسر نشد و امیدوارم در آینده زمینه انتشار این مقالات در قالب کتاب یا نرم‌افزار میسور شود.

همچنین محمد عرب، مسئول همایش‌های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با ایکنا تصریح کرد: تعدادی از مقالات از زمان خاتمه همایش تاکنون در مجلات علمی _ پژوهشی و علمی _ ترویجی به چاپ رسیده است ولی فرصت چاپ یکجا مقدور نشده بود.

عرب اظهار کرد: با برطرف شدن مشکلات، مقدمات چاپ مجموعه مقالات در قالب کتب چندجلدی در حال انجام است و انشاءالله طی چند ماه آینده به ایستگاه پایانی خواهد رسید و همان طور که همایش موفقی برگزار شد با چاپ متمرکز و منسجم مقالات، موفقیت این همایش تکمیل‌تر هم خواهد شد.

یادآور می‌شود، این همایش با هدف شناسایی و معرفی ابعاد علمی علامه طباطبایی(ره) و تفسیر المیزان، بررسی رویکردهای مختلف قرآن‌پژوهان درباره اندیشه‌های علامه طباطبایی(ره)، بررسی اندیشه‌های نوین در حوزه علوم اسلامی و انسانی بر اساس دیدگاه‌های علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان از سوی اندیشمندان داخلی و خارجی، زمینه‌سازی برای اسلامی‌سازی علوم انسانی و تبادل دستاوردهای پژوهشی میان مراکز و شخصیت‌های علمی جهان برگزار شده بود.

مطالعات روش‌شناختی و معرفت‌شناختی، مطالعات وجودشناختی، مطالعات جهان‌شناختی، مطالعات دین‌شناختی، مطالعات قرآن‌شناختی، مطالعات حدیث‌شناختی، مطالعات فقهی و اصولی، مطالعات علوم انسانی و مطالعات ادبی و هنری از جمله محورهای این همایش به شمار می‌روند.

در مجموع 600 مقاله به این همایش ارسال شد و نزدیک به 20 پیش نشست در شهرهای مختلف و در دانشگاه‌های گوناگون کشور نیز برگزار شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان