مهدی مهریزی خبر داد:

جمع‌آوری ۴۰۰ نسخه خطی مرتبط با سیدمرتضی/ دریافت ۲۸۰ اثر برای کنگره علم‌الهدی

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر علمی کنگره سیدمرتضی علم الهدی با اشاره به برگزاری این کنگره در نیمه دوم امسال گفت: تاکنون ۱۵۰ مقاله و ۱۳۰ پایان نامه به کنگره ارسال شده و ۴۰۰ نسخه خطی مرتبط با ایشان نیز جمع‌آوری شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: فعالیت‌های دبیرخانه کنگره‌ها در 4 بخش در حال انجام است و یکی از آن‌ها آماده کردن مقدمات کنگره بین‌المللی سیدمرتضی علم الهدی است که بعد از همایش آیت‌الله مشکینی و از تابستان سال قبل آغاز شد.

وی افزود: در این راستا، تصحیح آثار سیدمرتضی در شکل و شمایل واحد با رعایت استانداردهای تحقیق اولویت اول ماست.

جمع‌آوری 400 نسخه خطی

مهریزی ادامه داد: نسخه‌های خطی مهمی را  در این زمینه جمع‌آوری کرد‌ه‌ایم که به بیش از 400 نسخه خطی می‌رسد که از جهت قدمت و اعتبار با اهمیت هستنند و قدمت یکی از آن‌ها به 472 هجری قمری یعنی 36 سال بعد از فوت سیدمرتضی می‌رسد.

وی افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های مرتبط با کنگره سیدمرتضی، تدوین پژوهشنامه این عالم کم نظیر شیعه در پنج جلد است که شامل مقالات برگزیده، گزارش پایان‌نامه‌ها و مأخذشناسی خواهد بود.

دریافت 130 پایان‌نامه و 150 مقاله

مهریزی با بیان اینکه تاکنون 130 پایان‌نامه در مقاطع ارشد و دکتری به عربی و فارسی جمع‌آوری شده از تالیف کتاب اندیشه‌نامه سید خبر داد و اظهار کرد: تاکنون نزدیک به 150 مقاله به دبیرخانه واصل شده است.

وی بیان کرد: همچنین سایت کنگره و خبرنامه آن نیز روند فعالیت‌های صورت گرفته برای برگزاری این کنگره را به اطلاع علاقه‌مندان می‌رساند.

ثبت در تقویم رسمی کشور

مهریزی ادامه داد: به مناسبت گذشت هزار سال از وفات ایشان، انتشار تمبر یادبود این عالم برجسته شیعه نیز در حال پیگیری است و تلاش می‌کنیم تا یک روز در تقویم رسمی کشور به نام ایشان ثبت شود.

زمان برگزاری

وی با بیان اینکه کنگره هزاره سید مرتضی نیمه دوم امسال و در فصل زمستان برگزار خواهدشد، اظهار کرد: تولید دی وی دی حاوی تمامی آثار وی از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار داریم.

مهریزی بیان کرد: دانشنامه ری یکی دیگر از فعالیت های در دست اقدام دبیرخانه است که مربوط به ری و حضرت عبدالعظیم(ع) می‌شود و بخش قابل توجهی از آن انجام شده و تا پایان امسال در دو هزار مدخل خاتمه خواهد یافت.

وی پرداختن به شعر آئینی را با توجه به برخی انحرافاتی که در گوشه و کنار در عزاداری‌ها دیده شده است از دیگر وظایف این دبیرخانه برشمرد.

وی عنوان کرد: تلاش ما بر این بوده است که مجموعه اشعار پخته و منطبق بر محتوای معارف دینی و احادیث و روایات را شناسایی و عرضه کنیم که یکی دو کار با تلاش‌های استاد مجاهدی در زمینه شعر توحیدی و امام حسین(ع) در حال انجام است.

همکاری برای تدوین دانشنامه قرآن و حدیث

مهریزی تصریح کرد: کمک به تدوین مطالب دانشنامه قرآن و حدیث نیز از دیگر فعالیت‌های علمی این دبیرخانه محسوب می‌شود که سال‌های قبل به مباحث مهدویت اختصاص داشت و امسال نیز در حال تدوین مطالب درباره بحث جهاد هستیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر