آیت‎الله العظمی سبحانی تشریح کرد:

دلایل ختم نبوت/ تنها شیعه معقتد به بازبودن باب ارتباط با عالم بالا است

گروه حوزه‎های علمیه: مفسر قرآن کریم با تشریح دلایل ختم نبوت گفت: شیعه معتقد به ختم نبوت است ولی در عین حال تنها مذهبی است که باب ارتباط انسان با عالم بالا را مسدود نمی‎داند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت‎الله العظمی سبحانی امروز 25 تیر در درس تفسیر سوره احزاب در بیان اشکال معنی خاتم النبیین گفت: خاتم به سه طریق قابل خوانش است که اولین آن اسم فاعل است که برای حرف تا کسره می‎آورند. گاهی ممکن است همان خاتم را فعل ماضی بگیرم که معنی آن ختم‎کننده است و گاهی نیز ممکن است فعل مضارع بگیریم که معروف نیز همین است.

وی افزود: اگر مغازه و خانه‎ای را مهر و موم کنند یعنی کسی حق عبور و مرور ندارد حال چه با کسره و چه با فتحه بخوانیم معنی آن همین می‎شود و قرائت صحیح خاتم ما یختم به است.

وی ادامه داد: در زمان پیامبر اکرم(ص) انگشت افراد مهر افراد بوده است و اسم‎شان را روی انگشتر می‎نوشتند حال اگر به انگشتر می‎گویند خاتم معنی آن انگشتر نیست ولی چون با انگشتر مهر می‎کردند به انگشتر هم خاتم می‎گفتند.

این مرجع تقلید بیان کرد: هنگامی که پیامبر به پادشاهان کشورهای مختلف فرستاد، حضرت مهری را انتخاب کردند که سه کلمه محمد رسول الله را زیر هم نوشت و آن را بر مهر زدند و این علامت، علامت خاص حضرت شد.

وی گفت: برخی می‎گویند خاتم النبیین یعنی انگشتر انبیا، در حالی که مفهوم این خاتم چیز دیگری است و این معنی کاملا غلط و به خاطر شیطنت برخی بوده است؛ زیرا پیامبر اکرم(ص) همانند مهری است که نشان می‎دهد که نامه تمام شده است و کلیت آن را مشخص می‎کند، وجود پیامبر مهر است و اینکه پس از ایشان نبی دیگری نخواهد آمد.

آیت الله العظمی سبحانی تصریح کرد: در مفهوم پیامبری نیز دو مفهوم نبوت یعنی گیرندگی داریم و یکی رسالت که انتقال دهندگی آن پیام است؛ رسالت به معنای انجام یک وظیفه است و در قرآن هم این مسئله اعم ذکر شده است.

وی گفت: هرگاه کلمه رسول را در قرآن می‎بینیم متوجه این اصل می‎شویم که این رسول اعم از نبی است یعنی رسولی است که می‎تواند هرچیزی را انتقال دهد پس نبوت اشرف از رسالت است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: در آیه 54 سوره شوری آمده است که خداوند می‎فرماید از سه راه با بشریت در ارتباط است. اولین راهی که خداوند بخواهد با بشر صحبت کند با وحی سخن می‎گوید؛ دومین راه این است که با یک حجاب کلام خدا را می‎شنوید مثل حضرت موسی و مرتبه سوم جبرئیل را می فرستاد تا مطالب را به آن حضرات برساند.

وی گفت: امام صادق(ع) وقتی به این آیه رسیدند در خصوص اولین مورد خم شدند و احترام کردند؛ زیرا مرتبه بسیار عالی بود و ایشان چنین احترامی گذاشتند بنابر این خاتم النبیین نبوت به تمام معنا، گیرندگی و دریافت در حد اعلی است و در این رابطه هر سه باب بسته شد.

آیت الله العظمی سبحانی تصریح کرد: دلایل ختم نبوت صرفا در این آیه خلاصه نمی‎شود و در آیه 91 سوره انعام نیز خداوند بیان می‎کند که من با این قرآن شما را و به هر کسی که این قرآن به او رسیده است انذار می‎کنم البته درباره نبوت و خاتمین سوالات علمی وجود دارد و یکی از سوالات این است که روایات و آیات ما محدود هستند ولی بشر تا روز قیامت نیازهای نامحدود خواهد داشت.

وی افزود: علامه طباطبایی با یکی از فیلسوفان فرانسوی مکاتبات و مذاکراتی داشت که ایشان فرمودند که این مرد فرانسوی یک نکته جالبی بیان کرد. او می‎گفت یهود و نصاری باب وحی و ارتباط بشر را به خاطر انکار اسلام بسته‎اند؛ زیرا به نبوت پیامبر اسلام معقتد نیستند و ارتباط بشر با عالم بالا را قطع کردند ولی مسلمانان ارتباط با عالم بالا را باز کردند.

این مرجع تقلید اظهار کرد: تنها در میان مسلمانان شیعه امامیه هست که می‎گوید که وحی قطع شده است ولی ارتباط با عالم بالا قطع نشده است زیرا معتقد به امامان دوازده گانه هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر