ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله‌العظمی مظاهری:

آموزش و پرورش باید افراد خداترس تحویل جامعه بدهد/ تبیین کارکردهای تربیت صحیح

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس حوزه علمیه اصفهان با برشمردن کارکردهای تربیت صحیح دینی و اخلاقی گفت: آموزش و پرورش باید افرادی خداترس و کسانی که به دیگران ظلم نکنند تحویل جامعه بدهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)  آیت‌الله العظمی حسین مظاهری، در جلسه اخلاق روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در سخنانی گفت: انتخاب و اختیار ما تحت قانون تربیت است و قانون تربیت در انتخاب و سرنوشت ما بسیار مهم است به طوری که روان‌شناسان و جامعه شناسان می‌گویند تربیت می‌‌تواند سایر قوانین را از تاثیر بیندازد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه وراثت، رفاقت، محیط و ... تاثیر زیادی در سرنوشت دارند تصریح کرد: تاریخ‌نویسان راجع به پسر یزیدبن معاویه سخن به سزایی دارند که این فرد که نامش هم معاویه بوده است خدمت بزرگی به تشیع کرد بلکه پایه‌های محکم حکومت بنی امیه را لرزاند.

آیت الله مظاهری عنوان کرد: می‌گویند بر اثر تربیت یک معلم، این اتفاق رخ داد زیرا یزید معلمی را به استخدام برای فرزندش گرفت ولی نمی‌دانست که او شیعه است و این معلم نیز با فراست و زیرکی کار می‌کرد. این فرد به لحاظ وراثت وضع بسیار بدی داشت، از نظر قانون رفاقت نیز وضع خوبی نداشت و محیط بنی امیه نیز خیلی آلوده بود ولی انتخاب و اخیتار و تربیت توانست وی را متحول کند و این گونه تاثیر گذار باشد.

این استاد حوزه با اشاره به جنایات یزید در قتل امام حسین(ع) و اقدام به آتش زدن خانه خدا و جنایات دیگر اظهار کرد: یزید انسان خنگ و بی ادبی بود ولی این فرزند فردی فطن، زیرک و باهوش بود و بر اثر تربیت معلمی شیعه عجیب تاثیرگذار شد. بعد از به درک واصل شدن یزید این پسر، به خلافت رسید و همه نیز با او بیعت کردند.او در جلسه معارفه عمومی «بسم الله» و حمد و تحیت و ثنا گفت و بعد از آن گفت خدا لعنت کند جد من معاویه را که چه ظلم‌هایی کرد و حق علی(ع) را غصب کرد، خدا لعنت کند پدر من یزید را که حسین(ع) را کشت و قتل عام مدینه را به راه انداخت و بعد ادامه داد من لیاقت خلیفه شدن ندارم بلکه خلیفه خدا اول امام علی(ع) و به ترتیب حسن(ع)، حسین(ع) و امروز هم امام علی بن الحسین امام سجاد(ع) امام است.

وی ادامه داد: در این جلسه ولوله پیدا شد به گونه‌ای که مادر او در جمع حاضر شد و او را مورد اهانت قرار داد و گفت ای کاش یک لکه حیض بودی و نابود می‌شدی و او جواب داد که بله ای کاش این طور بود که من منتسب به یزید و معاویه نبودم و بعد از چند روز هم او را کشتند البته در تاریخ نوشته‌اند خودکشی کرد که قطعا این طور نبوده است و بعد هم سراغ معلم رفتند و او را زنده زنده خاک کردند البته زیر خاک رفت اما به عرش رفت و بنی امیه را هم به زیرخاک کرد.

استاد حوزه اصفهان بیان کرد: بنی امیه به تعبیر قرآن شجره خبیثه هستند و از امتیازات شیعه است که بنی عباس و بنی امیه را نابود کرد و براساس قرآن و روایات نیز به دست این شیعه، استکبار جهانی نابود و حکومت عدل امام زنان جلو می‌آید و مستقر می‌شود.

لزوم مراقبت از زبان

آیت الله مظاهری با تاکید بر مراقبت از زبان و گفتار تصریح کرد: یک معلم توانست اینقدر کار بکند، به تجربه اثبات شده که معلم خیلی می‌تواند کار کند قرآن می فرماید رسول الله یک معلم تربیتی و آموزشی بوده است«لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُّبِینٍ ﴿164﴾ آل عمران» این منت خداست که کتاب تربیتی و آموزشی مانند قرآن و یک معلم مانند پیامبر(ص) برای هدایت ما فرستاده است.

این مرجع تقلید ادامه داد: پیامبر (ص) تنها بود اما روش تربیتی و آموزشی را در آن محیط آلوده که از زمان معاویه شاید بتوان گفت آلوده‌تر بود را بلد بود و تواسنت دنیا را تکان بدهد. معلم خیلی کار می‌تواند انجام دهد.

وی افزود: یک مادر متدین، نجیب و فهمیده می‌تواند دختر و پسری تحویل جامعه بدهد که یک دنیا ارزش داشته باشد ولو اینکه سوادی هم ندارد ولی فهمیده و عاقل است. شیخ انصاری یکی از علمای بزرگ شیعه از نظر تقوا و علمی است و دو کتابش 200 سال است که کتب درسی حوزه است به مادر وی می‌گفتند چه پسر خوبی او می گفت که من بدون وضو شیر به این بچه ندادم و مراقب بودم در مقابل این بچه گناه نشود و غذا صددرصد حلال باشد و با بسم الله و الحمدلله لقمه به این فرزند بدهم.

وی ادامه داد: غذای حرام خیلی می‌تواند بر روی بچه اثر بگذارد اگر مادر غذای حرام به فرزند بدهد و خودش هم بی بند و بار باشد و با ماهواره سر و کار داشته باشد یک دختر رفیق باز و بی بند و بار تحویل جامعه می‌دهد. الان یک مصیبت بالایی که ما داریم مواد مخدر است که از کشتن جوانان بدتر است. خدا لعنت کند استکبار جهانی را که این مواد را در افغانستان تولید می‌کنند و به کشور ما می فرستند و به جای اینکه از ما تشکر کنند ما را متهم به کشتن قاچاقچیان و صادرکنندگان مواد مخدر می‌کنند در حالی که ما میلیاردها تومان برای جلوگیری از این مسئله هزینه می‌کنیم.

مصیبت مواد مخدر از ایدز بالاتر است

وی تاکید کرد: پدر و مادر باید مواظب باشند چون مصیبت مواد مخدر خیلی بزرگ است و آنچه می‌تواند جلویش را بگیرد تربیت صحیح از خانه تا دانشگاه است و البته تبلیغ برای حل این مشکل هم کم است که همه باید برای این بلای بدتر از ایدز تلاش بکنند.

این مرجع تقلید گفت: آموزش و پرورش باید حسابی برای این مسئله کار کنند که متاسفانه کار هم نمی‌کنند،این نهاد باید بچه خداترس و کسی که ظلم نمی‌کند تحویل جامعه بدهد.

استاد حوزه اصفهان بیان کرد: اگر تربیت سالم نباشد جبر نیست اما فرد در سنگلاخ است و محیط و پدر و مادر و ... او را در سنگلاخ می‌اندازند و رستگاری او مشکل می‌شود در حالی که یک جوان تربیت شده می‌تواند یک شهر را تکان بدهد و حتی یک کشور را همان طور که جوانان با کمبود امکانات در هشت سال دفاع مقدس کار کردند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان