‌آیت‌الله العظمی مظاهری عنوان کرد:

دستور اسلام به بازاریان و کسبه/ غذای حرام فرو بردن آتش است

گروه حوزه‌های علمیه: استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به دستور اسلام به تجار و کسبه گفت: اسلام توصیه کرده است که کاسبان به اندازه‌ای که معیشت روزانه آنان تامین شود از جنس خود سود بگیرند و با تامین معیشت روزانه اجناس را به قیمت خرید به مشتری بدهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی حسین مظاهری، در درس اخلاق بیست و پنجمین روز ماه رمضان در سخنانی گفت: غذای حلال در سعادت انسان و اولاد او تاثیر به سزایی دارد. در موفقیت او برای خدمت به خدا و خلق خدا تاثیر مهمی دارد و برعکس غذای حرام، در شقاوت انسان تاثیر به سزایی دارد و حتی غذای حرام در بچه شیرخوار تاثیر عجیبی دارد و ما اگر سعادت دنیا و آخرت را برای خود و اولاد خود می‌خواهیم باید غذایمان حلال باشد. مهم است اما خیلی لازم است. لذا بزرگان دین راجع به این امر خیلی اهمیت می‌دادند.

وی اظهار کرد: این امر به اندازه‌ای مهم است که قرآن می‌فرماید کسانی که غذای حرام می‌خورند آتش می‌خورند و اگر چشم بینا داشته باشند این آتش را می‌بینند و اگر این چشم را نداشته باشند در آخرت آن را خواهند دید «در حقیقت کسانى که اموال یتیمان را به ستم مى‏‌خورند جز این نیست که آتشى در شکم خود فرو مى‌‏برند و به زودى در آتشى فروزان درآیند «إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَیَصْلَوْنَ سَعِیرًا»(10 نساء) آتش از درون او شعله ور است و بعد هم او را به داخل جهنم می‌اندازند.

این مرجع تقلید بیان کرد: در روایات می‌خوانی حق الناس و غذای حلال مشکل است و مشکل و مراعات آن لازم است و لازم زیرا حرام خور عاقبت به خیر نخواهد شد. ممکن است زندگی به ظاهر خوبی داشته باشد اما نه عاقبت خودش و نه عاقبت بچه هایش به خیر نخواهد شد و دیده نشده است که فرد حرامخور عاقبت به خیر شود و معمولا خودش هم با نکبت و فلاکت می‌افتد بنابراین کاسبان و کارمندان نباید کم کاری و بدکاری و بیکاری داشته باشند چناچه اگر اداری هستیم و بیت المال در دست ماست مواظب باشیم ذره ای کم و زیاد نشود زیرا دنیا و آخرت انسان را بر باد می‌دهد.

این استاد برجسته حوزه عنوان کرد: اگر کاسب هستیم با صفا و صمیمیت و صداقت کار کنیم، قرآن می‌فرماید کم فروشی به اندازه‌ای خطرناک است که فرموده «ویل للمطففین» آیا اینها گمان ندارند روز قیامتی هست و این کم فروشان در جهنم، بدفروش و کم فروش و غش در معامله و چیز بد را به جای چیز خوب جاانداختن و تعریف فریبنده از جنس نباید وجود داشته باشد.

وی افزود: غزالی در احیاء العلوم راجع به حق الناس چند حکایت آورده است که یکی از آن این است که فردی تاجر شکر بود و به او خبر دادند که شکرها آسیب دیده و امسال گران خواهد شد این در بازار افتاد و شکر حسابی خرید، وقتی در رختخواب رفت نفس لوامه‌اش او را تحریک کرد، خوشا به حال کسی که این نفس را دارد که قرآن هم به آن قسم خورده است فردا به بازار رفت و آنها را پس داد و به بقیه هم سپرد ممکن است امسال شکر گران شود. شب دوم هنگام خواب مجددا وجدان او از اینکه مردم را فریب داده است شروع به واکنش کرد و همین باعث شد تا ضرر مادی بکند اما وجدان اخلاقی او بیدار شد و راه سعادت را برای خود خرید.

آیت الله مظاهری بیان کرد: غل و غش در معامله عمر و مال را بی برکت می‌کند و آبروی انسان را به دست خودش می‌برد، در روایات داریم به کاسبان که اگر معیشت شبانه‌روزی‌ات جور شد دیگر روی جنس قیمت اضافه نگذار و به همان بسنده کن، این دستور اسلام است دیگر ربادادن و رباخواری و رشوه دادن و گرفتن و دلالی که خیلی از این دلالان کارشان نادرست است و ... حسابشان روشن است.

وی گفت: در روایات داریم که ارزان بفروش خدا برکت می‌دهد و کارها درست می‌شود، کارها را خداوند باید روبه راه کند و با تقلب و حقه‌بازی و دلالی نمی‌توان کارها را روبه‌راه کرد. این غل و غش‌هاست که این فرزندان دختر و پسر را تحویل جامعه می‌دهیم و بازار خیلی بی برکت شده است چون آن مراعاتی که باید بکند نمی‌کند. باید راجع به حق الناس خیلی مراعات کنیم.

رئیس حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: کسی خدمت امام صادق(ع) آمد و به ایشان گفت آیا در قرآن همه چیزی وجود دارد، امام با اجازه خود او پوست دست او را گرفت کشید و فرمود حکم این کشیدن پوست دست هم هست یعنی بدون اجازه این کار را نکرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه همه ما به این مسایل مبتلا هستیم به ذکر خاطره‌ای آیت الله درچه‌ای در توجه به مال حلال پرداخت و عنوان کرد: بزرگانی مانند ایشان به کوچکترین مسایل توجه داشتند اما ما نسبت به حق الناس بی‌اهمیت شده‌ایم و زندگی برایمان مشکل شده است و غیبت و تهمت داریم قربت الی الله، جرج جرداق می ‌گوید ابن ملجم هم با نیت قرب الهی امام علی(ع) را شهید کرد. 

این مرجع تقلید بیان کرد: این غیبت‌ها و تهمت‌ها، حق الناس است و در نزد فرزندان پدر بچه را در می‌آورد، اسلامی که می‌فرماید اگر بچه بیدار است با هم نزدیکی نکنید آیا این غیبت و تهمت تاثیر ندارد؟ خیلی باید راجع به اموال مردم اهمیت بدهیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان