حجت‌الاسلام رفیعی عنوان کرد:

مراد از «مشکات» و «مصباح» در آیه نور سینه و قلب مومن است/ ذوبطون بودن قرآن

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) به تفسیر آیه نور در سوره نور پرداخت و گفت: مراد از «مشکات» و «مصباح» در آیه نور سینه و قلب مومن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی،امروز 20 تیرماه در جلسه تفسیر در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه قرآن ذوبطون است گفت: در تاریخ نقل شده است که مرحوم میرزای نائینی، سیدحسن صدر، سیداسماعیل صدر و حاجی نوری 30 شب نزد مرحوم سلطان‌آبادی رفتند تا برای آنان تفسیر بگوید و ایشان در این سی شب برای آنان تنها عبارت«حبب الیکم الایمان» را تفسیر کرد و هر شب هم تفسیر متفاوتی را ارایه کرد که نشان دهنده بطون قرآن است.

رفیعی اظهار کرد: بعد از انقلاب شاید صد تفسیر نوشته شده است ولی باز هم نکات قابل تامل باقی مانده زیادی وجود دارد.

وی با اشاره به آیه نور در سوره احزاب گفت: این آیه مهمترین آیه در اثبات توحید است و خداوند در این آیه خود را به نور چراغ تشبیه کرده است.

رفیعی با بیان اینکه مراد از نور در این تعبیر نور حسی نیست زیرا خدا ماهیت محدود و حسی ندارد عنوان کرد: اینکه برخی می‌پرسند خدا از کجا آمده و در کجا هست و ازچه زمانی آمده است از اساس غلط است زیرا خداوند خود خالق تمامی این مسایل است و خالق زمان و مکان نمی‌تواند خود محصور به زمان و مکان باشد.

وی اظهار کرد: نور خداوند به معنای هدایتگری و نجات و حیات است به همین دلیل از ایمان، اسلام، عقل و علم، پیامبر و ائمه و قرآن هم که از نور خدا هستند نور اطلاق می‌شود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه مثال‌های قرآن باید برای عرب‌های 1400 سال قبل هم قابل فهم باشد ادامه داد: قرآن مثال نور خدا را به مشکات، که چراغدان است و در درون آن مصباح و زجاجه هست تشبیه کرده که غالب مفسران منظور از مشکات را سینه انسان، مراد از مصباح، قلب انسان که در درون سینه است و وحی و کلام الهی را به زجاجه تفسیر کرده‌اند.

رفیعی اظهار کرد: توحید امری فطری است بنابراین پیامبر موسس توحید نیست بلکه تنها مذکر به توحید است تا فطرت‌های غبارگرفته را بیدار کند.

  وی ادامه داد: تصور نکنیم که بت پرستی مقوله ای برای گذشته بوده است بلکه همین الان که دوره رشد علمی و فنی است بهترین نقاط اروپا در اختیار بت پرستان است و کارخانه بت‌سازی را هم در کنار خودشان تاسیس کرده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان