آیت‎الله مصباح یزدی:

دعای واقعی پوشاننده گناهان انسان است

گروه حوزه‎های علمیه: اگر انسان پس از توبه، دعای صادقانه و واقعی با شرایط لازم را داشته باشد خداوند مزدی به او می دهد که نه تنها گناهان را می پوشاند بلکه اگر کار خیر هم در اعمال او وجود داشت ثوابش به این دعا نمی‎رسید.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت‎الله محمدتقی مصباح یزدی پنجشنبه شب 18 تیر در ادامه سلسله دروس اخلاق ماه مبارک رمضان با موضوع شرح دعای 45 صحیفه سجادیه در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، گفت: اگر حالت ندامت در انسان پدید آید خداوند او را می‎بخشد.

وی افزود: لازمه ندامت انجام ندادن مجدد کارهای خطا است، زمانی که انسان توبه و استغفار می کند گناهانش پاک می شود حال اگر انسان پس از توبه دعای صادقانه و واقعی با شرایط لازم را داشته باشد خداوند مزدی به او می دهد که نه تنها گناهان را می پوشاند بلکه اگر کار خیر هم در اعمال او وجود داشت ثوابش به این دعا نمی‎رسید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که دعای صادقانه پس از توبه نه تنها گناهان را محو می‎کند بلکه ثواب جای آن را می‎گیرد، اظهار داشت: خواندن دعا غیر از دعا کردن است، البته خواندن دعا نیز بسیار خوب است و ثواب دارد.

وی ادامه داد: زمانی دعا حقیقت است که مقتضای حال انسان موجود باشد، البته خواندن دعای ائمه طاهرین(ع) بسیار ثواب داشته و نباید آن را از دست داد اما دعایی که خداوند می فرماید هرکس دعا کند همین که خواست پاسخ می دهم دعای صادقانه و حقیقی است.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مفهوم دعای صادقانه و حقیقی ابراز داشت: دعای واقعی این است که انسان بداند چه می گوید، حال مساعدی داشته باشد و سخنانش از دلش برخیزد، دعاهای انسان باید صادقانه باشد؛ اگر کلامی ناشی از چنین حالی بود دعا می شود.

وی عنوان کرد: زمانی دعا حقیقی است که انسان فقط از خداوند بخواهد، درست است که اسباب استجابت دعا از سوی خداود متعال تعیین می شود اما دلبستگی و درخواست فقط باید از خداوند باشد.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: اگر حالت حقیقی دعا در انسان پیدا شود خداوند متعال مزدی به او می دهد که با بسیاری از عبادات قابل مقایسه نیست، راه رسیدن به کمال و هدف خلقت عبادت خداوند متعال است.

وی با بیان این که انسان نخست باید بفهمد بنده است و از خود چیزی ندارد، گفت: باید بدانیم آن چه که داریم خداوند داده است و هر زمان که بخواهد می تواند بگیرد، رفتار انسان باید به گونه ای باشد که بندگی را اثبات کند.

وی افزود: انسان باید به گونه ای رفتار کند که خداوند خواسته است، اگر انسان ایمان دارد فقط باید به خداوند متعال توکل کند؛ اگر چنین حالتی در او پدید آمد همه چیز را از خداوند می خواهد و در نتیجه خداوند متعال خواسته او را رد نمی کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان