آیت‎الله العظمی سبحانی تأکید کرد:

ملاک خوبی و بدی افراد حال فعلی آنان است نه گذشته

گروه حوزه‎های علمیه: مفسر قرآن کریم گفت: حد آخر افراد، مهم است زیرا ممکن است کسی در طول زندگی، شخص خوبی باشد ولی دوزخی از دنیا برود بنابراین ملاک برای افراد، حال فعلی آنان است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت‎الله العظمی جعفر سبحانی امروز 14 تیر در تفسیر سوره احزاب در مجتمع آموزش عالی فقه گفت: در آیات یک تا 27 این سوره مشاهده کردیم که پیامبر اکرم(ص) با چند گروه مواجه بودند که آنها وقت پیامبر را می‎گرفتند که اولین آنها یهود بودند که آنها نیز تا سال پنجم جمع شدند و دومین گروه که عامل اذیت پیامبر بودند منافقان بودند.

وی افزود: سومین گروهی که وقت پیامبر را گرفته بودند زنان بودند؛ از میان زنان پیامبر عایشه و حضرت خدیجه باکره بودند و مابقی بنا به مصالحی با حضرت ازدواج کرده بودند؛ اکثر این زنان 9 گانه بیوه بودند و روی عللی این زنان را به ازدواج خود در آوردند.

این مرجع تقلید گفت: پیامبر اکثر این زنان را به عنوان سرپرست به ازدواج گرفت. حضرت این کار را انجام دادند تا مردم بدانند که پس از جهاد و کشته شدن، خانواده آنها بی سرپرست نخواهند ماند و زنان آنها به ازدواج مردان دیگر در می‎آیند.

وی اظهارکرد: زنان پیامبر وقتی که اموال بنی قریظه تقسیم شد درخواست سهمی از این اموال کردند ولی این مسایل با روح پیامبر سازگار نبود ولی این زنان می‎گفتند که چرا ما مثل زنان قیصر و کسری در ناز و نعمت غرق نیستیم؟ پیامبر به همین خاطر از آنها جدا شد و در خانه‎ای رفتند و 29 روز در آنجا ماندند.

وی گفت: حضرت به آنجا رفت تا آنها را در معرض طلاق قرار دهند؛ در این موقع خداوند به پیامبر فرمود اگر می خواهی از دست اینها رها شوی به آنها بگو یا خدا و یا دنیا!

آیت الله سبحانی بیان کرد: پیامبر به زنان فرمود که اگر دنیا را می‎خواهید، دنیا نزد من نیست و حاضرم شما را داوطلبانه طلاق دهم. پیامبر اموال زیادی در اختیار داشت ولی این اموال برای مردم و جامعه دینی بود و قرار نبود در اختیار آنها قرار بدهد.

وی افزود: پیامبر فرمود که مهریه شما را داده و شما را طلاق می دهم و از این به بعد به سراغ مردانی بروید که منافع مادی شما را تامین کنند ولی اگر خدا، رسول و آخرت را می‎خواهید باید نیکوکار باشید و به همین زندگی ساده قناعت کنید.

این مرجع تقلید گفت: اولین کسی که گفت من پیغمبر را انتخاب می‎کنم ام سلمه است و سپس همه گفتند که ما تو را می‎خواهیم زیرا فهمیدند که این تصمیم به امر خدا و قاطع است. نکته در خصوص این آیه این است که در موقع نزول این آیه خداوند همه زنان پیامبر را جزء محصنات نمی‎داند.

وی با بیان اینکه برخی از زنان پیامبر جزء محصنات بودند و برخی دیگر نیز جزو زنان محصنه نبودند تصریح کرد: تمام آیاتی که در خصوص زنان پیامبر نازل شده است با لحن مذمت است ولی وقتی به اهل بیت(ع) می رسد سوی آیات به مدح باز می‎شود.

وی تاکید کرد: زمانی که قرآن به اهل بیت(ع) می‎رسد آنها را تایید و مورد عنایت قرار می‎دهد بنابراین نمی‎توانیم اهل بیت(ع) را به زوجات نبی تفسیر کنیم.

وی گفت: کسی حق ندارد آیات زنان نبی را در کنار اهل بیت(ع) بگذارد البته این مسئله وجود دارد که همه زنان پیامبر از نظر اخلاقی زنان پاکی بودند ولی رفتارشان با پیامبر رفتار خوبی نبوده است حتی قرآن در جای دیگر نیز که صحابه پیامبر را از بهترین امت ذکر می‎کند در آخر آن آیه استثناهایی را ذکر می کند و چراغ سبز به همه یاران حضرت نشان نمی‎دهد.

آیت الله سبحانی اظهار کرد: در صحیح بخاری هم ذکر شده است که حد آخر افراد مهم است زیرا ممکن است کسی در طول زندگی شخص خوبی باشد ولی در آخر سر کارهای بدی انجام دهد و در آخر عمرش دوزخی از دنیا برود بنابراین ملاک برای افراد، حال فعلی آنان است و نمی توان تنها بر گذشته آنان اعتماد کرد. 

وی با اشاره به لیالی قدر افزود: امام علی(ع) از کسی ضربت خورد که از ولائیان بود و وقتی که از یمن آمد به عنوان هیئت حسن نیت آمد و کمال علاقه را به حضرت داشت و برخی نقل کرده اند که هنگامی که نزد ایشان رسید حضرت اسمش را پرسید و حضرت قاتل خود را شناخت.

وی افزود: وی آدم خوبی بود ولی به خاطر یک زن تمام اعمال خود را از دست داد و مرتکب گناهی شد که پیامبر اکرم(ص) فرمودند که به دست اشقی الاولین و والاخرین محاسن تو خونین می‎شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر